Liite 1: Tietoa jousisoitinten asteikkosormituksistaSilja Mäkinen (ks. myös artikkeli Joutsenvirta, Aarre: "Pieni soitinopas") Jousisoitinten sormituksissa käytetään numerointia 0=vapaa kieli sellaisenaan, 1= etusormi, 2= keskisormi, 3=nimetön ja 4= pikkusormi. Sorminumeron yhteyteen liitetään tarvittaessa nuoli ylös- tai alaspäin (tässä ylä- tai alapilkku) merkiksi sormen etäisyydestä edelliseen nähden: esim. 2' on viulistien terminologiassa nimeltään "korkea kakkonen" ja tarkoittaa käytännössä sormen sijoittuva kokoaskelen päähän edellä olevasta "ykkössormesta". Näillä keinoin esim. asteikon rakenne - sävelaskelet - pidetään vakiona. Seuraavassa on kaksi tyypillistä esimerkkiä duuriasteikkoa koskevista sormituksista viulunsoitossa:
Säveltapailussa ja musiikinteoriassa duuriasteikon sävelaskelrakenne on helppo rinnastaa näihin viulistioppilaan osaamiin sormituksiin esimerkiksi seuraavasti: do re mi^fa so la ti^do 1 1 _ 1 1 1 _ 0 1 2` 3 0 1 2`3 (vapaalta kieleltä alkavan duuriasteikon sormitus) 1 2` 3`0 1 2` 3`4 Sellonsoitossa ei enää puhuta korkeista tai matalista sormista, vaan vapaalta kieleltä alkavissa asteikoissa duuri ja molli soitetaan jo eri sormituksilla. Vapaalta kieleltä lähtevän duuriasteikon sormitus on 0 1 3 4 1 1 3 4, melodisen molliasteikon taas 0 1 2 4 1 3 4 . Bassonsoitossa ei käytetä kurotusasemia vasemmalla kädellä, joten sormien väliset suhteet pysyvät muuttumattomina. Etu- ja keskisormen väli, kuten myös keskisormen ja pikkusormen väli on puolisävelaskel. Näin ollen siis etusormen ja pikkurillin väli on kokosävelaskel. Nyrkkisääntönä voi pitää, että ykkösasemassa ylennetyt sävelet Gis, Cis, Fis (ja H) saadaan nelosella. Alennetut sävelet F, B, Es ja As on soitettava puoliasemasta.
|