Stemmaamisharjoituksia
(kts. esimerkit tekstiosuuden jälkeen olevissa nuottiesimerkeissä)
Esimerkki 1
- aluksi hahmotetaan annetun (=kuullun) basson sävelen päälle tyydyttävä intervalli.
- valittavana on vain kaksi säveltä, toonika ja johtosävel.
- huomataan, että tahdissa kolme voivat molemmat sävelet olla tyydyttävässä harmonisessa suhteessa basson säveleen, seksti on kuitenkin parempi kontekstissa
Esimerkki 2
- opettaja soittaa valmiin melodian ja basson
- oppilaat laulavat tai tapailevat soittimellaan taustastemmasävelen (edelleen vain kaksi vaihtoehtoa
- melodian voivat oppilaat sommitella itsekin. Myös erilaisia bassokulkuja voidaan antaa oppilaiden keksittäväksi. Alkuvaiheessa bassossa ei kuitenkaan käytetä johtosäveltä.
Esimerkki 3
- opettaja soittaa valmiin melodian ja basson ja tehtävänä on luoda kaksi taustastemmaa
- nelisoinnut ovat harmonisessa mielessä tyydyttäviä, koska ne ovat käyttömusiikista tuttuja.
Taustastemmojen määrää voidaan lisätä: kussakin stemmassa on vain kaksi säveltä, joista ylempi sävel on vakaa ( * tai *), alempi jännitteinen (* tai *).
- oppilas tutustutetaan aistimaan harmonisen tilanteen (intervallin tai soinnun) vakaus tai jännitteisyys
- esimerkki voidaan myös suorittaa niin, että ensin harjoitetaan pelkkää II7 -V7 -I -kulkua. Sen jälkeen tehtävä voi olla muotoa
Esimerkki 4
- on tyypillinen sointukierto (I - VI - II - V-) tähän menetelmään sovellettuna. sointukierto toimii myös silloin kun lähtösointuna on VI tai II (esim. VI - II - V -I-)
- harjoitus voi olla vaikka melodian improvisoiminen tähän sointukiertoon valmiita melodioita on lukuisia erityisesti 60-luvun alun teinipopissa ("Blue moon" ym.)
Esimerkeissä käytetyt aika-arvot, sävellajit ja tahtiosoitukset on tarkoitettu viitteellisiksi. Aluksi voidaan toimia myös ilman nuottikuvaa, pelkän korvan avulla. Nuotintaminen tapahtuu vasta kun tietty kokonaisuus on valmis.
2. Stemmaamisen perusteet | Terssi- ja sekstikulkujen muodostaminen |
Tulostettava versio |