Germaaninen
linja
Austrogermaanisen
säveltaiteen perinnettä on mahdollista seurata wieniläisklassismista
Beethoveniin ja romantiikkaan, yksilöllistyvien muotojen
ja monipuolistuvan harmonisen sanaston ja lopulta myöhäisromantiikan
murtuvan tonaalisuuden
kautta varhaiseen atonaalisuuteen
ja ekspressionismiin.
Atonaalisen
maailman hallitsemiseksi syntyi 12-säveljärjestelmä
ja tästä edettiin sitten sarjalliseen
musiikkiin, 1950-luvun avantgardeen.
Näin juuri säveltämisen historiaa tulkittiin tämän
suuntauksen sisäpuolelta katsottuna.
Varsinkin
saksalaisen kulttuuripiirin musiikkikäsitystä on vuosisadallamme
hallinnut usko jatkuvaan kehitykseen ja musiikillisen materiaalin
läpikotaiseen historiallisuuteen: Mozart johti vääjäämättömästi
Beethoveniin, Beethoven johti Wagneriin, Wagner johti Schönbergiin,
Schönberg johti Webernin
kautta Stockhauseniin.
1950-luvun
sarjallisuus suhtautui säveltämiseen eräänlaisena
tieteenä, jossa uusien yksittäisten sävellysten tehtävänä
oli demonstroida musiikin materiaalin kulloinenkin kehityspiste.
Tämä on Neue musik - modernin projekti, suuri
kertomus, jonka asettaminen kyseenalaiseksi on postmodernin
näkemyksen ydin.
Gallialainen
linja
Amerikkalainen
minimalisti Steve Reich sanoi kerran: "1900-luvun musiikissa
on kaksi tietä, Wagnerin ja Debussyn,
ja minä kuljen Debussyn tietä". Tällä Reich
tarkoitti ennen kaikkea harmoniaa. "Wagnerin tie" eli
germaaninen linja johti täyskromaattiseen atonaalisuuteen,
kun taas "Debussyn tie" eli gallialainen linja vei laajennettuun
tonaalisuuteen, jossa sointujen sensuellius on itseisarvo.
Soivaan
hetkeen tai pintaan uppoutuminen ja värien aistinautinnot ovat
gallialaista ajattelua, kun taas kehittely, sinfoniset draamat ja
syvyyspsykologinen Angst germaanista. Ne 1900-luvun säveltäjät,
jotka tavoittelevat kauneutta välineinään sointiväri,
harmonia ja tekstuuri, edustavat kansallisuudestaan riippumatta
gallialaista henkeä.
Eksperimentalismin
linja
1900-luvun
taiteessa on esiintynyt lukemattomia ääri-ilmiöitä
ja ismejä, joissa on kumouksellisella tavalla irtauduttu perinteestä
tai pyritty jopa luomaan kokonaan uudenlainen taiteenlaji (futurismi,
dadaismi, äännerunous jne.).
Musiikissa
on ollut omat ääri-ilmiönsä, "porvareita
ärsyttämään" syntyneet tempauksensa (esim.
fluxus),
mutta myös vakavat, tavallisesta konserttielämästä
etäällä olevat kokeilijansa ja äärimmäisyysajattelijansa
(esim. Cage
ja Partch).
Erityisesti Yhdysvalloissa näillä individeillä on
ollut suuri merkitys.
Eksperimentalismissa
keskeistä on radikaali suhde eurooppalaisen taidemusiikin perinteeseen:
joko pyritään suorastaan kapinoimaan sitä vastaan
tai hylkäämään se, tai sitten ammennetaan muista
perinteistä. Esimerkiksi alkuvaiheessaan minimalismi
oli eksperimentaalinen suuntaus: sen ideat olivat radikaaleja ja
tekniikat "keksittyjä", se hylkäsi eurooppalaisen
ja amerikkalaisen modernismin perinnön ja suuntasi katseensa
afrikkalaiseen ja balilaiseen musiikkiin.
Sinfoninen
linja
Sinfoninen
linja saattaa hyvinkin osoittautua 1900-luvun länsimaisen taidemusiikin
varsinaiseksi mainstreamiksi - jos yksi valtavirta tulevaisuudessa
sittenkin erottuu. Tämä linja
jatkaa sinfonista ja tonaalista perinnettä maltillisesti laajentaen
ja uudelleentulkiten.
"Kohtuullisen
moderni" on yleinen mutta valitettavan haalealta kuulostava
tyylikuvaus säveltäjille, joihin kuuluu 1900-luvun musiikin
suuria mestareita: Honegger, Shostakovitsh, Britten,
Copland. Usein nämä traditionalistit luetaan neoklassikoihin,
vaikka esimerkiksi Shostakovitshin sinfonioiden tärkeänä
esikuvana on Mahler,
ja Britteninkin musiikin juuret ovat romantiikassa. Yksi neoklassismin
estetiikan tärkeitä vaikuttimia oli reagointi juuri germaanisen
romantiikan pöhöttyneeseen tunneilmaisuestetiikkaan musikanttisuudella,
tanssillisuudella tai "asiallisuudella", ja tässä
mielessä neoklassikot (varsinkin Stravinsky,
Milhaud, Poulenc) kulkevat gallialaista linjaa. Toisaalta
monet neoklassikot ovat säveltäneet sinfonioita (Stravinsky,
Milhaud, Honegger, Copland ym.)
jn
alkuun
| karttasivulle
|