Mitä transkription avulla voidaan opettaaJos transkriptio nähdään yksioikoisesti musiikin kirjoittamisena nuoteiksi, on mahdollista että ohitetaan opetuksen kannalta kallisarvoisin näkökulma - itse musiikin kuunteleminen. Transkriptio on itse asiassa musiikin analyyttistä kuuntelemista joka opettaa kuuntelijaansa tehokkaasti. Jos transkriptoitava materiaali on huolellisesti valittu, lopputuloksena oppilas ei edes tajua opiskelevansa ehkä tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Hän vain kuuntelee mieleistänsä musiikkia kaikin puolin hienosti esitettynä ja saa siitä elämyksiä. Tässä yhteydessä opettajalla on loistotilaisuus osoittaa oppilaalle näiden elämyksellisten hetkien yhtymäkohdat musiikin eri ilmiöihin niin teorian, solfan kuin oman instrumentinkin näkökulmasta. Parhaimmillaan transkriptio siis toimii tiiviisti liitettynä muuhun opetukseen. Eristämällä transkriptio omaksi nuotintamisaineekseen heikennetään sivuttaisia vaikutuksia eri aineryhmien välillä. Kun transkriptio taas liitetään mielekkäästi kaikkeen opetukseen, voidaan sanoa että transkription avulla voi opettaa lähes kaiken.
|