Sibelius-Akatemia
Aleatori etusivu

Ohjelmiston selaus

Rytmi

SäveltäjäKappale  KohtaTaso ja Genre
Kyllönen, Timo-Juhani Lapsikuorosarja N:o 1 Op. 7 Osa IV opistotaso
taidemusiikki
Kommentit ja vinkitNäytä kaikki kappaleen vinkit
IV osa (Danza Negroide, Op. 7 c): t: 11-21 (pelkästään cajon-rumpu-, sopraano- ja alttostemma) ja t: 47-60 (cajon-rumpu-, sopraano-, altto- ja pianostemma).

Kyllösen kuoroteoskatkelmien avulla voidaan harjoitella kuudestoistaosatriolia, kahdeksasosatriolia ja sen muunnoksia sekä neljäsosatriolia. Myös pisteelliset rytmit harjaantuvat tehtävien myötä ja G-duurikatkelma sisältää kaksoispisteellisenkin rytmin, joka kuuluu I-solfan rytmiasioihin. Rytmejä harjoitellaan tunnilla monesti irrallisina riveinä, jonka vuoksi rytmien harjoittelu laulutehtävän muodossa saattaa tuoda vaihtelua oppilaille. Melodia ei katkelmissa ole vaikea, joten oppilaat pystyvät todennäköisesti keskittymään tehtävän rytmisen puolen täsmällisyyteen. Täsmällisyyteen kannattaakin pyrkiä ja tarkkailla mm. sitä, etteivät pisteelliset rytmit ja triolimuunnokset mene oppilailta sekaisin. Tehtävään lisähaastetta tuo kaksiäänisyys ja oppilaat voi jakaa ylä- ja alaääneen sopraano- ja alttostemman mukaisesti (espanjankielisiä sanoja tuskin kannattaa ottaa mukaan). Myös lyömäsoitinstemman voi ottaa mukaan - perulaisen cajón-rummun voi korvata esim. bongo-rummuilla. Sama oppilas voi laulaa ja soittaa lyömäsoitinstemmaa samanaikaisesti, mikäli tehtävä tuntuu helpolta. Bb-duurikatkelmassa opettaja voi halutessaan soittaa pianolla säestysosuutta, joka on melko yksinkertainen. Bb-duurikatkelmasta voidaan tarkastella paitsi rytmiä myös harmoniaa, ja katkelmaa voi soveltaa sointuanalyysitehtävänä.
nuottiesimerkki
Julkaisu- ja saatavuustietoja
nuotti: Modus Musiikki Oy, 1993 Savonlinna
Muita tietoja
Marjaana Virtanen
marjaana.virtanen@utu.fi
Asiasanat
poikkeusjakoiset rytmit — trioli — kaksoispisteelliset rytmit — nykymusiikki