Dominanttiseptimisoinnun käännöksetKäännösnumerolauluNelisointujen käännösnumerot näyttävät yhden tai kaksi soinnun tärkeimmistä intervalleista bassosta ylöspäin. Jos et osaa numeroita vielä sujuvasti, opettele tämä laulu ulkoa. Alin stemma lauletaan ja soinnut soitetaan pianolla. (Laulussa on vaihdettu intervallijärjestystä niin että numerot olisi nopea oppia ulkoa. Teoreettisessa kielenkäytössä käännökset "kuusi-viisi" sekä "neljä-kolme" on tapana lausua alhaalta ylöspäin: kvinttiseksti- ja terssikvarttisointu.)
Etydi: DominanttikvinttisekstisointuBassossa oleva johtosävel johtaa ylöspäin toonikalle. Septimi puretaan alaspäin.
Etydi: DominanttiterssikvarttisointuBassossa oleva dominanttisoinnun kvinttisävel voi edetä ylös tai alas. Septimi puretaan aina alaspäin.
Etydi: DominanttisekuntisointuBassossa oleva septimisävel liikkuu sekunnilla alaspäin.
Bassostemmoja
Sointujen soittoaSoita neliäänisesti eri sävellajeissa. Nelisointujen käännökset on helpointa soittaa niin, että mitään sävelistä ei kaksinneta; kaikki nelisoinnun neljä säveltä ovat siis mukana. Dominantit puretaan toonikasoinnuille kuten etydeissä.
Väliäänien kirjoitus 1
Väliäänien kirjoitus 2
Mozart: Menuetti
Basson kirjoitusKeksi kaksi erilaista bassoa, joissa käytät dominanttiseptimisoinnun käännöksiä. Kirjoita myös käännösnumerot. Asteikon sävelasteet on näytetty "hatullisin" numeroin.
Melodian kirjoitusKeksi erilaisia ylä-ääniä. Kirjoita myös käännösnumerot.
Bassonkirjoitusharjoituksia
Pääskynen
Valituslaulu
Mozart: Pianosonaatti D-duuri, KV 576, III osa, tt. 1-9 (muokattu)
Mozart: Ein Mädchen oder Weibchen
Beethoven: Sinfonia nro 2, III osa, tt. 1-8
Basson parantelu netissä
PelkistysPelkistä melodia ja basso. Mozart: Fantasia d K 395 tt. 12 - 15
Säestyksen kirjoitus
Bruch: Kol Nidrei op. 17, tt. 9-16
|