Asteikkosoitto ja sävellajit soitinten alkeisopetuksessa
Pitkään toivottu vuoropuhelu soitonopettajien ja musiikin perusteiden opettajien välillä näyttää viime aikoina edelleen ilahduttavasti. Joukko Espoon säveltapailun- ja soitonopettajia päätti kantaa kortensa kekoon selvittelemällä, millaisilla tavoilla eri sävellajit tulevat esiin soitonopetuksessa ja miten soitinkohtaisia eroja kannattaisi ottaa huomioon musiikin perusteiden opetuksessa.
Ongelmakenttä osoittautui monisyiseksi. Erilaisten soitinten soittajilla on usein sekä hyvin erilaisia tarpeita että erilaisia hahmotustapoja. Sävellajien opiskelukin voi merkitä hyvin erilaisia asioita eri soittimissa: äänialojen, sormitusjärjestelmien ja transponointien kaltaiset kysymykset kaikki vaikuttavat siihen, kuinka läheisiksi tai kaukaisiksi soittotuntien ja säveltapailutuntien lähestymistavat muodostuvat.
Tässä kirjoituksessa on tiivistettynä joitakin projektin hedelmiä. Tekstissä keskitytään seikkoihin, joita soitonopettajat kuvailevat tärkeiksi, kun valitaan sävellajeja aloittelijoiden käyttöön. Lisäksi käsitellään muita käytännön kysymyksiä siinä määrin kuin niitä tuli keskusteluissa esille. Vuoropuhelun tarvetta näyttäisi riittävän edelleen - toivommekin, että nämä kirjoitukset innostavat opettajia jatkamaan yhteistyötä.
Otamme myös mielellämme vastaan opettajien lähettämää palautetta ja täydentävää tietoa (ks. yhteystiedot "palaute-sivulla").
Sävellajit ja asteikkosoitto perustason soitonopetuksessa |
Tulostettava versio |