Ensikertalaisen tunnelmia luovuuden linnakkeesta

Kaksi päivää maailman parhaita luovia starttareita, ideoita, ihmisiä ja urbaania tanskalaista hyggeä – laatikkopyöristä aamusumuun, joulukauteen valmistelevasta Tivolista uusiin ruokatoreihin, kaupungintalon vihkimisparvekkeesta käynnissä oleviin kunnallisvaaleihin ja Irman viinipullosta kaupan hyllyllä myytäviin sirkkasnäkseihin. Kööpenhaminassa joka neljäs työpaikka on luovilla aloilla. Maailman asuttavimmaksi ja onnellisimmaksi kaupungiksi tituleerattu Köpis tunnetaan varsinkin muodista ja maailman parhaan ravintolan “Noma-vetoisesta” ruokakulttuurista.

Helsingin kaupungin ruokastrategina toiminut Milla Visuri oli mukana Kööpenhaminassa Creative Business Cup (CBC) -finaalin 2017 Suomen tiimin tiedottajana – mutta mitä kaikkea jäi luovilta festareilta mieleen?

Creative Business Cup oli kaikkea sitä mitä kuvittelinkin, ja vielä paljon enemmän. Uusia kontakteja, innostavia puheenvuoroja, aivotutkimusta, puhelinriippuvuutta, hitunen politiikkaa, tujaus kaupunkibrändäystä ja yli 100 tulevaisuuden liikeideaa. Tapahtumapaikkoina olivat Scandic Copenhagen ja Kööpenhaminan kaupungintalo.

Kun kerran koolla oli maailman luovimmat tyypit, pakkohan sitä oli kysyä.

Mitä on luovuus? Sitä mietin usein. Miksi ne parhaat ideat syntyvät yleensä jossain muualla kuin työpöydän ääressä? Suihkussa, metsäkävelyllä, se kuuluisa idealamppu syttyy aivoissa silloin, kun sitä vähiten odottaa. Jossain aivan muualla kuin pitäisi.

Euroopan komission kulttuuriasioista vastaavan pääosaston varapääjohtaja Jens Nymand Christensen tiivisti luovuuden näin: “Se on ennen kaikkea oivallus siitä, kun ymmärtää miten itse toimii, ja kun huomaa missä ja milloin ajatus kulkee, ilman pakottamista.”

Esimerkkinä hän käytti hollantilaista maalaajaa, jonka luovuus oli huipussaan aikaisina aamun hetkinä ja puoliunessa, kun aivot eivät olleet vielä kunnolla alkaneet toimia. Tarvitsemme siis hetkiä, joissa rauhoittua, joissa voimme sulkeutua, jopa meditoida. Aivomme tarvitsevat rauhaa.

Tästä todisti myös aivotutkija Scott Halfordin osallistava puheenvuoro: kysyttäessä nopealla tempolla mikä on ensimmäinen väri, joka tulee mieleen, 95% yleisöstä vastasi sininen, punainen, keltainen tai vihreä. Ei niin kovin luovasti ajateltu. Mutta silloin, kun vastausta sai miettiä hetken aikaa rauhassa, alkoi listalle jo ilmestyä sateenkaaren muitakin sävyjä. Sama toistui kysyttäessä, kuka on maailman luovin ihminen. Taidat arvata vastauksen?

Myös pelko kuuluu luovuuteen. Pelko usein estää meitä olemasta luovia. Punkbändi Pussy Riotin rohkeassa puheenvuorossa käytiin venäläisellä vankilareissulla ja Bonin Boughin mukana hyppäämässä lentokoneesta ilman laskuvarjoa. Pussy Riotin johtohahmon Nadya Tolokonnikovan mielestä meidän pitäisi yrittää pysyä lapsina yksinkertaisesti siksi, että lapsen mieli on vapaa ja peloton.

Edellisvuoden kritiikki luovuuden puuttumisesta voittajaideoista jäi tänä vuonna vähemmälle. Kokonaiskilpailun ykkönen kiinalainen CellRobot valmistaa yksittäisiä soluja, joita yhdistämällä voi rakentaa toimivia robotteja. Toiseksi sijoittui islantilainen Genki Instruments, jolla voi soittaa virtuaalista musiikkia ja kolmanneksi libanonilainen Bildits, lapsille suunnattu valmis rakennuspalikkasetti. Tuomareina oli joukko kansainvälisiä alan huippuja, jotka hakivat ideoiden joukosta tänä vuonna erityisesti niitä, joissa korostui tarkkaan mietitty markkinointistrategia, luovuus ja intohimo.

Suomalaisille Mightifierille ja Kelosoundille raikuvat aplodit hienosti vedetyistä pitcheistä! Oli jännää seurata, miten kerrot kolmessa minuutissa liikeideasi, jotta se erottuisi yli sadan joukosta. Meille suomalaisille tutut koulumenestys ja metsän äänet tuntuivat luonnolliselta valinnalta kansallisen karsintakilpailun ja loppukilpailunkin voittajiksi, mutta kansainväliselle tuomaristolle asioita piti vääntää jopa rautalangasta.

Mightifierin Mervi Pänkäläisen mielestä parasta CBC:ssä oli bootcamp, jossa treenattiin pari päivää ennen varsinaista kisaa esiintymistä ja hiottiin esityksiä. Kelosoundin Kirsi Ihalaiselle kokemus oli ensimmäinen näin isoissa ja kansainvälisissä kisoissa. Kotiin viemisinä annos hyviä kokemuksia, uusia kontakteja ja rentoa yhdessäoloa ei ollut huono tulos. Ensi viikolla järjestettävässä Slush-tapahtumassa pääsee halailemaan Kelosoundin äänipuuta. Mightifier kisaa Slushissa Pohjoismaiden parhaan Edtech-tuotteen tittelistä.

Slushissa tarjoillaan tänä vuonna myös mielenkiintoisia tulevaisuuden ruokakeskusteluja Tonic17-eventissä sekä Sitran järjestämässä The Future of Circular Food -kutsuvierasillassa. Helsingissä nähdään kattaus alan huippupuhujia kuten Gold & Green Foodsin Reetta Kivelä, hollantilaisen De Ceuvel -luovan työskentelyalueen Esmee Jiskoot, Noman kasvatit Toni Toivanen ja Beau Clugston, sijoittaja Paul Bragiel, Sweden Food Techin Johan Jörgensen sekä avaruusruuasta kertova Stephan Reckie Global Entrepreneurship Networkista.

Creative Finlandin verkostojohtaja Anu-Katriina Perttunen iloitsee, että Creative Business Cupin konsepti paitsi vahvistuu, myös muuttuu vuodesta 2018 alkaen: CBC on jatkossa globaali Creative Business Network, jonka puitteissa järjestetään jokavuotinen Creative Business Cup -kisa. CBN yhdistää jatkossa entistä vahvemmin luovan alan toimijat eri puolilla maailmaa.

Ensi vuonna uusina luovuuden kisateemoina ovat muun muassa Hospitality, Future Food ja Outdoors Business Concepts. Sanotaan, että nälkä kasvaa syödessä. Lyön vetoa, että ensi vuonna Suomen kisajoukkueessa on mukana myös kestävä ruokaidea, sillä sellaisia kohoaa nyt kuin sieniä sateella.

Kisatunnelmiin voi palata somessa tunnisteella #CBCup17.

 

Teksti: Milla Visuri