Oppilas valintojen keskelläKun opetuksessa käytettäviä esimerkkejä pelkistetään todellisiin musiikillisiin tilanteisiin verrattuna, oppilaalle jää pienempi valitsemisen ongelma. On erotettu erikseen tarkasteltavaksi melodia, rytmi tai harmonia, tehty kaikista soinnuista saman pituisia ja rajoitettu sointivärien valikoimaa pelkästään pianon ääneen. Näin on rajattu ongelmakokonaisuuksia hallittavamman kokoisiksi ja säästetty aikaa. Musiikkiesitysten kuunteleminen äänitteeltä ilman pelkistämistä asettaa silloin oppilaalle uudenlaisia haasteita.
Sointikuva on usein sumuinen, kaikki yksityiskohdat eivät usein kertakaikkiaan kuulu ja erotu. Analyysiin kuuluukin myös "täydentävää kuvittelua", jossa yleinen musiikin ja tyylien tuntemus astuu mukaan. Mikä on todennäköistä, tyypillistä ja ylipäätään mahdollista? (Kysymyksestä lähemmin ks. Cook 1989, 1990.) Valinnan vaikeudet alkavat kuitenkin jo paljon perustavammalta tasolta. Oppilaan on yksinkertaisesti osattava päättää, miten jäsentää oman työnsä: mistä aloittaa, mitä missäkin vaiheessa keskittyy kuuntelemaan ja missä järjestyksessä merkitsee havaintojaan. Hänen on siis itse opittava asettamaan itselleen sellaisia kysymyksiä, jotka opettaja rajatummissa tehtävätyypeissä on valmiiksi ratkaissut hänen puolestaan. Kokemukseni mukaan monille oppilaille on aivan ratkaisevan tärkeää oppia käyttämään hyväkseen sellaistakin tietoa ja taitoa, jonka he periaatteessa aivan vaivattomasti hallitsevat. Fraasien ja lopukekohtien sekä melodian rytmin merkitseminen, toistuvien sävelten ja motiivien etsiminen ja harmonisen rytmin tiedostaminen ovat työvaiheita, jotka useimmille oppilaille ovat helppoja, mutta joita he helposti unohtavat käyttää. Olen opettanut heidät noudattamaan seuraavaa karkeaa työskentelymallia:
Eteneminen määräytyy tietysti sen mukaan, mitä kussakin tapauksessa on päätetty valita musiikista nuotinnettavaksi ja analysoitavaksi. Näen oppilaiden taidot jäsentää omaa työtään ratkaisevan tärkeinä ajatellen opitun käyttökelpoisuutta tuntien ulkopuolella. Siksi pyrin tarkoituksellisestikin käyttämään myös riittävän laajoja tehtäviä, jossa jokaisen on pakko oppia etsimään itselle sopivia työtapoja. Melodian, rytmin, muodon ja harmonian tarkastelu samassa musiikkiesimerkissä tarjoaa lisäksi mahdollisuudet tehdä havaintoja musiikin eri parametrien vuorovaikutuksesta. Olipa oppilaan henkilökohtainen musiikillinen tausta sitten mikä hyvänsä, fraasitason hahmotuksesta aloittaminen näyttää aina toimivan. Yksityiskohtaisemmassa työssä ilmeneekin sitten jo enemmän oppilaskohtaisia eroja.
|