Sibelius-Akatemia
Aleatori etusivu

Ohjelmiston selaus

Rakenne/muoto

SäveltäjäKappale  KohtaTaso ja Genre
Marie, Gabriel Aaria vanhaan tyyliin a -pk3
taidemusiikki
Kommentit ja vinkitNäytä kaikki kappaleen vinkit
Kappale on jousisoittajien keskuudessa suosittu, ja piano-osuuskin on peruskurssitasoisen pianistin soitettavissa. Toimikoon tämä siis esimerkkinä työtavasta, jota voi peruskurssitasolla soveltaa ryhmän oppilaiden omaan soitto-ohjelmistoon. Soittajia, joille säestysnuotin tutkiminen on uutta, voi opastaa vaikkapa näin:
1) Kuunnellaan oppilaiden tai opettajan esitys. Myös oppilaat voivat laulaa melodiaa oktaavia alempaa. Kuuntelijoillaa on säestysnuotin kopio, johon he merkitsevät rajakohtia. Keskustellaan niiden lopettavuuden tai keskeneräisyyden tunteesta ja muistakin oppilaiden huomioista kuuntelun jälkeen. Erityisesti oppilas, jonka ohjelmistosta käsiteltävä kappale on poimittu, voi kertoa ajatuksiaan. 2) Opettaja voi kiinnittää oppilaiden huomiota tässä kappaleessa siihen, että vaikka melodiassa on lyhyitä kaarroksia, harmoninen liike (myös basson melodinen kulku) jatkuu suuremmiksi yksiköiksi. Analysoidaan lopukekohtien sointuasteet nuottikuvasta ja pohditaan, vastasiko tulos kuulovaikutelmaa: kokolopuke on päättävä, puolilopuke tuntuu jäävän kesken. Jos tarkastellaan koko kappaletta, duuritaitteessa on huomattava, että päädytäänkin välillä E-duurin toonikalle. 3) Lisäksi voidaan tunnistaa sointuja, jotka eivät kuulu sävellajiin ja piirtää esim. nuolilla, minne ne tuntuvat johtavan: välidominanttien luonnetta tulee näin kokemuksellisesti pohdituksi vaikkei asiaa teoreettisesti nimetä. Purkaussointuja voi haluttaessa tunnistaa asteinakin. Duuritaitteessa voidaan tunnistaa myös ääriäänten välisiä intervallikulkuja ja vaikkapa itsekin kokeilla sekstikulkuja soittamalla.

nuottiesimerkki
Julkaisu- ja saatavuustietoja
Kappale esiintyy mm. Suzuki.sellokoulussa III sekä useissa viulukokoelmissa, toisinaan myös nimellä Cinquantaine, viisikymmenvuotias.
Muita tietoja
Lotta Ilomäki, lilomaki@siba.fi
Esimerkki liittyy artikkeliin "Musiikkianalyysin alkuun".
Asiasanat
koko- ja puolilopuke — partituurinluku