ALEATORIIKKA
Musiikkia,
jossa sattuma ja ennustamattomuus ovat sävellyksen olennainen
osa (lat. alea, arpa).
Aleatoriikka
voi kohdistua joko sävellysprosessiin, esittämiseen tai
molempiin. Sattuman ja ennustamattomuuden osuus teoksessa voi rajoittua
esittäjän vapauksiin yksityiskohtien esittämisessä
tai ulottua koko sävellyksen rakennetta, jopa sen olemassaoloa
hallitsevaksi tekijäksi.
Aleatoriikka
on periaate, ajattelutapa, joka voi pukeutua moniin eri tyylisiin
asuihin; useimmiten aleatoriikka liitetään John Cagen
ja Witold Lutoslawskin tapaisiin säveltäjiin.
ALGORITMI
Matemaattisesti muotoillun ongelman
ratkaisemiseksi tarvittava ohjeisto. Algoritmi muuttaa sille annetut
arvot (input) toisiksi arvoiksi (output) annettujen laskusääntöjen
mukaisesti.
ATONAALISUUS
a-tonaalinen:
ei-tonaalinen, tonaalisuuden vastakohta. Yleisnimitys sävellajittomalle
musiikille, jossa kaikki kromaattisen asteikon 12 säveltä
esiintyvät tasaveroisina.
Nimitystä
käytetään erityisesti ns. Uuden Wienin koulun säveltäjien
Arnold Schönbergin, Alban Bergin ja Anton Webernin
dodekafoniaa edeltäneen ekspressionistisen kauden musiikista
n. 1905 - 1920.
alkuun
AVANTGARDE
(ransk. etujoukko) Taiteen edistyksellisimpinä pidettyjen suuntausten
yleisnimitys.
Avantgarde
suuntautuu vakiintuneita taidemuuttoja vastaan ja sille on ominaista
äärimmäisyyksien tavoittelu ja tietty puhdasoppinen
ehdottomuus. Avantgardistit muodostavat eräänlaisen taiteen
luokittelemattoman marginaalin, yhdistelevät eri taiteita ja
toimivat taiteenalojen välimaastossa.
Usein avantgarde-liikkeet ovat aktiivisia joitakin vuosia, sen jälkeen
ne sulautuvat muihin taidevirtauksiin, katoavat tai tulevat
yleisesti hyväksytyiksi.
Aikanaan
avantgardisteiksi on kutsuttu mm. sarjallisen musiikin ja sattumamusiikin
säveltäjiä.
alkuun
AVOIN MUOTO
Muodoltaan
avoimella sävellyksellä ei ole määrättyä
alkua ja loppua, tai sen sisäinen rakenne voi huomattavasti
vaihdella esityksestä toiseen. Yksinkertaisessa tapauksessa
moniosaisen teoksen osien keskinäinen järjestys on esiintyjän
valittavissa joko vapaasti tai annettujen ohjeiden mukaan. Joskus
ohjeisto voi erilaisine ehtoineen saada peliä muistuttavia
piirteitä.
Monipuolisemmaksi
tilanne muodostuu, jos soittajan valittavaksi tulee muitakin osatekijöitä.
Näin on laita esim. Stockhausenin Klavierstücke
IX:ssä: teos koostuu pienistä katkelmista, joiden
järjestys on vapaa. Kunkin katkelman lopussa on voimakkuus-,
kosketustapa- ja tempomerkintä, joka koskee soittajan seuraavaksi
valitsemaa katkelmaa. Teos päättyy, kun pianisti on soittanut
jonkun katkelman kolme kertaa.
Vinko
Globokar astuu askelen pidemmälle teoksessaan Correspondences
neljälle solistille (1969). Teoksen esittäjistö on
määrätty instrumenttiryhmän tarkkuudella: yksi
soittaja jousi-, puupuhallin-, vaskipuhallin- ja lyömäsoitinryhmästä.
Jokaisen soittajan nuotinnetut osuudet sisältävät
vapauksia mm. rytmien, säveltasojen ja rekisterien suhteen
ja teoksen jaksojen järjestys on osittain avoin. Lisäksi
sävellyksessä on improvisoituja jaksoja, joiden kohdalle
säveltäjä on merkinnyt vain reaktio-ohjeita soittajille: "jäljittele
mahdollisimman tarkasti", "muuntele ja kehittele edelleen",
"esitä jyrkkä vastakohta" tai "tuo esiin
uusi ja yllättävä idea".
Avoin
muoto kuuluu 1900-luvulla kehittyneiden aleatorisuuden ja sattumamusiikin
piiriin, mutta - hiukan kuriositeettimaisia - esimerkkejä löytyy
myös aiemmilta vuosisadoilta. Esim. Mozartin Musikalisches
Würfelspiel koostuu joukosta lyhyitä katkelmia,
joita ohjeiden mukaan yhdistelemällä nopanheiton määräämässä
järjestyksessä saadaan suuri määrä erilaisia
menuetteja.
Termiä
käytetään joskus myös tonaalisista sävellyksistä,
jotka päättyvät ilman selkeästi lopettavaa kadenssia.
alkuun
CROSSOVER
rajanylitys,
nimitys, jota käytetään musiikinlajien, yleensä
taide- ja populaarimusiikin, yhdistelmistä ja niiden välisten
rajojen rikkomisesta.
Crossover
viittaa usein sellaiseen musiikkiin, jolla levy-yhtiöt ja konserttienjärjestäjät
pyrkivät laajentamaan yleisöään (oopperalaulaja
jazz- ja musikaaliohjelmiston parissa, rock-muusikko sinfoniasäveltäjänä,
seksikkäät viulistit).
Mutta
on myös sellaista säveltaidetta, joka aidosti sijoittuu
totunnaisten lajien välialueelle ja jonka tekijät ovat
syvällisesti perehtyneitä useisiin musiikinlajeihin. Tällainen
crossover ei suinkaan ole suuren yleisön vaan päinvastoin
vihkiytyneen asiantuntijapiirin musiikkia siinä missä
uusi konserttimusiikki, moderni jazz, underground-tekno jne. Newyorkilainen
Bang on a Can -säveltäjäryhmä edustaa
crossoveria tässä mielessä.
alkuun
DARMSTADTIN
KOULUKUNTA
Sodanjälkeisen
modernismin kärkeen kuulunut, sarjallisuutta edustanut säveltäjäryhmä,
jonka tärkeimmät edustajat olivat saksalainen Karlheinz
Stockhausen, ranskalainen Pierre Boulez ja italialainen
Luigi Nono.
Koulukunnan
nimi johtuu saksalaisesta Darmstadtin kaupungista, jossa toimiva
Kraninichsteinin Musiikki-instituutti on järjestänyt 1946
alkaen uuden musiikin kesäkursseja (kursseja järjestetään
edelleen joka toinen vuosi).
1950-luvulla
Darmstadtin kesäkurssit olivat eurooppalaisen modernismin tyyssija,
jossa em. säveltäjien lisäksi vaikuttivat mm. Olivier
Messiaen, György Ligeti, Morton Feldman
ja John Cage. Darmstadtilaisuuden tärkeä
dokumentti on 1960-luvun alkupuolella ilmestynyt julkaisusarja Die
Reihe.
alkuun
DODEKAFONIA
Wieniläisen säveltäjän Arnold Schönbergin
1910-luvulla teoriaksi muotoilema atonaalinen sävellystekniikka,
joka perustuu kromaattisen asteikon kaikkien 12 sävelen tasa-arvoiseen
ja systemaattiseen käyttöön sekä tasavireisyyteen;
esim. des ja cis ovat sama sävel.
Dodekafonian perustana on kaikki kromaattisen asteikon 12 säveltä
sisältävä järjestetty rivi, jossa kukin sävel
esiintyy vain kerran. Rivi määrää sävelten
esiintymisjärjestyksen esim. melodiassa. Dodekafonisessa musiikissa
kaikki säveltasot on johdettu rivistä.
alkuun
EKSPERIMENTALISMI
Eksperimentaalinen eli kokeellinen musiikki perustuu
sellaisiin uusiin ideoihin tai tekniikoihin, jotka selvästi
poikkeavat eurooppalaisen taidemusiikin perinteestä. Esimerkiksi
kokonaan uusien äänien tai äänilähteiden
käyttö ja musiikki- tai teoskäsitteen radikaali laajentaminen
tai kyseenalaistaminen ovat esimerkkejä eksperimentalismista.
John Cage edustaa äärimmäistä
kantaa: hänen mielestään kokeellista on
sellainen musiikki, jota luotaessa lopputulos ei ole ennalta tiedettävissä.
Cagen sattumaan perustuvat sävellysmetodit ovatkin juuri tässä
mielessä kokeellisia.
alkuun
EKSPRESSIONISMI
Saksalaisen myöhäisromantiikan
pohjalta 1910-luvulla I maailmansodan ilmapiirissä noussut
modernistinen taidesuunta. Ekspressionismin esteettiset pyrkimykset olivat osittain romantiikalle
vastakkaiset, osittain ne veivät eteenpäin romantiikan
perintöä.
Ekspressionistinen ilmaisu on hyvin
voimakasta, usein groteskia ja pessimismin leimaamaa ja väkivaltaista;
tärkeimmät ilmaisukeinot olivat harmonia ja rytmi sekä
sointiväri melodisuuden jäädessä taka-alalle.
Sisäisen ilmaisupyrkimykset johtivat lopulta sävellajeista
luopumiseen ja osittaiseen ei-temaattisuuteen.
Romanttinen piirre ekspressionismissa
oli sen näkemys siitä, että taiteella tulee olla
jotakin sanottavaa, taiteen tehtävä on edistää
"ihmismielen jalostumista". Taiteen oli näytettävä
tie parempaan maailmaan, mikäli sellainen olisi olemassa. (Ekspressionismilla
ei ollut merkittäviä poliittisia vaikutuksia, natsihallitus
julisti e:n rappiotaiteeksi 1930-luvulla) Taiteilijan tuli etsiä
ilmaisu, jossa sisältö ja muoto olivat yhtä: hyvässä
taideteoksessa mitään ei voinut muuttaa kokonaisuutta
rikkomatta.
Ekspressionismi ole ei koulukunta
sanan varsinaisessa merkityksessä (ei mestaria ja opetuslapsia;
mm. uudelle Wienin koululle ekspressionismi oli välivaihe t. lähtökohta).
alkuun
ELEKTRONIMUSIIKKI
Sähköisesti tuotettuja
ja/tai käsiteltyjä ääniä hyödyntävä
musiikki.
Elektronimusiikki voidaan karkeasti
jakaa nauhamusiikkiin, jolloin esitetään etukäteen
valmiiksi tehty nauha tai muu tallenne, ja eloelektroniseen (live
electronics) tai elektroakustiseen musiikkiin, jossa sähköinen
äänentuotto tai -muokkaus sekä sähköisten
ja luonnollisten soitinäänten yhdistäminen tapahtuu
esitystilanteessa.
Jos sävellys- tai esitysvaiheessa
käytetään tietokonetta, puhutaan tietokonemusiikista.
alkuun
FUTURISMI
Italiassa 1910-luvulla syntynyt esteettinen
suuntaus, joka ihannoi koneiden ja mekaniikan, vauhdin, hälyn
ja liikkeen hallitsemaa uutta urbaania maailmaa. Futurismi ilmeni
useilla taiteen aloilla, musiikin lisäksi kuvataiteissa, teatterissa,
arkkitehtuurissa ja kirjallisuudessa, jopa keittotaidossa: 1920-luvulla
Milanossa järjestettiin futuristinen illallinen, jossa tarjoiltiin
mielikuvituksellisen näköisiä ja -värisiä
ruokia.
Itse asiassa kannattajilleen futurismi
lienee ollut elämäntapa, eikä vain joukko esteettisiä
mielipiteitä. Futuristien vauhdin ja voiman ideologiaan kuului
myös tietty väkivallan ihannointi: he tervehtivät
alkanutta I maailmansotaa suurena puhdistuksena, jossa vanha maailma
väistyisi uuden tieltä. Tosin sodan aikana ja sen jälkeen
useat liikkeen kannattajat luopuivat väkivallan ihannoinnista.
Futuristien musiikki on jäänyt
vailla paikkaa 1900-luvun musiikin kantaohjelmistossa, mutta sitä
kauaskantoisempia olivat heidän musiikkia koskevat ajatuksensa,
jotka tunnetaan hälyn estetiikkana. Häly oli futuristimusiikin
keskeinen elementti.
alkuun
HÄLYN ESTETIIKKA
Häly
on ääni, jolla ei ole tarkkaa sävelkorkeutta, vaan
havainnossa merkitsevämmiksi muodostuvat äänen suhteellinen
korkeus (korkea - matala) sekä ennen kaikkea muut osatekijät:
kuten mm. voimakkuus, kesto, sointiväri. Hälyn ja sävelen
välinen ero ei ole jyrkkä, ja miltei kaikki soitinäänet
sisältävät hälyä etenkin äänten
alukkeissa (syttymähetkellä).
Hälyn
estetiikalla tarkoitetaan 1900-luvun alkupuolella italialaisten
futuristien esiin nostamaa ja ajamaa ajatus hälystä musiikin
keskeisenä elementtinä, joka samalla symboloi koneellistuvaa
edistyksellistä ja dynaamista vuosisataa.
Hälystä
musiikin peruselementtinä ovat olleet kiinnostuneet mm. Edgar
Varèse, John Cage ja muut eksperimentalistit
sekä konkreettisen musiikin säveltäjät.
alkuun
HAPPENING
(engl.
tapahtuma) Alkuaan amerikkalainen kokeellinen taidemuoto, jossa
taideteoksia ei esitetä, vaan ne "tapahtuvat". Happening on
luonteeltaan kollektiivinen: kaikki, mitä esityspaikalla tapahtuu,
on taidetta ja kuuluu teokseen.
Esityksen
rajat pyritään hämärtämään: yleisö
voi osallistua toimintaan ja happening voi kestää useita
tunteja, jopa päiviä, ja levittäytyä esim. koko
kaupungin alueelle.
Happeningissä
yhdistyvät ääni-, kuva- ja esittävät taiteet,
ja sattumalla on hyvin suuri vaikutus tapahtumien kulkuun.
alkuun
IMPRESSIONISMI
Alun
perin maalaustaiteesta lainattu nimitys 1800-luvun lopun ranskalaiselle
musiikille, jossa luodaan hetken vaikutelmia, tunnelmia ja atmosfäärejä,
toisin kuin draamallisuuteen pyrkineessä saksalaisessa myöhäisromantiikassa.
Impressionismille on ominaista hienostunut sointivärien käsittely;
orkesterissa puupuhaltimien osuus on korostunut.
Parhaiten
nimitys soveltuu Claude Debussyn musiikkiin, mutta myös
mm. Maurice Ravelin musiikki lasketaan usein tähän
tyylisuuntaan kuuluvaksi.
Suomalaisista mm. Selim Palmgren ja Uuno Klami ovat saaneet
musiikkiinsa impressionistisia vaikutteita.
alkuun
IMPROVISAATIO
Soittohetkellä
keksittyä musiikkia. Improvisaation osuus musiikissa voi vaihdella
rajoitetuista esittäjän vapauksista aina lähes täydelliseen
improvisaatioon, jolloin teoksen kulkua ja päättymistä
ei juurikaan voi ennakoida.
alkuun
INSTRUMENTAALITEATTERI
Musiikkia,
jonka esittämiseen liittyy teatterinomaisia piirteitä:
soittamisen lisäksi muusikot esim. liikkuvat ympäri salia
yleisön joukossa, käsittelevät soittimiaan (näyttävän)
epätavallisesti, lausuvat tekstejä ja harrastavat muuta
näyttämötoimintaa.
Musiikkiteatteriteoksen
esitykseen voidaan tarvita erilaista rekvisiittaa, kuten esim. lavasteita
tai erityiset asut. Mm. jugoslavialaissyntyisen pasunisti-säveltäjän
Vinko Globokarin ja argentiinalaisen Mauricio Kagelin
useat teokset kuuluvat instrumentaaliteatterin piiriin.
alkuun
JÄLKISARJALLISUUS
Jälkisarjalliseksi
kutsutaan musiikkia, jossa sovelletaan ja edelleen kehitellään
parametriajatteluun perustuvia muodontaperiaatteita. Musiikki muotoutuu
äänen parametreja (sävelkorkeus, voimakkuus, kesto,
artikulaatio, sointiväri, rekisteri, tekstuurin tiheys jne.)
kontrolloimalla. Tämä ei tapahdu välttämättä
enää dodekafonisella rivitekniikalla tai sen sovellutuksilla,
mutta erilaiset lukusarjat ja lukuina ilmaistavat suhdeverkostot
tai matematiikasta tai fysiikasta tms. lainatut mallit ovat usein
käytettyjä apuneuvoja. Ylipäänsä älyllinen
suhtautuminen musiikkiin ja säveltämiseen on jälkisarjalliselle
säveltäjälle tunnusomaista.
Jälkisarjallisuus
ei ole mitenkään tyylillisesti yhtenäinen suuntaus,
mutta ajattelun konstruktiivisuus kuuluu yleensä musiikin kompleksisuutena:
monimutkaisina rytmeinä, ei-melodisuutena ja atonaalisuutena.
Jälkisarjallisuuden piiriin tavataan lukea niinkin erilaisia
säveltäjiä kuin Luciano Berio, Brian Ferneyhough,
Helmut Lachenmann ja Harrison Birtwhistle.
Niinikään
lähtökohtansa sarjallisuudessa on myös mm. tekstuurimusiikilla
ja aleatoriikalla, mutta ne ovat enemmänkin reaktioita sarjallisuuteen
kuin sen jatkeita.
alkuun
KENTTÄTEKNIIKKA
Musiikin
rakennusaineina ovat staattiset tai hitaasti muuttuvat tekstuuri
- kentät, jotka koostuvat suuresta määrästä
yksityiskohtia, mutta joista kuulemme lähinnä yleishahmon,
sointivärin ja leveyden.
Kenttä
(tekstuurikenttä, pinta, tekstuuripinta) tarkoittaa sellaisia
musiikillisia kudoksia, jotka sisältävät runsaasti
yksityiskohtia, mutta joissa yksittäisen detaljin merkitys
ei ole kovin suuri. Kuultuina kentät hahmottuvat kokonaisuuksina,
joita voi kuvata esimerkiksi "äänipilviksi"
tai "ryöpyiksi".
Hyvä
arkiesimerkki kentästä on sateen ropina: äänivaikutelma
riippuu pisaroiden koosta, määrästä, nopeudesta
sekä pinnasta, johon ne osuvat; yksittäisen pisaran ääni
ei useinkaan erotu kokonaisuudesta.
alkuun
KLUSTERI
Klusteri
(cluster, kimppu, nippu) on tiheä ja useimmiten hyvin
monisävelinen sointu. Klusterista yksittäiset sävelet
eivät erotu, vaan klusteri kuullaan kokonaisuutena, jonka määräävät
ominaisuudet ovat laajuus (laaja - suppea) ja rekisteri (korkea
- matala) sekä sävelikkö (kromaattinen. diatoninen,
kokosävelinen, pentatoninen.
alkuun
KONKREETTINEN MUSIIKKI
Konkreettisella
musiikilla (musique concrète) tarkoitetaan nauhamusiikkia,
jonka äänimateriaalina säveltäjä käyttää
nauhoitettuja luonnollisia (konkreettisia), useimmiten hälymäisiä
ääniä, kuten esimerkiksi puheen, askelten, liikenteen,
koneiden, luonnon ääniä tai myös erilaisia esineitä
lyömällä, hankaamalla, ravistamalla jne. aikaansaatuja
ääniä.
Sävellys
toteutetaan muokkaamattomia ja/tai muokattuja ääniä
yhdistelemällä. Aiemmin teokset työstettiin ääninauhaksi,
nykyisin yhä useammin digitaaliseen muotoon.
alkuun
LES SIX
ranskalainen
neoklassinen säveltäjäryhmittymä
Arthur Honegger (1892-1955)
Darius Milhaud (1892-1974)
Francis Poulenc (1899-1963)
(Germaine Tailleferre, Georges Auric, Louis Durey)
Honegger
on tunnetuin koneromanttisesta orkesterikuvaelmastaan Pacific 231,
mutta varsinaisesti hän oli vakava sinfonikko, jonka harmonia
oli rikkaan kromaattista, suorastaan lähellä Schönbergiä,
ja rytmiikka barokin perintöä.
4.
sinfonian (Deliciae brasilienses) ilmavissa polyrytmeissä
kuuluu latinalaisamerikkalaisen musiikin vaikutus. Tämä
oli tärkeää myös Milhaudlle, joka
parhaiten tunnetaan polytonaalisuudesta eli eri sävellajeihin
kirjoitettujen melodioiden tai sointujen yhtäaikaisuudesta.
Milhaudn
musiikille on luonteenomaista päivänpaisteisten, laulullisten
aiheiden tiuha peräkkäin- ja päällekkäinasettelu:
kompleksisten kokonaisuuksien aineksina toimivat hyvin yksinkertaiset
peruspalikat. Milhaudlla tapaamme myös jazz-vaikutteita.
Poulencille
ovat tyypillisiä huumori, populaarimelodioiden hyödyntäminen
ja toisiinsa näennäisesti kuulumattomien osasten "surrealistinen"
vastakkainasettelu.
Ennenkaikkea Poulenc on kuitenkin lyyrinen melodikko ja harmonian taitaja. Hän on epäilemättä 1900-luvun merkittävin ranskalainen vokaalisäveltäjä.
alkuun
LIVE-ELEKTRONIIKKA
Soitettujen
äänten sähköinen muokkaus sekä sähköisesti
tuotettujen äänten esittäminen konserttitilanteessa
. Yleisimpiä muokkauslaitteita ovat erilaiset kaiku- ja viivelaitteet
sekä äänen väriä muuntelevat suodattimet.
Soitinosuuksien
lisäksi teokseen voi sisältyä etukäteen nauhoitettu
osuus, ja perinteisten soittimien lisäksi voidaan käyttää
syntetisaattoreita.
Ääntä
voidaan liikutella konserttitilassa eri suuntiin eri puolille salia
sijoitettujen kaiuttimien avulla.
alkuun
MIKROINTERVALLIT
Tavallisimmin mikrointervalleilla tarkoitetaan puoliaskelta pienempiä
sävelvälejä, siis esimerkiksi neljäsosa-askeleita.
Nämä siis osuvat kromaattisen asteikon peräkkäisten
sävelten väliin.
Yleistetyn
mutta täsmällisen määritelmän mukaan mikrointervalli
on käytetyn säveljärjestelmän pienintä
intervallia pienempi intervalli; esimerkiksi pentatoniseen asteikkoon
rajoittuvassa musiikissa diatoninen puoliaskel olisi tämän
määritelmän mukaan mikrointervalli, kun taas 24-sävelistä
tasavireistä asteikkoa käyttävässä musiikissa
neljäsosa-askel ei ole mikrointervalli.
Mikrointervallit ja viritysjärjestelmät
On
kolme tapaa käyttää tasavireisestä 12-sävelisestä
asteikosta poikkeavia säveliä. Kaikkien näiden yhteydessä
saatetaan puhua mikrointervalleista, vaikka varsinaisesti näistä
on kysymys vain 3. tapauksessa.
1.
Muun kuin 12-sävelisen tasavireisen asteikon käyttö:
puhdasvireisyys, laajennettu puhdasvireisyys (tällä tarkoitetaan
säveljärjestelmää, jossa esiintyy 5:ttä
suurempiin alkulukuihin perustuvia intervalleja eli esim. värähdyssuhteita
7:4, 11:8. jne - esim. Harry Partch); barokkiviritykset,
Thaimaan 7-sävelinen tasavireisyys, 1/4-askeleet (tasavireinen
24-sävelisyys) jne.
Erikoistapaus on spektrimusiikki, jossa saatetaan käyttää
em. säveljärjestelmien yhdistelmiä.
2.
Vapaiden, asteikkoihin rajoittamattomien sävelkorkeuksien käyttö
(esim. elektronimusiikki)
3.
Mikrointervallien käyttö värityskeinoina (säveltason
pieninä vivahteina, huojuntoina). Esimerkkejä tarjoavat
mm. Bartókin sooloviulusonaatin vaikea alkuperäisversio
ja Lutoslawskin orkesterimusiikki.
alkuun
MIKROPOLYFONIA
Nimitystä
käytetään niin tiheästä polyfonisesta kudoksesta,
että yksittäiset melodiat tai rytmit eivät erotu
erillisinä.
Tunnettu
esimerkki on Ligetin orkesteriteoksen Atmosphères
56-ääninen kaanon.
alkuun
MINIMALISMI
vuosisatamme
jälkipuolella esiintynyt niukka-aineksisuuteen perustuva taidesuuntaus,
jolla on omat ilmentymänsä kaikissa taidelajeissa. Musiikissa
minimalismi kukoisti erityisesti Yhdysvalloissa 1970-luvulla.
Minimalistisen
musiikin eli minimaalimusiikin keskeisin alalaji on repetitiivinen
musiikki eli toistomusiikki, joka perustuu pienten sävelkuvioiden
itsepintaiseen toistoon, vähittäiseen muunteluun ja päällekkäinsommitteluun.
Toistomusiikin edustajia ovat mm. Steve Reich ja John
Adams; omanlaisensa minimalismin edustaja on Morton Feldman.
alkuun
MODAALISUUS
Moodi (modus, tapa, laatu, standardi) tarkoittaa pysyvää,
vakinaista, järjestelmän perustaksi soveltuvaa.
Musiikissa
moodit ovat useimmiten kiinteitä, pysyviä säveltasorakenteita,
kuten asteikkoja tai melodisia perusmalleja ja -hahmoja, tai myös
pysyviä rytmikuvioita.
MODULOINTI
Elektronimusiikissa
moduloinnilla tarkoitetaan äänisignaalin ohjaamista toisella
signaalilla (esim. oskillaattorin tuottama hidas aalto ohjaa toisen
oskillaattorin tuottamaa sävelkorkeutta). Taajusmoduloinnilla
(FM tai frequency modulation) tarkoitetaan ääniaallon
taajuuden ohjaamista toisella ääniaallolla. Tällöin
syntyy uudenlaisia komplekseja spektrejä.
Taajuusmoduloinnin
erikoistapaus on rengasmodulointi, jolloin signaali kytketään
ohjaamaan itseään.Tämä takaisinkytkentä
l. feedback mahdollistaa hyvin kompleksisten ja vaikeasti ennakoitavien
spektrien synnyttämisen. Syntyy kehä: moduloituneesta
signaalista osa palautuu moduloimaan alkuperäistä signaalia
jne.
Taajuusmoduloinnin
uranuurtajiin kuului mm. John Chowning.
alkuun
NAUHAMUSIIKKI
Elektronimusiikin
eräs keskeinen alue. Musiikkia, joka on olemassa vain ääninauhalla,
ja jonka esittämiseen ei tarvita eläviä muusikoita.
Nauhan
sijaan nykyään käytetään yhä yleisemmin
erilaisia digitaalisia tallennemuotoja ("tallennemusiikki").
alkuun
NEOKLASSISMI
Uutta viiniä vanhoihin leileihin: 1900-luvun alkupuolella syntynyt
tyylisuunta, joka loi katseen vanhoihin muotoihin mutta ei vain
klassiikkaan vaan - erityisesti - barokkiin. Aineksiensa valinnassa
neoklassikot olivat eklektisiä.
Mm. jazz innoitti heitä, mutta Stravinski hyödynsi
myös Beethovenia ja jopa Tshaikovskia, vaikka
juuri romantiikan pateettisuutta vastaan neoklassismi asettui. Reaktion
kohteena olivat myös ajan nykymusiikkisuuntaukset, impressionismi
sekä romantiikan jatkaja ekspressionismi.
Huomattavimpia neoklassikoita olivat mm. ranskalaiseen Les Six-ryhmään
kuuluneet Arthur Honegger, Darius Milhaud ja Francis
Poulenc, sekä venäläiset Igor Stravinski
ja Sergei Prokofjev.
Suomessa
neoklassismilla oli vankka sija 1940-50-luvuilla; useimmat aikakauden
suomalaissäveltäjät ovat jossain uransa vaiheessa
edustaneet neoklassismia. Einar Englundin koko tuotanto on
tyyliltään neoklassinen.
alkuun
NEW YORKIN KOULUKUNTA
New
Yorkissa 1950-luvulla toimineesta kokeellisen taiteen tekijöiden
ryhmästä käytetty nimitys.
Ryhmään
kuuluivat mm. säveltäjät John Cage, Morton
Feldman ja La Monte Young sekä myös muiden
taiteenalojen edustajia. Heille oli yhteistä kokeileva suhtautuminen
taiteeseen ja eri taiteenalojen yhdistämiseen.
alkuun
NOTAATIO
Nuottikirjoitus,
musiikin muistiinmerkitsemiseksi kehitetty merkkijärjestelmä.
Notaatiot
voidaan jakaa aktio- eli ohjenotaatioihin ja resultaatio- eli tulosnotaatioihin.
Edellinen koostuu toimintaohjeista, joita noudattamalla saavutetaan
toivottu tulos; jälkimmäinen puolestaan kuvaa soivan tuloksen,
joka esittäjän on toteutettava.
alkuun
PARAMETRI
Ominaisuus,
osatekijä.
Musiikissa
parametrilla tarkoitetaan sellaisia äänen osatekijöitä,
kuten säveltasoa, voimakkuutta, sointiväriä tai myös
tekstuurin tiheyttä, suuntaa ja nopeutta.
alkuun
POLYRYTMI
Polyrytmillä tarkoitetaan yhdistelmää, jossa aikayksikkö
jaetaan eri äänissä (kahdessa tai useammassa) eri
suuruisiin osiin, niin että nämä osat eivät
ole keskenään jaollisia, esimerkiksi niin että tahti
jaetaan yhtäaikaa kolmen ja neljän mittaisiin osiin.
Erikoistapaus on polymetriikka eli usean eri tahtilajin tai eripituisen
metrisen yksikön päällekkäisyys. Polymetrit
ovat polyrytmejä: jos esim. yhdessä äänessä
on kahden neljäsosan pituisia tahteja tai säkeitä
ja toisessa äänessä kolmen neljäsosan mittaisia
- kuten usein Brahmsilla - on kuuden neljäsosan mittainen suuryksikkö
jaettu yhtäaikaa kahteen ja kolmeen osaan.
Polyrytmisissä struktuureissa saattaa esiintyä myös additiivisia
rytmejä, joissa aikayksikkö on jaettu keskenään
erisuuruisiin osiin.
Polyrytmiikkaa esiintyy mm. Ivesin, Cowellin, Messiaenin,
Stravinskyn, Bartókin, Ligetin sekä
minimalistien ja postminimalistien musiikissa.
alkuun
POLYTONAALISUUS
Kahden
tai useamman tonaaliteetin yhtaikaisesta esiintymisestä käytetty
yleisnimitys.
Usein
polytonaalinen tilanne syntyy siten, että eri tonaaliteeteissa
etenevät tekstuurikerrokset asetetaan päällekkäin.
Tämänkaltaisia "päällekkäisiä sävellajeja"
ovat teoksissaan käyttäneet mm. neoklassikot, kuten Darius
Milhaud. Kahden yhtaikaisen sävellajin esiintyminen on
yleisin polytonaalisuuden tapaus; sitä kutsutaan myös
bitonaalisuudeksi.
Keskustelua
on herättänyt se, onko mahdollista kuulla kahta yhtaikaista
sävellajia todella eri sävellajeina, vai synnyttävätkö
päällekkäiset tonaliteetit uudenlaisen laajentuneen
tonaliteetin. Erkki Salmenhaara on huomauttanut polytonaalisen
musiikin harvoin sisältävän varsinaisia tonaalisia
jännitteitä: sen sijaan siinä on eri diatonisiin
asteikkoihin kuuluvaa materiaalia pinottu päällekkäin.
Ilmiölle hän ehdottaa nimitystä "kerrostettu diatonisuus".
alkuun
POSTMODERNISMI
Postmodernismi
= "modernin jälkeen" tullut, historiaan reflektiivisesti (pohdiskelevasti,
heijastelevasti) tai ironisesti suhtautuva, eri-ikäisiä
ja -tyylisiä elementtejä vapaasti yhdistelevä taide-
ja kulttuurivirtaus.
Postmodernia
asennetta luonnehtii kehitysuskon ja päämäärähakuisuuden
(teleologisuuden) puute: se hylkää historian "suuret kertomukset".
alkuun
ROCK JA TAIDEMUSIIKKI
1900-luvun alkupuolella neoklassikot
hakivat innoitusta jazzista. Tällaiset kosketuskohdat taidemusiikin
ja ns. kevyen musiikin välillä ovat ehkäisseet toisen
maailmansodan jälkeisen modernistisen taidemusiikin pulssiton
rytmiikka ja atonaalinen täyskromatiikka.
Vasta 1960-luvun lopulla tapahtui
popmusiikin ja uuden taidemusiikin lähentymistä, kun kummassakin
mielenkiinto kohdistui sointiväreihin ja teknologiaan. Minimalismin
synnyn myötä ovat molemminpuoliset vaikutteet tulleet
mahdollisiksi myös sävelkielen puolesta.
alkuun
SARJALLISUUS
1950-luvun
alussa syntynyt eurooppalainen tyylisuunta, rationaalisen älyn
säätelemää musiikkia, jossa dodekafonian periaatteita
laajentaen kaikki ajateltavissa olevat musiikin osatekijät
kontrolloidaan saman lukusuhteina ilmaistun rakenteen avulla.
Sarjallisuuden
keskeisiä hahmoja olivat ns. Darmstadtin koulukunnan säveltäjät
Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez ja Luigi Nono.
alkuun
SATTUMAMUSIIKKI
(chance music)
Musiikkia,
jonka säveltäjä on tietoisesti luopunut omista valinnoista
antaen erilaisten sattumaoperaatioiden määrätä
teoksen kulun (ks. aleatoriikka, eksperimentalismi.)
Tämä
kokeellisen musiikin suuntaus oli voimakkaasti vallalla 1950- ja
1960-luvuilla New Yorkin taiteilijapiireissä, joissa tuolloin
vaikuttivat mm. John Cage, Morton Feldman, David Tudor ja LaMonte Young.
alkuun
SOINTIVÄRI
Sointi,
äänenlaatu, äänenväri, äänensävy,
timbre, "saundi".
Se
ominaisuus, jonka perusteella kaksi korkeudeltaan, kestoltaan ja
voimakkuudeltaan samanlaista ääntä kuulostaa erilaiselta.
Esimerkiksi huilulla soitettu keski-c on sointiväriltään
erilainen kuin klarinetilla soitettu: juuri sointivärin
perusteella tunnistamme äänilähteet. Näin ymmärrettynä
sointiväriin kuuluvat paitsi osaäänesrakenne myös
äänessä ja osaääneksissä tapahtuvat
voimakkuus- ja korkeusmuutokset. Sointiväriin vaikuttavat neljä
päätekijää ovat osaäänesrakenne, aluke-transientti,
verhokäyrä ja formantit. Toisinaan sointiväri ymmärretään
suppeammin, tasaisen muuttumattomana pysyvän äänen
osaäänesrakenteena.
alkuun
SPEKTRIMUSIIKKI
Ranskassa
nousi 1970-luvulla syntynyt tyylisuuntaus, jolle ovat luonteenomaisia
sointivärin suuri merkitys, äänen mikrorakenteeseen
pureutuminen (tunkeutuminen "äänen sisään")
ja alituisesti mutta vähittäin muuttuvat sointimassat.
Sävellystekniikka
perustuu äänen rakenteen analyysiin ja manipulaatioon.
Spektrimusiikki jatkaa ranskalaisen kolorismin perinteitä.
Se on tuonut nykymusiikkiin uudenlaisen ja uudella tavalla konsonoivan
sointimaailman.
Spektrimusiikin
keskeiset säveltäjät ovat ovat Gérard Grisey
(1946) ja Tristan Murail (1947-1998).
alkuun
STOKASTIIKKA
Tilastollinen
musiikki, eräs tekstuurimusiikin muoto.
Stokastinen
musiikki muodostuu sointikentistä, joiden yleiset ominaisuudet
(nopeus, voimakkuus, ääniala, rekisteri, tiheys, sointiväri
jne.), sekä niiden muutosnopeudet ja -suunnat säveltäjä
määrää haluamallaan tavalla. Yksityiskohdat
määräytyvät annettujen todennäköisyyksien
mukaan tilastotieteen menetelmin tai mm. teoreettisesta fysiikasta
lainattujen mallien mukaan tietokonetta apuna käyttäen.
Tilastolliset
menetelmät otti käyttöön Iannis Xenakis
1950-luvulla etsiessään keinoa luoda musiikkia sointikentistä
-pilvistä, -ryöpyistä ja -massoista, joissa on tuhansittain
yksityiskohtia, mutta yksittäisen detaljin merkitys ei ole
suuri, vaan tärkeää on tekstuurin kulloinenkin tila.
alkuun
SYNESTESIA
= yksi
aistivaikutelma synnyttää mielikuvan toisesta, esim. ääni
väristä.
Kun
Olivier Messiaen puhui "väreistä", hän
tarkoitti juuri omia subjektiivisia aistiassosiaatioitaan. Jotkut
harmoniat tai soinnit saattoivat hänelle olla esimerkiksi violetteja
tai keltaisia: ilmeisesti ne heti loihtivat hänelle esiin nämä
värimielteet. Oopperansa Fransiskus Assisilainen (1983)
näyttämökuvasta Messiaen antoi väriohjeita,
jotka ovat peräisin musiikin hänelle aiheuttamista synesteettisistä
mielikuvista.
alkuun
TEKSTUURI
Musiikillinen
kudos; yhtäaikaisten asioiden muodostama soiva tilanne, joka
voi olla mm. homofoninen tai polyfoninen, tiheä tai harva,
yksinkertainen tai monimutkainen, hierarkkinen (tausta + etuala,
melodia + säestys, pää-ääni + sivuäänet)
tai pintamainen ("äänitapetti"), sileä tai rakeinen.
TIETOKONEMUSIIKKI
Periaatteessa
tietokonemusiikiksi voitaisiin kutsua kaikkea musiikkia, jonka tuottamisen
jossakin vaiheessa on käytetty tietokonetta: alkaen nuotinkirjoituksesta
aina digitaalimuotoisiin äänitallenteisiin asti.
Useimmiten
kuitenkin tietokonemusiikilla tarkoitetaan musiikkia, jonka sävellysprosessissa,
äänen tuottamisessa tai esittämisessä tietokoneella
on keskeinen rooli. Tietokonemusiikki liittyy läheisesti elektronimusiikkiin.
alkuun
UUSI
WIENIN KOULU
(myös:
II Wienin koulukunta)
Wienissä
1900-luvun kahdella ensimmäisellä vuosikymmenellä
vaikuttanut säveltäjäryhmä, johon kuului Arnold
Schönberg oppilaineen, joista tunnetuimmat ovat Alban
Berg ja Anton Webern, lisäksi ryhmään
kuului mm. Josef Matthias Hauer.
Uuden
Wienin koulun säveltäjät etenivät musiikissaan
pois tonaalisuudesta kohti täydellistä atonaalisuutta
l. sävellajittomuutta. Schönberg formuloi atonaalisuuden
dodekafonian
l. kaksitoistasäveljärjestelmän muotoon, millä
olikin merkittävä vaikutus seuraavien vuosikymmenten musiikille.
Myöhäistä
Weberniä lukuunottamatta uuden Wienin koulun musiikki kaikessa
atonaalisuudessaan perustui perinteiselle melodis-motiiviselle sävellystekniikalle,
joka oli tuolloin vallalla etenkin saksalaisessa kulttuuripiirissä.
alkuun
UUSROMANTIIKKA
Uusromantiikkana
on saatettu pitää 1970-luvulta lähtien esiintyneitä
uusekspressionistisia tai uustonaalisia virtauksia, mutta monet
säveltäjät ovat suoranaisesti hakeutuneet 1800-1900-lukujen vaihteen
romanttiseen ilmaisuun ilmeisesti koettuaan modernien tyylien ajautuneen
umpikujaan (puolalainen Penderecki, useat amerikkalaiset
kuten Del Tredici; toisinaan minimalistit Adams ja
jopa Glass).
alkuun
ÄÄNISYNTEESI
Sähköisten äänentuottamismenetelmien
yleisnimitys.
Sähköisesti tuotettuja
aaltoja (värähtelyjä) voidaan edelleen käsitellä
mm. suodattamalla tai vahvistamalla haluttuja taajuuksia, moduloimalla
aaltoa toisella aaltomuodolla sekä erilaisin efektilaittein,
kuten mm. kaiku- ja viivelaittein.
Menetelmät voidaan jakaa analogisiin
ja digitaalisiin: edellisissä käsitellään reaalista
äänisignaalia sähköisessä muodossa, jälkimmäisissä
signaali on binäärisessä muodossa ("nollia ja ykkösiä").
Tietokonetekniikan kehittymisen myötä digitaaliset menetelmät
ovat yleistyneet vallaten alan miltei kokonaan.
alkuun
|