Tehtävien toteutusKoritehtäviä tehtiin muutaman viikon aikana kevätlukukauden loppupuolella. Tehtävien numerointi palvelee tässä monisteessa vain visuaalista selkeyttä: tehtäviä suoritettiin opettajien kulloinkin harkitsemassa järjestyksessä. Muutama tehtävä sovittiin kullekin tunnille läksyiksi, mutta tehtävätyyppien tultua tutuiksi oppilaat saivat halutessaan keräillä tehtäviä myös nopeampaan tahtiin. Lapset suorittivat tehtäviä tuntien alussa toisten kuunnellessa ja saivat aina samalla merkinnän monisteeseensa. Toisten suoritusten kuuntelu palveli kuuntelijoidenkin oppimista. Kori kulki lapsen mukana ja kertoi samalla vanhemmillekin, mitä tunneilla on tehty, minkä lisäksi opettajankin on tietysti hyvä pitää kirjaa eri lasten suorituksista. Ajatus oli, että suoritus perustuu pidemmän aikavälin osaamiseen kuin kertasuoritukseen ja että myös lapsen hallitsemaa musiikkiohjelmistoa tulee näkyviin. Toisaalta suorituksen lienee mielekästä kuitenkin tapahtua sen verran rajatulla aikavälillä, että oppilas selvästi hallitsee asiat kerralla, ja myös jo suoritettujen osuuksien kertaamista on hyvä sisällyttää tunteihin. Rajallista aikaa varmasti puoltaa sekin, ettei merkintöjen keräily saa myöskään suhteetonta painoarvoa: opetuksesta ei toki ole tarkoitus tehdä pelkkää suorittamista. Arviointi merkitsi tässä vaiheessa sitä, että kukin suoritus joko katsottiin tehdyksi ja merkittiin monisteeseen tai lasta pyydettiin vielä tarkistamaan sovittu asia seuraavaksi tunniksi. Kurssin lopuksi käytiin lisäksi kunkin oppilaan kanssa lyhyt henkilökohtainen keskustelu, jossa todettiin, minne asti oli päästy, kysyttiin lapsen omia kokemuksia ja sovittiin jatkamisesta seuraavan vuoden ryhmässä. Kaikkiaan pyrimme selviämään käyttämättä enempää aikaa kuin mitä oli vaadittu perinteiseen tenttiarviointiin: palautetapaaminen vastasi perinteisten suullisten suoritusten ajankäyttöä, ja koritehtävät toisaalta palvelivat opetusta, toisaalta korvasivat kirjallisen tentin. Tarkoitus on tässä esitellä nimenomaan korin ideaa, ei niinkään juuri kyseisiä tehtävätyyppejä. Koriinhan voisi periaatteessa sisällyttää hyvin monenlaisia tehtäviä. Oleellista on, että se antaa rajallisessakin opetusajassa mahdollisuuden vuorovaikutteiseen suoritustilanteeseen, oppilaan oman soittimen käyttöön ja ohjelmiston korostamiseen kertasuorituksen sijaan. Esimerkiksi yhteismusisointia voisi ottaa huomioon enemmänkin, vaikka tässäkin monisteessa esimerkiksi rytmisommitelmia toki voi esittää vaikkapa pareittain ja kaanonina. Hiukan taustaa tässä esitettyihin tehtävätyyppeihin:
Kevätkori palveli meillä siis 1/3:n osasuorituksena. Kuvan monisteesta esimerkiksi puuttuvat melodiankirjoitustehtävät. Tässä ryhmässä oppilaiden kirjoitusvalmiudet antoivat mahdollisuuden tehdä niitä runsaasti myös vihkoihin, jolloin tulokset olivat siellä näkyvissä. Nuotinnettujen melodioiden keräilyllekin voisi hyvin varata paikan koriin, erityisesti siinä tapauksessa, että kirjoittamista ensisijaisesti on harjoiteltu taululle tai viivastolevyille. Laulujen näyttäminen sormiviivastolla ja tapailu soittimella tukevat nekin kuitenkin melodiankirjoitusvalmiuksia. Myös rytminlukua harjoiteltiin tavalliseen tapaan korin ulkopuolelta.
|