1. Missä on lopuke?Oppilaiden soitto-ohjelmisto käsittää ja varhain huomattavasti laajamuotoisempia teoksia kuin mitä tavanomaisissa säveltapailutehtävissä on ollut tapana tarkastella. Nuottikuvan ja kuulokuvan yhdistämistä voi kuitenkin aivan hyvin harjoitella myös laajempien kokonaisuuksien tasolla, pyrkimättä tarkkaan nuotintamiseen. Musiikin tutkiminen kuunnellen ja samalla nuottikuvaa seuraten on kokemukseni mukaan perusasteellakin varsin toimiva työtapa, jonka kautta oppilaita ja erityisesti melodiasoittajia voi auttaa näkemään ja kuulemaan "metsää puilta", löytämään monimutkaisestakin nuottikuvasta jäsentäviä kiinnekohtia ja yhdistämään nämä kuuntelukokemukseen. Lopukkeiden tarkastelu tarjoaa tähän yhden mahdollisen lähtökohdan. Epäilen, että sana sana "kadenssi" yhdistyy tyypillisen musiikkiopisto-oppilaan mielessä pikemminkin pötköön saman pituisia, pianolla soitettuja sointuja kuin mielikuvaan lopukkeesta, musiikillisen kokonaisuuden rajakohdasta. Nimitykset eivät onneksi ole pääasia, mutta oppilaiden kanssa on kuitenkin kiinnostavaa tutkia myös lopukkeiden merkitystä eli opetella erottamaan, missä on päättävä harmoninen kulku, missä taas tapahtumat jatkuvat eteenpäin. Mikä musiikissa milloinkin tuo lopettavuuden tai jatkuvuuden tuntua? Mikä rooli on melodialla, rytmisellä ja metrisellä jäsentymisellä, harmonialla, tekstuurilla? Tällaiset kysymykset ovat usein hyvä keino päästä alkuun, ja samalla ne ovat pidemmällekin viedyssä musiikkianalyysissa edelleen keskeisiä. Työskentely perusasteen ryhmässä oppilaan soittokappaleen parissa voi edetä vaikkapa tähän tapaan:
Olen ensimmäisillä kerroilla säestysnuotteihin tutustuttaessa tarkoituksellisesti pyrkinyt yksinkertaisuuteen osoittaakseni, kuinka aluksi jäsentymättömän näköisestä nuottimerestä on sentään löydettävissä paljon säännönmukaisuuksia. Jo I ja V asteet nuottikuvasta tunnistamalla pääsee kiinni havaintoihin, joilla on tekemistä kuuntelukokemuksen kanssa. Sekvensseistä on helppo puhua jo ensimmäisillä kuuntelukerroilla, ja muunnesävelet voi todeta sävellajin omia säveliä koristeleviksi tilanteiksi ja keskustella niiden tuomasta vaikutelmasta. Kun partituurinluku muuttuu tutummaksi, oppilaat voivat oppia tutkimaan nuottejaan myös yksin ja pareittain, ja analyysia voi vähitellen tarkentaa.
|