Tritonus
Tritonus on laadultaan joko ylinouseva kvartti tai vähennetty kvintti. Tritonus esiintyy duuriasteikossa IV ja VII asteen välillä, molliasteikossa lisäksi II ja VI asteen välillä. Tritonus on asteikossa symmetrinen; sen komplementti on tritonus; käännettynä ylinousevasta kvartista f-h tulee vähennetty kvintti h-f.
Vahvan dissonanttisen luonteensa vuoksi tritonusta pidettiin keskiajalla paholaisena musiikissa ("diabolus in musica"), ja sen käyttäminen musiikissa oli pannassa. Vaikka tritonusta yleisesti pidetään dissonanssina, on käsitys konsonansseista ja dissonansseista muuttunut - tritonus voidaan mieltää taidemusiikissa jopa konsonanssiksi.
Tasavireinen tritonus jakaa oktaavin kahteen yhtä suureen osaan, molempien laajuus on kuusi puolsävelaskelta (600c). Tasavireisestä poikkeavat tritonukset jakavat siis oktaavin epäsymmetrisesti: tasavireistä pienemmän komplementti-intervalli on vastaavasti tasavireistä suurempi. Tonaalisissa yhteyksissä tritonus esiintyy vähennettynä kvinttinä duurin seitsemännellä asteella tai mollin toisella tai seitsemännellä asteella; tällöin se useimmiten purkautuu sisäänpäin. Duurin neljännellä ja harmonisen mollin neljännellä ja kuudennella asteella tritonus on ylinouseva kvartti, ja sillä on tendenssi purkautua ulospäin. Sisäänpäin purkautuva vähennetty kvintti toteutetaan yleensä ahtaampana kuin ulospäin purkautuva ylinouseva kvartti.
Harmonisesti tritonuksen laajuus on sidoksissa ympäristöön. Dominanttiseptimisoinnun terssin ja septimin välistä tritonusta säätelevät soinnun terssin ja septimin vaatimukset. Eräänlainen "luonnontritonus" on yläsävelsarjan viidennen ja seitsemännen osasävelen välillä - se on kuitenkin käytössä harvinainen, koska se poikkeaa liikaa kiinteävireisten soittimien intonaatiosta.
Vähennetyn septimisoinnun kaksi tritonusta ovat etenkin harmonisesta yhteydestään irrallaan vaikeasti korjattavia; tasavireinen vaihtoehto on kuitenkin niin häilyvä, että ainakin korkeat puut joutuvat hakemaan muita vaihtoehtoja. Mikäli sointu on mollin seitsemännellä asteella, voi kokeilla ensimmäisen terssin laajentamista ja kahden seuraavan supistamista. (Esimerkkejä löytyy sointu-osiossa.)
Melodisesti tritonuksen purkautumissuunta-tendenssit korostuvat: se on laaja esiintyessään ylinousevana kvarttina ja suppea vähennettynä kvinttinä. Ensimmäisellä asteella esiintyessään tritonus on usein laaja.