DominanttiseptimisointuKun dominanttisointuun (V) lisätään septimisävel, muodostuu dominanttiseptimisointu (V7). Dominanttiseptimisointu on dissonoiva sointu, joka pyrkii hyvin voimakkaasti etenemään toonikalle. Etydi: DominanttiseptimisointuKvinttisävel jätetään usein pois dominanttiseptimisoinnuista.
Säestä tuttuja laulujaSäestä lastenlauluja ja soinnuttamiasi ohjelmistokappaleita niin, että lisäät osaan V asteen soinnuista septimin. Pyri soittamaan septimisoinnut ilman kvinttisäveltä, jolloin äänenkuljetus menee helpommin oikein. Katso mallia etydistä. Valitse sävellajit ja säestyskuviot soittotaitojesi mukaan. V7 soinnutuksessaKoska dominanttiseptimisointu pyrkii hyvin voimakkaasti toonikalle, on puolilopukkeessa parempi käyttää kolmisointumuotoista dominanttia (V). Dominanttiseptimisoinnulta ei voi suoraan siirtyä dominanttikolmisoinnulle, koska tällöin septimi ei purkaudu ja dominantin teho väljähtyy. Sen sijaan septimisävel voidaan hyvin lisätä alunperin kolmisointumuotoiseen dominanttiin vahvistamaan sitä. Mihin tämän tutun esimerkin dominanttisoinnuista voisi lisätä septimin?
Septimin purkaminen ja johtosävelen käsittelyDominanttiseptimisoinnun purkauksessa septimisävel liikkuu aina sekunnilla alaspäin. Johtosävelellä on pyrkimys liikkua ylöspäin perussäveleen, mutta väliäänissä se voi liikkua myös alaspäin (toonikasoinnun kvinttisävelelle).
Säestyksen kirjoitus
Saksalainen laulu (Jugend-Album)
TäydennystehtäväSävellä viulumelodia loppuun ja täydennä fagotin stemma. Haydn: Sinfonia nro 97 (Hob. I:97), Menuetin Trio
Sovitus
Etydi E: op. 10 nro 3, tt. 1-5
|