Webbprojekt förstärker kulturaktörers nätverk

Media: 
|

Hur når kulturutövare ut till den till den finlandssvenska publiken både på det lokala planet och i hela landet? Det finns en stor mängd aktörer och plattformar, hur hittar man rätt? Vilka är egentligen de som ligger bakom evenemangen? Det glöms lätt i internets oändliga arkiveringsskåp.

Projektet Digikult vill stärka de finlandssvenska kulturarbetarnas nätverk genom att öka synbarheten för både evenemangen och människorna bakom scenen. För kultur är ett grupparbete och människorna bakom är de som håller igång det finlandssvenska kulturlivet.

Delaktighetens olika former

Media: 
|

På Creative and Inclusive Finlands nätverksdag på Gamla studenthuset 19.4 fick vi höra fattigdomsforskaren Anna-Maria Isola från Institutet för hälsa och välfärd berätta om delaktighet. Hon har skrivit boken Fattigdom i Finland och påpekade att det talas på olika sätt om människor som kategoriseras som fattiga eller som mindre bemedlade. Vad som tydligt kan ses i dagens finska samhälle är att fattigdom och ogynnsamma förutsättningar tenderar att gå i arv från förälder till barn.

Nyfiken på projekt? Nätverksdagen på Gamla Studenthuset

Media: 
|

Projektet Creative and Inclusive Finland koordinerar projekt inom programlinje 4. Detta innebär projekt inom utbildning, yrkeskompetens och livslångt lärande. Dessa stöder alla hållbar tillväxt och jobb vilka är övergripande tyngdpunktsområden inom EUs programperiod. Genom kreativt kunnande och delaktighet vill man förhindra utslagning och höja sysselsättningsgraden, speciellt bland unga. Här följer en kort presentation av de projekt som nu är igång inom programlinjen. Via länkarna kan man hitta mer info om projekten och deras åtgärder.

Syns du inte, finns du inte

Media: 
|

Jag hade glädjen av att ha en personlig mentor för många år sedan, en VD för ett stort internationellt bolag. Ett av min mentors många goda råd minns jag så väl;  ”Er organisation behöver synas i medier minst varannan vecka, då går det bra för er.” Denna hälsning har jag försökt ha som ledstjärna när det handlar om marknadsföring och synlighet inom organisationsfältet. På den tiden fanns inte de sociala medierna och det digitala befann sej endast i startgroparna. ”Synlighet” är resurskrävande för dagens föreningar och organisationer.

Min inspiratör

Media: 
|

Känner du någon som inspirerar unga? Vem inspirerar dig? Genom kampanjen Ilmianna innostaja - Min inspiratör vill vi inom Creative and Inclusive Finland - Luova ja osallistava Suomi - Kreativa delaktiga Finland uppmärksamma det arbete som görs för att stöda unga att vara aktiva deltagare i samhället. Det finns många som arbetar med unga, men deras arbete synliggörs inte alltid. Därför vill vi uppmana dig att berätta om sådana människor, så vi kan lyfta fram deras viktiga insats. Det kan vara någon som gör det i sitt arbete eller som frivilligarbetare.

Digitalisering och kollaborativt lärande

Media: 
|

Digitalisering och kollaborativt lärande – framtidsvisioner från seminariet Ratkaisu 17 samt Educa-mässan i Helsingfors

Vad innebär den digitala utvecklingen för vårt samhälle? Vilka färdigheter behövs i framtiden?

Detta frågar sig minister Anne Berner på seminariet Ratkaisu 17, som hölls i Finlandiahuset 26.1.2017. Berner berättar att en majoritet av världens stora företagsledare tror att de kommande tre åren kommer att innebära mer för den digitala utvecklingen än vad de senaste 50 åren gjort. Hon efterlyser mod, innovation och en vilja att bejaka förändringar.

Min grej – vår framtid, vad behövs på svenska?

Media: 
|

FSU och Luckan har gjort en utredning för projektet Mun juttu- meidän tulevaisuus. Utredningen rörde svenskspråkiga områden i anslutning till konst-, kultur-, idrotts- och ungdomsfältens möjligheter att i samarbete stöda ungdomarnas välmående för att i fortsättningen kunna ha bättre argument för att tex kunna påbörja EU projekt som stöder det svenska serviceutbudet för unga.

Inspirationsdag på Kabelfabriken

Media: 
|

Den 17 november ordnade Creative Lenses en inspirationsdag om finansiering under namnet “Funding Alternatives”. Creative Lenses är ett fyraårigt EU-projekt (2015–2019) vars mål är att hjälpa konstnärliga och kulturella organisationer att utveckla sina affärsmodeller och sin långsiktiga samt innovativa kapacitet, för att på det sättet göra dem mera långlivade och motståndskraftiga.

Utmaningarna med utbetalningsansökan

Media: 
|

Alla som arbetat med projekt överlag och med EU-finansierade projekt i synnerhet vet vilket jobb det är med att hålla reda på alla blanketter, siffror, deltagarlistor, logon och så vidare. Då är det ytterst viktigt att man från början ser till att mappa och spara allting så underlättar det arbetet i fortsättningen.

Är du vilse i djungeln av stipendier och understöd?

Media: 
|

I detta blogg inlägg tänkte jag ge en liten kort introduktion till databasen Fyrk.fi var du kan hitta information om privata fonder och stiftelser, statliga och regionala understöd samt nordiska stödformer och EU-finansiering. Den första versionen av Fyrk.fi lanserades av Luckan i Helsingfors år 2003, med finansiering från Svenska kulturfonden och har nu redan över 700 bidragskällor samlade i en enda databas.