6. Tyylit ja -ismit & kansan- ja maailmanmusiikki
Tehtävä
Seuraava lista 1900-luvun "ismeistä" on tarkoitettu oppilaille ryhmätyön pohjaksi, ja oppilaat tai opettaja voivat täydentää sitä lähdekirjallisuuden pohjalta. Oppilaat kokoavat paperille 1900-luvun aikajanan, johon he sijoittavat eri "ismit", tyylit, säveltäjät ja teokset. Opettajan on kuitenkin syytä huolehtia siitä, että opiskelijat perehtyvät myös tarkemmin eri tyyleihin joko tehden ryhmätöitä, esitelmiä tai opettajaa kuunnellen. Eri tyylejä (niitä edustavia sävellyksiä) voi vertailla ja tutkia tyylien rajapintoja (esim. Ligeti ja minimalismi, Webern ja Kurtag, Janacek ja Bartok, Hindemith ja Prokofjev jne.), tai pohtia sitä, miten eri tyylit ovat reaktioita musiikin aikaisempiin vaiheisiin. Seinälle kiinnitettyyn listaan voidaan myös merkitä kurssin aikana kuunnellut teokset.
Impressionismi
Vastareaktio romantiikalle
Ranskassa vuosisadan alussa vallinnut tyylisuuntaus, korosti harmonian koloristisuutta ja muodon vapautta. Debussy, osa Ravelin sävellystuotannosta
Monet: Impression: soleil levant 1874 (alunperin halventava nimitys, ja kenties siksi ranskalaiset kutsuvat Debussytä ensisijaisesti symbolistiseksi säveltäjäksi.)
- Dukas, Debussy
Symbolismi
Kirjallinen suuntaus - alitajunnalla ja unella, toisaalta tekstin soinnilla on suuri merkitys (Wagner, Debussy, Satie)
- Baudelaire
- Ravel
- Satie
- R. Strauss
Eksotismi
Orientti, Afrikka, Espanja vuosisadan alun Ranskalaisissa ja Venäläisissä sävellyksissä
- Ravel
- Milhaud
Uusyksinkertaisuus
Saanut alkunsa Ranskassa vuosisadan alussa mm. kansanlaulujen, lastenlaulujen, eläinten äänten käytöstä sävellyksissä
- Rautavaara
- (Orff, Krenek, Weill)
Jazz
- Stravinsky
- Milhaud
- Gershwin
- Ligeti
Cross-over-musiikki
Vuosisadan lopun sävellykset, joissa rikotaan rajoja kansanmusiikin, maailman musiikin, jazzin, populaarimusiikin ... ja klassisen perinteen välillä
- Perapaskero
- Ligeti
- soittoperinteiden yhdistäminen (improvisaatio / nuoteista soitettu)
Ekspressionismi
Kandinsky, Matisse (fauvistit), Freud
itseilmaisu
Schönbergin atonaalisesta musiikista käytetty nimitys
muodon ja tonaliteetin murtaminen
- Schönberg
Neoklassismi
syntyi Ranskassa ja Neuvostoliitossa vastareaktiona impressionismille
- Poulenc
- Hindemith
Primitivismi
Venäläinen vuosisadan alun avantgarde
- Stravinsky
Futurismi
Marinettin manifesti 1909: modernin maailman ja tekniikka ylistys
Luigi Russolon Hälymusiikki
Suosiossa Venäjällä, Ranskassa ja Yhdysvalloissa (Stravinskyn mekaaniset pianot, Nancarrow, Varèse, Cowell ym.)
- Honegger
Nationalismi, kansanmusiikki
Vuosisadan alussa useissa maissa säveltäjät kiersivät keräämässä katoavaa kansanmusiikkia ja käyttivät siitä saamiaan vaikutteita sävellyksissään
- Bartok
- Vaughan Williams (myös paluu renessanssiin)Eri maiden kansalliset tyylit heijastuivat sävellyksissä, myös Neuvostoliiton taidepolitiikka (Prokofjev, Shostakovitsh), Yhdysvaltojen innovatiivisuus (Copland, Roy Harris, Virgil Thompson, William Schumann)
Sarjallisuus
Sodan jälkeen syntynyt sävellysperiaate järjestää musiikin parametrit "riveiksi"
- Messiaen, Boulez, Stockhausen, Nono, Babbit,
Romantiikka, uusromantiikka
- Barber
- Scelsi?
Avantgarde
John Cage 1954: "I prefer my own choise of muschroom. Futhermore it is avantgarde."
käsitetaide
Feldman (graafinen notaatio)
Minimalismi
Toistoon ja kolmisointuihin perustuva tyyli
- Riley In C (1964)
- Steve Reich, John Adams, Philip Glass
Postmodernismi
- Berio
- Maxwell Davies
5. Muoto | 7. Kuunteluopas |
Tulostettava versio |