Sibelius-Akatemia
Aleatori etusivu

Ohjelmiston selaus

Rytmi

SäveltäjäKappale  KohtaTaso ja Genre
Heiniö, Mikko Non-Stop 63./1995 Osa I (Non) t: 52-58 opistotaso
taidemusiikki
Kommentit ja vinkitNäytä kaikki kappaleen vinkit
Tehtävässä oppilas harjaantuu lukemaan ja hahmottamaan kahdeksasosatriolin muunnoksia, jotka ovat yleisiä monentyyppisessä musiikissa. Heiniön sekakuorosävellyksen katkelmaa voi ja kannattaa aluksi lukea kuten rytmitehtäviä yleensäkin, riveittäin ja säveltasottomasti. Huomiota voi kiinnittää triolien täsmällisyyteen; esim. siihen, etteivät triolit muunnoksineen muistuta vaikkapa synkooppeja tai pisteellisiä rytmejä. Tahtilajin vaihtuessa oppilaat voivat laskea sormillaan, että tahteihin tulee oikea määrä iskuja. Kun yksittäiset stemmat alkavat sujua, voidaan tehtävää lukea moniäänisesti - tehtävää voidaan tietenkin soittaa myös lyömäsoittimilla (claves, bongorummut, triangeli,…). Tehtävää voi vaikeuttaa lisäksi ottamalla dynaamiset merkinnät huomioon. Katkelmaa voidaan lukea sanoillakin, vaikkakin ne voivat tuntua oppilaista käsittämättömiltä: sanat muodostuvat lähinnä eri kielisistä (englanti, saksa, italia) kieltosanoista. Äänitteen kuunteleminen varmasti valaisee sävellyksen luonnetta oppilaille.
nuottiesimerkki
21.sib
Julkaisu- ja saatavuustietoja
nuotti: Warner/Chappell Music Finland Oy

Julkaistu kustantajan, Warner/Chappell Music Oy:n luvalla
Muita tietoja
Marjaana Virtanen
marjaana.virtanen@utu.fi
Asiasanat
poikkeusjakoiset rytmit — trioli — nykymusiikki