Sibelius-Akatemia
Aleatori etusivu

6. Tyylit ja -ismit & kansan- ja maailmanmusiikki

Tehtävä

Seuraava lista 1900-luvun "ismeistä" on tarkoitettu oppilaille ryhmätyön pohjaksi, ja oppilaat tai opettaja voivat täydentää sitä lähdekirjallisuuden pohjalta. Oppilaat kokoavat paperille 1900-luvun aikajanan, johon he sijoittavat eri "ismit", tyylit, säveltäjät ja teokset. Opettajan on kuitenkin syytä huolehtia siitä, että opiskelijat perehtyvät myös tarkemmin eri tyyleihin joko tehden ryhmätöitä, esitelmiä tai opettajaa kuunnellen. Eri tyylejä (niitä edustavia sävellyksiä) voi vertailla ja tutkia tyylien rajapintoja (esim. Ligeti ja minimalismi, Webern ja Kurtag, Janacek ja Bartok, Hindemith ja Prokofjev jne.), tai pohtia sitä, miten eri tyylit ovat reaktioita musiikin aikaisempiin vaiheisiin. Seinälle kiinnitettyyn listaan voidaan myös merkitä kurssin aikana kuunnellut teokset.

Impressionismi

Vastareaktio romantiikalle

Ranskassa vuosisadan alussa vallinnut tyylisuuntaus, korosti harmonian koloristisuutta ja muodon vapautta. Debussy, osa Ravelin sävellystuotannosta

Monet: Impression: soleil levant 1874 (alunperin halventava nimitys, ja kenties siksi ranskalaiset kutsuvat Debussytä ensisijaisesti symbolistiseksi säveltäjäksi.)

  • Dukas, Debussy

Symbolismi

Kirjallinen suuntaus - alitajunnalla ja unella, toisaalta tekstin soinnilla on suuri merkitys (Wagner, Debussy, Satie)

  • Baudelaire
  • Ravel
  • Satie
  • R. Strauss

Eksotismi

Orientti, Afrikka, Espanja vuosisadan alun Ranskalaisissa ja Venäläisissä sävellyksissä

  • Ravel
  • Milhaud

Uusyksinkertaisuus

Saanut alkunsa Ranskassa vuosisadan alussa mm. kansanlaulujen, lastenlaulujen, eläinten äänten käytöstä sävellyksissä

  • Rautavaara
  • (Orff, Krenek, Weill)

Jazz

  • Stravinsky
  • Milhaud
  • Gershwin
  • Ligeti

Cross-over-musiikki

Vuosisadan lopun sävellykset, joissa rikotaan rajoja kansanmusiikin, maailman musiikin, jazzin, populaarimusiikin ... ja klassisen perinteen välillä

  • Perapaskero
  • Ligeti
  • soittoperinteiden yhdistäminen (improvisaatio / nuoteista soitettu)

Ekspressionismi

Kandinsky, Matisse (fauvistit), Freud

itseilmaisu

Schönbergin atonaalisesta musiikista käytetty nimitys

muodon ja tonaliteetin murtaminen

  • Schönberg

Neoklassismi

syntyi Ranskassa ja Neuvostoliitossa vastareaktiona impressionismille

  • Poulenc
  • Hindemith

Primitivismi

Venäläinen vuosisadan alun avantgarde

  • Stravinsky

Futurismi

Marinettin manifesti 1909: modernin maailman ja tekniikka ylistys

Luigi Russolon Hälymusiikki

Suosiossa Venäjällä, Ranskassa ja Yhdysvalloissa (Stravinskyn mekaaniset pianot, Nancarrow, Varèse, Cowell ym.)

  • Honegger

Nationalismi, kansanmusiikki

Vuosisadan alussa useissa maissa säveltäjät kiersivät keräämässä katoavaa kansanmusiikkia ja käyttivät siitä saamiaan vaikutteita sävellyksissään

  • Bartok
  • Vaughan Williams (myös paluu renessanssiin)Eri maiden kansalliset tyylit heijastuivat sävellyksissä, myös Neuvostoliiton taidepolitiikka (Prokofjev, Shostakovitsh), Yhdysvaltojen innovatiivisuus (Copland, Roy Harris, Virgil Thompson, William Schumann)

Sarjallisuus

Sodan jälkeen syntynyt sävellysperiaate järjestää musiikin parametrit "riveiksi"

  • Messiaen, Boulez, Stockhausen, Nono, Babbit,

Romantiikka, uusromantiikka

  • Barber
  • Scelsi?

Avantgarde

John Cage 1954: "I prefer my own choise of muschroom. Futhermore it is avantgarde."

käsitetaide

Feldman (graafinen notaatio)

Minimalismi

Toistoon ja kolmisointuihin perustuva tyyli

  • Riley In C (1964)
  • Steve Reich, John Adams, Philip Glass

Postmodernismi

  • Berio
  • Maxwell Davies
← 5. Muoto 7. Kuunteluopas →

Tulostettava versio