Sibelius-Akatemia
Aleatori etusivu

I ja V asteen sekstisoinnut

Pohjamuotoisen soinnun voi välillä korvata sekstisoinnulla, jossa soinnun terssisävel on bassossa. Bassolinjoista saadaan vaihtelevampia, kun käytetään sekä sekstisointuja että pohjamuotoisia sointuja.

Etydi: Sointujen yhdistäminen (I–V6–I)

Soita eri sävellajeissa. Lisää F-duuritehtävään väliääni.

nuottiesimerkki

Etydi: Ääntenvaihto (I–I6 ja I6–I)

Soita eri sävellajeissa. Basson ja sopraanon välillä on ääntenvaihto eli sama melodiakulku eri suuntiin.

nuottiesimerkki

Basson kirjoitus

  1. Laula melodia ja soinnuta se I ja V asteen soinnuilla (Dm ja A).
  2. Kirjoita basso. Käytä vaihtelevasti sointujen pohja- ja terssisäveliä. Muista johtosävelen (cis) kaksinnuskielto. Merkitse sekstisoinnut Dm/F ja A/C#.
  3. Lopuksi tarkista soittamalla miten basso ja melodia soivat yhteen. Korjaa bassoa tarvittaessa.

Kankaan kaunis Katriina / Suomi

nuottiesimerkki

Täydennystehtävä

Sekstisointujen äänenkuljetus vaatii erityistä huolellisuutta. Basson ja ylä-äänien välille syntyy helposti rinnakkaisia oktaavikulkuja, jos sekstisoinnun bassosävel (soinnun terssisävel) kaksinnetaan. Muista varoa myös johtosävelen kaksinnusta V asteen soinnuissa.

nuottiesimerkki

Täydennystehtäviä netissä

nuottiesimerkki

  • Tehtävä e
  • Tehtävä B

Laula bassostemmoja

Laula bassostemmoja sävelnimillä sopivassa oktaavialassa. Transponoi tehtäviä eri sävellajeihin.

a:II6IV6VV6I
G:IVV6II6VI
F:I6IV6VIVI

Basson parantelu

Valitse ohjelmistosta aiemmin soinnuttamiasi melodioita, joihin suunnittelet bassolinjan käyttäen myös sekstisointuja. Tarkista soittamalla basson ja melodian yhteensopivuus.

Basson parantelu netissä

nuottiesimerkki

  • Teema

Väliäänien kirjoitus

  1. Päättele ja merkitse sointuasteet ja käännökset. Toisen tahdin f on melodiaa kuvioiva lomasävel.
  2. Kirjoita kaksi väliääntä. Väliäänissä säveltoistot ovat tavallisia.

nuottiesimerkki

Melodian kirjoitus

  1. Sävellä bassoon ja soinnutukseen sopivia melodioita pianon ääressä.
  2. Kirjoita yksi melodioista ylemmälle viivastolle.
  3. Tarkastele melodian ja basson välille muodostuvia intervalleja. Tahdin alussa ääriäänten väliset desimit (terssit) ja sekstit soivat erityisen hyvin. Kappaleet päättyvät usein tilanteeseen, jossa sekä bassossa että melodiassa on perussävel.

nuottiesimerkki

Melodian kuviointi

Kuvioi sopraano- ja bassolinjojen runkoa sointu- ja hajasävelillä. Pitäydy kohtuudessa. Soita ja tarkista; yhtäaikaiset hajasävelet ylä- ja alaäänessä eivät välttämättä sovi yhteen.

nuottiesimerkki


Tulostettava versio