JOHN ADAMS
(1947, USA)
Kalifornialaisesta John Adamsista on 1900-luvun lopulla
tullut maailman menestyneimpiä ja merkittävimpiä
orkesteri- ja oopperasäveltäjiä. Hänen musiikkinsa
lähtökohta on ollut minimalismi, mutta 1980-luvulta alkaen
hän on lähestynyt postmodernismia ja uusromantiikkaa.
Jo varhaisteosten (Phrygian Gates pianolle,
1977; Shaker Loops jousiseptetille, 1978 ) musiikki on
varsinaista repetitiivistä musiikkia (Reich, Glass)
vaihtelevampaa ja runsasaineksisempaa; sävellysten
kokonaiskaarrokset ovat arkkitehtonisempia, suuntautuneempia.
1980-luvun sävellyksissä toisteinen pulssimusiikki
saa oheensa pitkälinjaista melodiaa ja kromaattista, 1990-luvulla
paikoin hyvinkin pitkälle työstettyä harmoniaa.
Romanttisten tai ekspressiivisten ainesten ohella Adamsin
musiikki sisältää populaarivaikutteita ja -viittauksia.artikkeli
Kuuntele
Nixon in China (1987)
Naive and Sentimental Music (1997-98)
alkuun
LOUIS ANDRIESSEN
(1939, Alankomaat)
Hollannin johtava nykysäveltäjä Louis
Andriessen tuli kansainvälisesti tunnetuksi
sävellyksestään De Staat ("Valtio", Platonin
tekstiin, naisäänille ja suurelle yhtyeelle). Tämä
ja muut 1970-luvulta lähtien syntyneet sävellykset edustavat
tyyliä, jossa amerikkalaiselle minimalismille tyypillinen
sävelkuvioiden toisto yhdistyy eurooppalaiselle taidemusiikille
ominaiseen dynaamisuuteen.
Andriessenin musiikki soi amerikkalaista minimaalimusiikkia
kirpeämmin ja jännitteisemmin: harmonia on melko kromaattista
ja dissonoivaa, ja soitinkokoonpanona on usein suuri saksofonien,
vaskien, sähköbassojen ja lyömäsoittimien
muodostama suuryhtye.en-artikkeli
Kuuntele
De Staat (1983)
De Stijl (1985)
alkuun
BARTÓK, BÉLA
(unkarilainen, 1881-1945)
Bartók keräsi ja tutki 1905 alkaen
kansanmusiikkia Unkarin ja Romanian alueelta, myöhemmin myös
Pohjois-Afrikasta ja Turkista. Kansanmusiikki oli Bartókille
paljon enemmän kuin vain etninen laina; hän sulatti
vaikutteet osaksi omaa ilmaisuaan rytminkäsittelyn,
melodianmuodostuksen ja koristelun sekä ennen kaikkea
modaalisuuden muodossa.
Bartókin harmoniamaailma oli modernistisen
dissonanttinen jo varhaisista teoksista asti.rtók-artikkeli
Kuuntele
Musiikkia kieli- ja lyömäsoittimille sekä
celestalle (1936)
Jousikvartetto no. 5 (1934
alkuun
ALBAN BERG
(1883-1935)
Wieniläissyntyinen säveltäjä,
Schönbergin oppilas. Ns. uuden Wieniin koulun
säveltäjistä Bergin musiikki lienee ilmaisultaan
selvimmin ekspressionistista, johon kuuluu rehevä
soinnunkäyttö ja värikylläinen soitinnus.
Berg ei dodekafonian käytöstä huolimatta
hylännyt melodis-soinnullista ilmaisua.
Kuuntele
Kolme orkesterikappaletta (1913)
Viulukonsertto (1935)
alkuun
JOHN CAGE
(yhdysvaltalainen, 1912-1992)
John Cage on epäilemättä tunnetuin kokeellisen
musiikin edustaja, joka varhaisista sävellyksistään asti
oli kiinnostunut hälyistä ja epätavallisista
äänilähteistä. Cage ei pelkästään
laajentanut musiikin äänimaailmaa, vaan ennen kaikkea
musiikillista ajattelua — koko musiikin käsite joutuu
perusteellisen uudelleenarvioinnin kohteeksi. Mm. zen-filosofialla ja
erityisesti kiinalaisella I Ching -oraakkelikirjalla oli suuri
vaikutus hänen musiikkiinsa.age-artikkeli
Kuuntele:
Second Construction in Metal (1940)
Imaginary Landscapes No 4 (1952)
alkuun
ELLIOT CARTER
Yhdysvaltalainen
säveltäjä (s. 1908)
Nuorelle Carterille tärkeitä musiikillisia
vaikuttajia 1920-luvulla olivat mm. Ives, Varèse,
Schönberg, Berg, Webern, Stravinsky
sekä Carterin opettajat Walter Piston ja Nadja Boulanger.
Laaja eurooppalaisen modernismin tuntemus ei rajoittunut
musiikkiin vaan myös ekspressionistinen maalaustaide ja mm. Proustin
ja Joycen kirjallisuus olivat kiinnostuksen kohteina. Carterin
musiikille ominaista on kompleksien temposuhteiden käyttö,
monipuolinen rytminkäsittely sekä useiden erilaisten
tekstuurien päällekkäinasettelu.arter-artikkeli
Kuuntele
2. jousikvartetto
(1959)
In Sleep, in Thunder (1981), 6. osa: Genesis,
tenorille ja kamariorkesterille
alkuun
HENRY COWELL
(1897-1965)
Tämä uupumaton kokeilija oli paitsi tuottelias
säveltäjä ja musiikillisten tekniikoiden keksijä
myös uuden musiikin esitaistelija ja puolestapuhuja, jonka vuonna
1927 perustama New Music Society julkaisi nuotteina ja
levyinä amerikkalaista modernia musiikkia, mm. Charles Ivesia.
Cowellin tunnetuin keksintö on klusteri (cluster)
eli sävelkimppu, joka koostuu vierekkäisistä sekunneista
ja jonka voi pianolla soittaa kämmenellä tai
kyynärvarrella. Klustereilla Cowell kauhistutti jo 1912. Pianon
soittaminen "sisältä" eli pianon kielien käsittely eri
tavoin näppäilemällä, hivelemällä,
lyömällä tai raapimalla, kuuluu sekin Cowellin
aluevaltauksiin.
Uusille soittotekniikoille Cowell kehitti myös
notaation. Hän koetti uudistaa nuottikirjoitusta myös uusilla
aika-arvo-merkeillä polyrytmisten kudosten selkeää
merkitsemistä varten.
Erityisesti amerikkalaiselle säveltäjälle
luonteenomaisena innoituksen lähteenä on pidettävä
kahta Cowellin vaikuttajaa: ensinnäkin USA:n folklorea ja toiseksi
aasialaista musiikkia.
alkuun-artikkeli
CLAUDE DEBUSSY
(1862-1918)
Debussyn tuotannon - musiikin "impressionismin" -
keskeisiä tyylipiirteitä ovat ei-tonaalinen tai tonaalisuutta
laajentanut harmonia ja melodiikka, sointivärin emansipaatio ja
uusi muotokäsitys. Debussyn innoituksenlähteitä Wagnerin
harmoniset uudistukset (ainakin nuoruudessa); maalaustaide, ei vain
impressionismi vaan myös nabi-ryhmä ja art nouveau;
symbolistinen runous, keskiajan musiikki ja itämainen kulttuuri.
Debussy kuuli mm. jaavalaista gamelania Pariisin
maailmannäyttelyssä 1889, mikä teki häneen suuren
vaikutuksen.ebussy-artikkeli
Kuuntele
Faunin iltapäivä (1982-94)
La Mer (1903-1905)
alkuun
MORTON FELDMAN
(amerikkalainen,
1926-1987)
Feldman kuului 1950-luvulla John Cagen lähipiiriin, ja
hän laati tuolloin graafisia partituureja.
Koko Feldmanin tuotanto koostuu lähes yksinomaan hyvin
hiljaisista ja hauraista sävelistä ja soinnuista.
1970-luvulla hän palasi tarkkaan rytminotaatioon ja alkoi
lähestyä täysin omaleimaista
myöhäistyyliään. Sitä luonnehtivat
epäkerronnallinen, staattinen, unenomainen ajankäyttö
(esim. yli neljä tuntia pitkä jousikvartetto!), hiljaisten
pintojen vivahteet, sävel- ja rytmikuvioiden hellä muuntelu
ja kontrastittomuudesta huolimatta täydellinen
ennalta-arvaamattomuus.Feldman-artikkeli
Kuuntele
Rothko Chapel (1971)
Palais de Mari (1986)
alkuun
PHILIP GLASS
(1937, USA)
Glass on tunnetuin minimalistisen musiikin luojista sekä
1900-luvun loppupuolen tuotteliain ja menestynein
oopperasäveltäjiä. Hänen tyylinsä mullisti
tutustuminen intialaiseen musiikkiin 1960-luvun lopulla. Hän
näki, että musiikin voisi strukturoida rytmin avulla.
Varhaisissa sävellyksissään Glass muunteli
äärimmäisen pelkistettyjä toistokuvioita
osamoduleita lisäämällä ja
vähentämällä. Myöhempi Glassin musiikki
perustuu harmonisesti helppotajuisiin, vikkelästi pulppuaviin,
usein polyrytmisiin kudelmiin.keli
Kuuntele
Einstein on the Beach (1975-76)
Viulukonsertto (1987)
alkuun
GÉRARD GRISEY
(1946-1998)
Ranskassa nousi 1970-luvulla uusi
säveltäjäpolvi, jota on kutsuttu samannimisen
nykymusiikkiyhtyeen mukaan L’Itinéraire-ryhmäksi.
Ryhmä loi kokonaan uudenlaisen sävellystekniikan ja
musiikkikäsityksen, ja tätä on puolestaan nimitetty
spektrimusiikiksi; on puhuttu myös ranskalaisesta
uuskolorismista. Suuntauksen tärkeimmät edustajat ovat
Gérard Grisey ja Tristan Murail (s.
1947).
Harmonian ja sointivärin sekä sävelen ja
hälyn rajan häilyminen on tärkeä osa
spektrimusiikin estetiikkaa. Griseyn ja Murail’n musiikki on reaktio
sarjallisuuteen ja jälkisarjallisuuteen, ja ranskalaisesta
näkökulmasta nimenomaan Pierre Boulez’n ja hänen
seuraajiensa hallitsemaan nykymusiikkikulttuuriin.
L’Itinéraire -ryhmäläiset
pyrkivät luomaan aistikykyjemme kanssa sopusoinnussa olevia
musiikillisia tapahtumia erityisesti asteittaisin prosessein. Heidän
musiikistaan puuttuvat ns. musiikilliset objektit - selvärajaiset
motiivit, eleet - ja niiden tilalla on jatkuvassa muutostilassa oleva
äänivirta. Eleellisyys oli aluksi suorastaan tabu.
Sittemmin, 1980- ja 1990-luvulla
säveltämässään musiikissa Grisey ja Murail
ovat pyrkineet rikastamaan aluksi tarkoituksellisen havainnollisiksi
tehtyjä prosessiivisia muotojaan.
alkuun
CHARLES IVES
(1874-1954 New
England, Yhdysvallat)
Charles Ivesin, "Amerikkalaisen musiikin isän",
musiikkia esitettiin hänen elinaikanaan hyvin vähän.
Niinpä hän saattoi täyttää
pöytälaatikkonsa villeillä musiikillisilla utopioilla.
(Toisaalta hänellä ei ollut muusikoiden kanssa kontaktia,
jonka ansiosta hän olisi voinut kirjoittaa omalaatuisen
musiikkinsa teknisesti käytännöllisemmin.)
Leipätyökseen Ives oli vakuutusvirkailija.
Ivesin sävellystuotannossa esiintyy "ennen aikojaan"
useita 1900-luvun musiikin keskeisiä ilmiöitä ja
tekniikoita, tärkeimpänä sitaatti ja kollaasi.
Kuuntele
The Unanswered Question (1906)
Three Places in New England (1912)
alkuun
Romanian unkarilaisalueelta syntyisin oleva (s. 1926),
nykyisin unkarilainen säveltäjä ja pianisti.
Kurtág tunnetaan yksityiskohdiltaan tarkoin huoliteltujen
sävelminiatyyrien laatijana.
Hänen musiikissaan on eurooppalaisen modernismin ohella
löydettävissä vaikutteita Bartókilta ja
unkarilaisesta kansanmusiikista - mm. cimbalom-lyömäsoittimen
käyttö.
Kuuntele
12 mikroludia jousikvartetille op. 13 (1977-78)
Messages of the Late Miss R. V. Troussova,
sopraanolle ja soitinyhtyeelle op. 17 (1978)
alkuun
LIGETI GYÖRGY
(s. 1923, unkarilaissynt.)
Kenttätekniikka: Musiikin rakennusaineina ovat
staattiset tai hitaasti muuttuvat tekstuurit, joista kuulemme
lähinnä yleishahmon, värin, leveyden, mutta jotka
koostuvat suuresta määrästä yksityiskohtia (toisin
kuin Pendereckillä!).
Mikropolyfonia: Nimitystä käytetään niin
tiheästä polyfonisesta kudoksesta, että yksittäiset
melodiat tai rytmit eivät erotu erillisinä. Tunnettu
esimerkki on Ligetin orkesteriteoksen Atmosphères 56-ääninen
kaanon. (Tätä sävellystä samoin kuin kahta muuta
Ligetin teosta Stanley Kubrick käytti elokuvansa 2001:
Avaruusseikkailu musiikkina.)
Ligetille ovat tyypillisiä myös mekaanisesti
tikittävät polyrytmit.
Ligetin myöhäistuotannossa esiintyy viittauksia
perinteeseen (Bartók, Debussy) ja vaikutteita
ulkoeurooppalaisista musiikeista, mm. afrikkalaisesta polyrytmiikastaan.
Kuuntele
Atmosphéres (1961)
Pianoetydi n:o 2 (1985)
alkuun
WITOLD LUTOSLAWSKI
(1913-1994, puolalainen)
Lutoslawskin 1960-luvun musiikki perustuu huolellisesti
soitinnettuihin tekstuureihin, joiden vapaan väreilevä ilme
syntyy aleatoriikasta (muusikot soittavat osuuksiaan toisistaan
rytmisesti riippumatta).
Tekstuuritilanteet rakennusaineenaan Lutoslawski sommittelee
johdonmukaisia ja dynaamisia muotokokonaisuuksia. Aleatoriset jaksot
kontrastoituvat tarkkoihin metrisiin jaksoihin (esim. Livre pour
orchestre).Tyypillisiä ovat kaksiosaiset loppupainotteiset
muodot, joissa ensimmäinen puolisko on luonteeltaan epävarman
kyselevä kun taas toisella on selkeä suunta: Hésitant
- Direct (2. sinfonia, 1967). Lutoslawski onkin muodon mestari, ja
kolmannella (1983) ja neljännellä (1992) sinfoniallaan
hän asettui 1900-luvun merkittävimpien sinfonikkojen seuraan.eli
Kuuntele
Livre pour Orhestre (1968)
3. sinfonia (1983)
alkuun
GUSTAV MAHLER
(1860 - 1911)
Vaikka Mahler onkin myöhäisromantikko par
excellence, hänessä nähdään usein omaa
modernia aikaamme ja maailmankuvaamme ennakoiva hahmo. Jo hänen
persoonansa - urbaani, neuroottinen, itsensä Freudin
psykoanalysoima wienin-juutalainen - kuuluu omaan aikaamme, mutta
hänen musiikissaan on myös useita piirteitä, jotka
viittaavat moderniin musiikkiin tai ovat suoranaisesti sen perustana.
Nämä liittyvät erityisesti 1900-luvun musiikin
saksalaiseen, ekspressionismista sarjallisuuteen johtavaa linjaan.
Tämä "Neue Musik" voidaan nähdä romanttisen
taidekäsityksen jatkeena, jolloin Mahler ei edellä sitä
vaan on kärjistetysti sanottuna sen osa. Mutta Mahlerin musiikissa
on myös innovaatioita, joita tapaamme vasta 1960-luvun
kokeellisessa musiikissa.
Kuuntele
6. sinfonia (1903-1904)
10. sinfonian I osa, Adagio (1910)
alkuun
OLIVER MESSIAEN
(1908 - 1992, Ranska)
Messiaen on ottanut vaikutteita mm. Debussyltä, Lisztiltä,
venäläisiltä romantikoilta (Musorgski),
gregorianiikasta ja itämaisista musiikkikulttuureista.
Hänen omaleimainen, helposti tunnistettava
sävelkielensä vakiintui jo 1940-luvulla, aikaisemminkin. Sen
perustana ovat symmetriset moodit, additiiviset rytmit ja
värikäs soitinnus.
Paitsi oman, osittain sarjallista ajattelua ja ennakoineen
musiikkinsa puolesta Messiaenin vaikutus 1900-luvun musiikissa on
keskeinen myös hänen opettajauransa vuoksi (oppilaita olivat
mm. Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Iannis
Xenakis, Tristan Murail ja edellisiä nuorempi
englantilaissäveltäjä George Benjamin).ikkeli
Kuuntele
Turangalîla-sinfonia (1946-48)
Aikojen lopun kvartetto (1940)
alkuun
TRISTAN MURAIL
(s. 1947)
Ranskassa nousi 1970-luvulla uusi
säveltäjäpolvi, jota on kutsuttu samannimisen
nykymusiikkiyhtyeen mukaan L’Itinéraire-ryhmäksi.
Ryhmä loi kokonaan uudenlaisen sävellystekniikan ja
musiikkikäsityksen, ja tätä on puolestaan nimitetty
spektrimusiikiksi; on puhuttu myös ranskalaisesta
uuskolorismista. Suuntauksen tärkeimmät edustajat ovat
Gérard Grisey (1946-1998) ja Tristan Murail.
Harmonian ja sointivärin sekä sävelen ja
hälyn rajan häilyminen on tärkeä osa
spektrimusiikin estetiikkaa. Griseyn ja Murail’n musiikki on reaktio
sarjallisuuteen ja jälkisarjallisuuteen, ja ranskalaisesta
näkökulmasta nimenomaan Pierre Boulez’n ja hänen
seuraajiensa hallitsemaan nykymusiikkikulttuuriin.
L’Itinéraire -ryhmäläiset
pyrkivät luomaan aistikykyjemme kanssa sopusoinnussa olevia
musiikillisia tapahtumia erityisesti asteittaisin prosessein. Heidän
musiikistaan puuttuvat ns. musiikilliset objektit - selvärajaiset
motiivit, eleet - ja niiden tilalla on jatkuvassa muutostilassa oleva
äänivirta. Eleellisyys oli aluksi suorastaan tabu.
Sittemmin, 1980- ja 1990-luvulla
säveltämässään musiikissa Grisey ja Murail
ovat pyrkineet rikastamaan aluksi tarkoituksellisen havainnollisiksi
tehtyjä prosessiivisia muotojaan.
alkuun
HARRY PARTCH
(1901-1974)
Harry Partch oli todellinen individualisti, kulkurina ja
erakkona suorastaan yhteiskunnan ulkopuolinen. Hän oli koko
länsimaisen taidemusiikkiperinteen ankara kriitikko. Hän
kehitti aivan oman musiikkimaailmansa itse suunnittelemine
viritysjärjestelmineen ja itse rakentamine soittimineen.
Jakaessaan oktaavin 43 osaan ja
hyödyntäessään luonnonpuhtaita intervalleja
(myös duurimollijärjestelmässä
esiintymättömät värähdyssuhteet 7 ja 11)
Partch loi pohjan sille amerikkalaisen taidemusiikin elinvoimaiselle
haaralle, joka perustuu vakiintuneesta poikkeaviin
viritysjärjestelmiin ja mikrointervalleihin.
Partchin musiikin oudot sävelasteikot, eksoottiset
sointivärit ja suggestiivisesti toistuvat rytmit tuovat mieleen
monet ulkoeurooppalaiset musiikkikulttuurit. Partch pyrki näiden
sekä antiikin Kreikan innoittamana liittämään
tekstin, teatterin ja tanssin elimelliseksi kokonaisuudeksi (corporeal
music).
alkuun
KRZYSZTOF PENDERECKI
(s. 1933, Puola)
Pendereckin 1960-luvun musiikki koostuu yksinkertaisista
tekstuureista, joissa sävelkorkeus ja rytmi eivät ole
oleellisia vaan sointiväri ja "nauhaleveys" (sekunneista tai
vielä pienemmistä intervalleista koostuvan sävelkimpun
eli klusterin laajuus). Muoto syntyy näiden liikkeistä ja
leikkauksista; instrumenttien uudet soittotavat ja räikeät
tehokeinot ovat tyypillisiä.
1980-luvulla Penderecki siirtyi uusromanttiseen tai
uusekspressionistiseen ilmaisuun. Veistoksellinen suoraviivaisuus on
säilynyt.
Kuuntele
Threnody for the Victims of Hiroshima (52 jouselle,
1960)
1. sinfonia (1973)
alkuun
SERGEI PROKOFJEV
(1891-1953)
Venäläissyntyinen säveltäjä, jonka
tuotanto sijoittuu tyylillisesti vuosisadan alun modernismin ja
neoklassiikan maisemiin.
Prokofjevin musiikki on pohjimmiltaan tonaalista, joskin
kolmisointuisuuteen sekoittuu runsaasti rikasta kromatiikkaa.
Klassisuus ulottuu myös muotoajatteluun: hän käytti
perinteisiä muotoja mm. pianosonaateissaan ja sinfonioissaan.
Kuuntele
Pianosonaatti no. 7 (1942)
alkuun
ARVO PÄRT
(s. 1935),
virolainen säveltäjä, asunut Berliinissä vuodesta
1981
Varhaistuotannossaan 1960-luvun alussa Pärt liikkui
sarjallisuuden ja aleatoriikan alueilla, mutta sanoo
löytäneensä oman tyylinsä vasta usean hiljaisen
vuoden jälkeen 1970-luvulla. Tämä uusi sävelkieli
on staattisen modaalista, ja sillä on vahvat yhteydet
renessanssiajan polyfoniaan sekä gregoriaaniseen ja ortodoksiseen
kirkkolauluun.
Teokset ovat usein pitkiä, meditaationomaisia, ja
niillä on uskonnollinen sisältö. Esityskokoonpanoihin
kuuluvat useimmiten ihmisääni, jouset ja urut; tunnusomaista
on myös kellojen käyttö. Pärt rakentaa monet
tämän ’tintinnabuli-tyylin’ (tintinnabuli = kelloinhelke)
teoksensa keskiajan cantus firmus -tekniikkaa
muistuttavalla tavalla päämelodian varaan, niin että
muut äänet liikkuvat kolmisoinnun sävelillä.
Pärtin sukulaissieluja, ’mystisiä’ tai
’hengellisiä’ minimalisteja, ovat puolalainen Henryk Gorecki
(1933) ja englantilainen John Tavener (1944), jotka Pärtin
lailla ovat kääntyneet’ eurooppalaisesta avantgardesta
sakraaliin yksinkertaisuuteen.
Kuuntele
Tabula rasa (1977)
Cantus in memoriam Benjamin Britten (1977)
alkuun
MAURICE RAVEL
(1875-1937)
Ravel luetaan Debussyn ohella "impressionisteihin"
mutta hänen musiikissaan on myös muita tyylipiirteitä.
Impressionistista ja ranskalaista on hänen rikkaan
täyteläinen harmoniansa ja suurenmoisen virtuoosinen
orkesterinkäsittelynsä. Ravelin melodiikka on kuitenkin
pitkälinjaista ja muotoajattelu klassista.
Kuuntele
Daphnis et Chloé (1912)
Pianokonsertto (1931)
alkuun
STEVE REICH
(USA, s. 1936)
Steve Reich on repetitiivisen musiikin
säveltäjistä tärkein. Reichin sävellykset
muodostavat johdonmukaisesti kehittyvän œuvren (ransk.
tuotanto), jossa sinänsä suppea määrä
tekniikoita muuttaa muotoaan teoksesta toiseen. Varhaisteosten
puhtaasta minimalismista Reich on vähitellen päätynyt
1990- ja 2000-luvun multimediateosten moniaineksiseen ilmaisuun.i
Kuuntele
Piano Phase (1967)
Music for 18 Musicians (1974)
alkuun
ARNOLD SCHÖNBERG
(1874-1951)
Itävaltalaissyntyinen säveltäjä, joka
oppilaineen muodosti ns. uudeksi Wienin kouluksi kutsutun, alkujaan
ekspressionismia edustaneen ryhmän. Schönbergillä on
keskeinen asema atonaalisen musiikin periaatteiden formalisoimisessa
teorian muotoon kaksitoistasäveljärjestelmäksi l.
dodekafoniaksi.
Schönberg perheineen emigroitui USA:han 1933
kansallissosialistien noustua valtaan Saksassa. Hän vietti
loppuelämänsä Los Angelesissa toimien
sävellystyön ohella opettajana.
Kuuntele:
Verklärte Nacht op. 4 (1899)
Fünf Orchesterstücke op. 16, 3. osa:
Farben (1909)
Pierrot Lunaire op. 21 (1912)
Streichtrio op. 45 (1946)
alkuun
DMITRI SHOSTAKOVITSH
(venäläinen 1906-1975)
Shostakovitsh edustaa
perinteisen sinfonisuuden modernia linjaa: tonaalisuudesta hän ei
luopunut, ja hänen tuotannossaan on vahvasti edustettuna
perinteiset "säveltäjän kuninkuuslajit": 15 sinfoniaa ja
15 jousikvartettoa, lisäksi mm. konserttoja ja kaksi oopperaa.
Shostakovithin musiikki
sijoittuu ilmaisuasteikon vakavampaan ja raskasmieliseenkin
päähän: kevyempiin sävyihin liittyy usein ironiaa
ja satiiria. Shostakovitshin musiikin kytkennät neuvostovaltion
politiikkaan ovat kiistelty aihe, johon säveltäjän
omista kirjoituksista saadaan ristiriitaisia vastauksia.
Kuuntele
Viulukonsertto nro
1 op. 99 (1947-48), 3. ja 4. osa
Sinfonia nro 11
op. 103 "Vuosi 1905" (1957), 2. osa
alkuun
JEAN SIBELIUS (Suomi 1865-1957)
Viimeistään 1900-luvun loppupuolella Sibelius on
teemojen ja tekstuurien transformaatioon perustuvan muotokielensä
ansiosta ymmärretty yhdeksi vuosisadan edistyksellisimmistä
ja omaleimaisimmista säveltäjistä.
Hänen myöhäiset sinfoniansa ja sinfoniset
runonsa ovat olleet innoituksen lähde esimerkiksi ranskalaisille
spektrisäveltäjille (Gerard Grisey, Tristan Murail)
ja Magnus Lindbergille.
alkuun
KARLHEINZ STOCKHAUSEN
Saksalainen säveltäjä (1928-2007); kuului
1950-luvulla sarjallisen musiikin, ns. Darmstadtin koulukunnan
kärkihahmoihin.
Samoihin aikoihin hän työskenteli myös
elektronimusiikin parissa Kölnin radion studioilla. 1960-luvulle
tultaessa hän eteni sarjallisuudesta kohti uusia muotoja,
tutustuttuaan myöhemmin 1960-luvulla itämaisiin filosofioihin
hän käsitti musiikkinsa meditaatioksi, joka tuli kuvastaa
maailmankaikkeuden rakennetta.
1970-luvulta alkaen Stockhausen piti musiikkiaan puhuttua
kieltä korkeampana kommunikaationa, jota kohti sivistyksen olisi
pyrittävä.
alkuun
IGOR STRAVINSKY
1882-1971,
venäläinen, asui Venäjällä, Ranskassa,
Sveitsissä ja lopuksi Yhdysvalloissa
Stravinsky on Arnold Schönbergin ohella
1900-luvun musiikin tärkein säveltäjä. Hänen
suurilla 1910-luvun baleteillaan, varsinkin vallankumouksellisella
"Kevätuhrilla", ja hänen 1920-luvulla alullepanemallaan
neoklassisella tyylillä on ollut keskeinen.
Kuuntele
Kevätuhri (1913)
Psalmisinfonia (1930)
alkuun
EDGAR VARÈSE
(1883 - 1965) Ranskalaissyntyinen amerikkalaistunut
säveltäjä (USA:n kansalaisuus 1927).
Varèse oli kokeilija, joka oli kiinnostunut
sointivärin mahdollisuuksista, etenkin hälyistä.
Eräs hänen tavaramerkkinsä on orkesterin
lyömäsoittimistoon liitetty hälytyssireeni.
Varèsen ideat olivat sukua eurooppalaisten futuristien
hälyn estetiikalle, mutta kiinteämmin Varèse liittyy
amerikkalaisiin eksperimentalisteihin.
Varèse nosti musiikissaan hälyn tasavertaiseksi
elementiksi sävelen rinnalle, mikä orkesterikappaleissa
näkyy lyömäsoittimiston laajentamisena sekä
instrumenttien perinteisestä poikkeavien mahdollisuuksien
käyttämisenä.
Kuuntele
Ionisation (1931)
Arcana (1927)
alkuun
ANTON (von) WEBERN
(1883-1945)
Webernin musiikkia leimaa äärimmäinen
keskittyneisyys, ja samalla se on jotenkin luonteeltaan abstraktia:
tähtikuviomaiset aforistiset sävelhahmot leijuvat
muodostamatta perinteisiä melodiakaaria.
Keskeiseksi rakenneperiaatteeksi myöhemmissä
teoksissa kohosi symmetria, joko pystysuunnassa (ylöspäiset
intervallit käännettiin alaspäisiksi ja
päinvastoin) tai vaakasuunnassa (sävelkuvio takaperin).
Hän suosi myös polyfonisia rakenteita, kuten
erilaisia kaanoneita.
Uuden Wienin koulun säveltäjistä Webern vei
dodekafonian pisimmälle: hänelle 12-sävelrivi ei ollut
luonteeltaan melodinen säveljono, vaan abstrakti
sävelrakenne. Myöhäistuotannossaan hän
käsitteli myös muita musiikin osatekijöitä - mm.
kestoa, voimakkuutta ja soittotapaa t. sointiväriä -
sävelrivin tapaan järjestettyinä.
Myöhemmin 1940- ja 1950-luvun vaihteen tienoilla Webern
nousi sarjallisten säveltäjien tärkeäksi esikuvaksi.
Kuuntele
Kuusi bagatellia jousikvartetille op. 9 (1911-13)
Konsertto op. 24 (1931-34)
alkuun
IANNIS XENAKIS
(1922-2001, synt. Romanian Brailassa,
kreikkalais-ranskal.)
Tilastolliset menetelmät sävellystyössä
otti käyttöön Iannis Xenakis 1950-luvulla
etsiessään keinoa luoda musiikkia sointikentistä
-pilvistä, -ryöpyistä ja -massoista, joissa on
tuhansittain yksityiskohtia, mutta yksittäisen detaljin merkitys
ei ole suuri, vaan tärkeää on tekstuurin kulloinenkin
tila.
Stokastisessa musiikissa lasketaan matemaattisilla kaavoilla,
algoritmeilla, erilaisia jakaumia eri parametreille ja näin
luodaan juuri tilastollisesti hahmottuvia kudoksia.
Kuuntele
Metastasis (1953-54)
Jonchaies (1977)
alkuun
|