Lopuksi
1900-luvun musiikin analyysista saamani opetuskokemukset ovat olleet positiivisia. En ole opettaessani törmännyt ennakkoluuloisiin enkä vihamielisiin asenteisiin. Tässä on auttanut paljon luullakseni se, että olen itse suhtautunut analysoimiini teoksiin kiihkottomasti. Opetuksesta välittyvä kuva on silloin se, että pääpaino on musiikin tarkastelussa eikä henkilökohtaisten mieltymysten esittelyssä. Olen joskus sanonut tämän ääneenkin ja todennut, että makuasioista voidaan kiistellä kahvipöydässä. Oppilaille, jotka eivät ole paljon olleet tekemisissä 1900-luvun musiikin kanssa, on tärkeää huomata, että sävelistä muodostuu edelleen mielekkäitä hahmotuksellisia kokonaisuuksia, vaikkakin eri lähtökohdista.
Lindbergin Ferian alku | Lähdeviitteet |
Tulostettava versio |