Päätelmiä
Tiivistäen: olen havainnut tällaiset keinot hyödyllisiksi oppilaiden johdattamiseksi todellisten ja vaihtelevien musiikkiesimerkkien hahmottamiseen kuultuina:
- Tutustuminen tarkasteltaviin musiikillisiin rakenteisiin käyttämällä niitä konkreettisesti itse
- Tutun ohjelmiston käyttö
- Monipuolisten sointivärien ja tekstuurien käyttö tehtävissä, jotka eivät edellytä vaativien käsitteiden ja merkintätapojen hallintaa
- Kokonaisjäsennyksestä alkava työjärjestys ja oppilaan ohjaaminen käyttämään itselleen helppoja aloitustapoja
- Useampien vaihtoehtoisten kuuntelustrategioiden tarjoaminen ja oppilaiden rohkaiseminen yksilöllisten strategioiden etsimiseen
- Käytettyjen käsitteiden ja merkintätapojen elämyksellinen tuntemus
Ongelmana merkinnät? | Lähteet |
Tulostettava versio |