2. Notaatio

Notaation opettaminen transkription yhteydessä on todella luontevaa. Notaatioon liittyvät asiat on helppoa tuoda opetuksen sisällöksi sitä mukaa kun uusia musiikin ilmiöitä opitaan. Kun opitaan uusi ilmiö ja tunnistetaan se kuulemalla, kirjoitusasun oppiminen liittyy mukavasti aiheeseen. Itse muistan omasta lapsuudestani, että peruskursseilla ei koskaan oikeasti opetettu miten nuotit piirretään. Jos käsialaa opeteltiin, niin sitä tehtiin hyvin vähän ja vähin ohjein. En kiinnittänyt tähän itsekään vielä vähän aikaa sitten huomiota, ennenkuin huomaisin että aiheeseen liittyy pelkästään jo valtava ajansäästö tunnilla. Kun riittävän selkeä kirjoittaminen sujuu ripeästi, itse asiaan jää paljon enemmän aikaa. Aikaansaatuja nuotteja voidaan myös oikeasti käyttää vaikkapa bändissä kun niistä saa selvää. Ei vie montaa hetkeä oppilailta huomata että, aivan kuten suomen kielessäkin, musiikissa oikeinkirjoituksella on valtava vaikutus siihen miten nopeasti musiikin saa luettua nuoteista soivaksi lopputulokseksi. Itse otan opetuksessa huomioon seuraavanlaisia näkökulmia notaatiosta:

  • Nuottien, taukojen, avainten, kertausten, rakennemerkkien ym. piirtäminen.
  • Nuottien ryhmittely ja välistys niin että rytmit ovat selkeitä lukea.
  • Sointumerkkien kirjoittaminen
  • Perusasiat layoutista

En kirjoita notaatiosta enempää, koska siitä aiheesta on varmasti laadukasta ja tarkkaa tietoa saatavana muutenkin.

← Harmonian kuunteleminen 3. Työmuodot ja käyttötarkoitus →