Maailman parhaat luovat bisnesideat palkittiin Kööpenhaminassa

Creative Business Cup kokosi kahden päivän ajaksi maailman parhaat luovat liikeideat, aloittelevat yrittäjät ja sijoittajat Kööpenhaminaan kisaamaan ja verkottumaan. Loppukilpailun kolmen kärkeen selvisivät tiukan semifinaalin kautta CellRobot Kiinasta, Genki Instruments Islannista ja Buildits Libanonista. Kilpailun pääsarjassa oli mukana yhteensä yli 100 liikeideaa, joukossa myös Mightifier Suomesta. Sen lisäksi Kelosound kilpaili Invio Experience Solution -sarjassa, jossa etsittiin uusia elämysteknologiaan liittyviä tuotteita.

Tuomareina oli joukko kansainvälisiä alan huippuja, jotka hakivat ideoiden joukosta tänä vuonna erityisesti niitä, joissa korostui tarkkaan mietitty markkinointistrategia, luovuus ja intohimo. Tuomarina oli myös Viron entinen pääministeri Taavi Rõivas, jonka mielestä tehtävä oli todella haastava, koska ideoiden kirjo oli niin laaja. Rõivas moderoi myös ensimmäisen kisapäivän e-Governance -kilpailusarjaa.

“Kansallisen tason päättävissä tehtävissä tärkeintä on mahdollistaa luovia ratkaisuja eikä seisoa niiden tiellä”, hän summasi.

Suomalaisyrityksille Cretive Business Cup ei tarjoillut tänä vuonna palkintosijoja, vaan jotain vielä tärkeämpää - kunnon annoksen hyviä ja opettavia kokemuksia sekä uusia kontakteja. Suomen kansallisen karsinnan voittaneen Mightfierin Mervi Pänkäläinen oli vaikuttunut kisaaville yrityksille järjestetystä Market Place -esittelyalueesta ja kanssakilpailijoiden sitoutuneisuudesta.

“Täällä on nähnyt uskomattoman monta intohimoista yrittäjää ja on vaikuttavaa, että joka puolella maapalloa tehdään niin luovasti töitä tärkeiden ongelmien ratkomiseksi”, Pänkäläinen hehkuttaa.

Kelosoundin Kirsi Ihalainen puolestaan sai sijoittajilta hyvää palautetta omasta esityksestään.

“Kaiken kaikkiaan todella antoisa ja opettava kilpailu, sain myös ihan käytännön vinkkejä, miten voin vieläkin parantaa vahvasti moniaistisesta elämystuotteestani kertomista”, Ihalainen kertoo.

Creative Finlandin verkostojohtaja Anu-Katriina Perttunen oli mukana Kööpenhaminassa jännittämässä.

“Oli hienoa nähdä, että tänä vuonna luova ajattelu näkyi erityisen vahvasti tuomareiden valinnoissa! Mervin ja Kirsin pitchaukset olivat erinomaisia ja puolustivat upeasti paikkaansa kisassa”, Perttunen iloitsi tiukan finaalin jälkeen.

Creative Finland vastaa Suomen osallistumisesta kilpailuun. Luovuutta ei puuttunut myöskään kisojen muista inspiroivista puheenvuoroista, joissa käytiin muun muassa Pussy Riotin mukana vankilareissulla ja Bonin Bouchin matkassa hyppäämässä lentokoneesta ilman laskuvarjoa.

Creative Business Cup -kilpailu järjestettiin nyt kuudetta kertaa. Siihen osallistuu yli 60 maata, joiden kansallisiin kilpailuihin osallistuu arviolta noin 4000 liikeideaa. Vuoden 2018 Creative Business Cupin uusina luovuuden teemoina ovat muun muassa Hospitality, Future Food ja Outdoors Business Concepts. Kansallisten partnereiden kanssa halutaan muodostaa jatkossa entistä tiiviimpi luovien toimijoiden verkosto.

Voit palata kisan tunnelmiin sosiaalisessa mediassa tunnisteella #cbcup17!

Lisätietoja antaa Anu-Katriina Perttunen ( ).

 

Teksti ja kuva: Milla Visuri