3. Musiikki, aika ja tilaMillä eri tavoilla musiikkia voi kuunnella? Miten musiikki voi jäsentää aikaa? Olen käsitellyt asiaa viiden eri kysymyksen avulla: 3.1 Kuunteleminen ja ajankulun kokeminenMinkälaisia erilaisia ajankulkuja voi kokea musiikkia kuunnellessa?
TehtäväBoulez: Eclat Boulez kuvaa tavoittelevansa länsimaisen teoksen rakenteen tarkkailemisen sijaan itämaista, non-lineaarista tapaa kuunnella. Opiskelijoiden tehtävänä on tarkkailla omaa tapaansa kuunnella: pystyvätkö he valitsemaan jomman kumman vai määräytyykö kuuntelemisen tapa sävellyksen mukaan? Musiikin kuunnellessa syntyy Kramerin (1988) mukaan aina konflikti erilaisten tapojen välillä:
Tehtävä
3.2 Musiikki ja tekniikkaMiten teknologian vaikutus ilmenee erilaisissa teoksissa? Kaikki musiikki toteutuu oman aikansa teknologian ehdoilla (Dufourt, 1991). Tehtävä
(Tähän, kuten moniin muihinkin kysymyksiin, ei varmaankaan löydy yhtä ja lopullista selitystä. Opetuksessa on silti tärkeää nostaa esiin aiheita, jotka jäävät avoimiksi.) 3.3 TemporaalisuusMiten musiikki heijastelee aikansa ja yhteiskuntansa käsitystä ajasta? Miten kappale heijastelee kokemusta menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden suhteesta? (Vrt. kirjallisuuden ja filosofian temporaalisuus-analyysit)
(kuunneltavaksi sopii vaikka katkelmia Bergin Wozzeckista)
(Rautavaaran Cantus arcticus) TehtäväVoitko arvata, mitä kappaleessa seuraavaksi tapahtuu? Esimerkkejä barokkimusiikista, klassismista, romantiikasta, 1900-luvulta 3.4 Alkamiset ja loppumisetAlkaminen ja loppuminen (sävellajittomassa musiikissa ei ole tonaalisia kadensseja)?
Teoksia, tehtäviäLoppumisten tarkkaileminen
3.5 LiikeMinkälaista on musiikin liike? Mitkä tekijät vaikuttavat musiikin kestojen ja suhteiden kokemiseen? Miten musiikki voi olla jatkuvaa tai epäjatkuvaa? Teoksia, tehtäviä
Tehtäväksiannot tässä ovat vain viitteellisiä. Se, miten näitä asioita käsitellään, riippuu paljon myös ryhmästä. Toiset ovat herkempiä tarkkailemaan myös itseään ja omaa kokemusmaailmaansa, toiset puolestaan pitäytyvät mieluummin musiikin piirteiden kuvailuun. Kuitenkin tämän luvun tehtävät saattavat avata 1900-luvun musiikista uusia puolia ja herättää huomaamaan sen, että kuuntelemisen tavat voi olla hyvin erilaisia. 3.6 TilaKaija Saariahon Verblendungen on esimerkki musiikin ja tilan tietoisesta, sävellyksellisestä yhdistämisestä. Saariahon lähtökohtana on ollut siveltimen jälki, jonka muodon hän on toteuttanut sävellyksessä. Teos etenee siten, että säveltasot täyttävät pensselin tilan ylhäältä alas ja "hapsottuvat" pikku hiljaa teoksen kuluessa. Saariaho yhdistää sävellyksessä ääninauhan ja orkesterin äänet, joilla vaihtuu hälyisä ja soiva osuus. Teoksen harmonian pohjana on kaksi viulun ääntä, joiden spektrin Saariaho on analysoinut tietokoneen avulla ja sitten kirjoittanut soinnuksi. Saariaho on piirtänyt myös kaavakuvat musiikin eri parametrien muuttumisesta teoksen kuluessa, ne löytää esimerkiksi teoksesta Timbre - métaphora pour la composition. Myös levynkansibukleteissa saattaa olla tarkempia selityksiä teoksen rakenteesta ja sävellysprosessista. Olen kokenut tarpeelliseksi esitellä Saariahon ideat teoksen säveltämisestä ennen teoksen kuuntelemista. Opiskelijat seuraavat taululta tai monisteesta Saariahon sävellystyön kaavioita, ja kuulokuvan yhdistämien visuaaliseen malliin on jo sinällään motivoiva ja opiskelijoiden käsitteellistämiskykyä avartava tehtävä. Tämän teoksen ajatusmallin soveltaminen muihin teoksiin on vaivatonta. Monilla muillakin 1900-luvun lopun säveltäjillä, kuten Klaus Huberilla, on ollut jonkinlainen graafinen malli sävellykselleen. Mutta graafisen kaavion piirtämistä (vaikka ryhmätyönä: yhdelle dynamiikka, toiselle säveltasot, kolmannelle jokin muu...) voi soveltaa sellaisiinkin teoksiin, joiden kohdalla säveltäjä itse ei ole sitä maininnut. Kirjallisuutta
|