Sibelius-Akatemia
Aleatori etusivu

Toonika- ja dominanttisointujen käännöksiä

Tässä luvussa käytetään toonika- ja dominanttisointuja aiempaa monipuolisemmin: mukaan otetaan I, V ja VII asteen sointujen käännökset.

Laula kolmisointujen käännökset

Myös vähennetty VII asteen sointu kuuluu dominantteihin. VII asteen sointu sisältää samat sävelet kuin dominanttiseptimisointu, mutta ilman dominanttisäveltä.

nuotti

Stemmalauluharjoitus @ Stemmalauluharjoitus netissä

nuotti

*nettiin suunniteltu mykistä yksi ääni-tyyppinen harjoitus

Sointuanalyysi

  1. Tunnista edellisestä kappaleesta sointujen asteet (I, V ja VII) ja käännökset.
  2. Kuuntele edellistä kappaletta pohjamuotoisilla soinnuilla soinnutettuna: laula melodiaa ja soita samalla pohjamuotoisten I, V ja VII asteen sointujen bassoja (G, D ja Fis).

Pelkistä pohjamuotoisista soinnuista koostuva bassolinja kuulostaa helposti yksitoikkoiselta, eikä musiikissa tunnu olevan jatkuvuutta. Toonika- ja dominanttisointujen käännöksillä saadaan aikaan sulavampia ja mielenkiintoisempia bassolinjoja, ja käännöksiä käytetäänkin usein keskellä säettä. Lopukkeissa taas käytetään usein pohjamuotoista V asteen sointua ja pohjamuotoista toonikaa.

Pohjamuotoinen VII asteen sointu on raa'an sointinsa vuoksi harvinainen, jos stemmoja on enemmän kuin kolme.

Parantele bassoa sekstisoinnuilla @ Parantele bassoa netissä

Schubert: Wiegenlied

[s_td_ijavkaann_schubertwiegenlied]

Parantele omien soinnutuksiesi bassostemmoja

Kokeile vaihtaa joidenkin pohjamuotoisten I ja V asteen sointujen sijaan sekstisointu. Huomioi basson ja melodian yhteensopivuus. Sekstisointua ei kannata käyttää, jos bassoon tuleva sävel on yhtäaikaa melodiassa.

Laula dominanttiseptimisoinnun käännökset

[s_td_ijavkaann_v7kaannoksia]

Tendenssisävelet

[laulettava esimerkki, jossa pitää löytää mahdollisimman luonteva päätös fraasille, ensin septimiltä , sitten johtosäveleltä]

Täydennä ja laula

Lisää toonikasoinnut pohjamuotoisena tai sekstisointuna.

nuotti

Basson kuuntelu

sisältää käännöksiä, etsi sopivia

Lauluharjoitus

Laula seuraavan esimerkin mukaan dominanttiseptimisoinnun purkauksia toonikasoinnulle solfanimin sekä sävelnimin eri sävellajeissa.

[s_td_ijavkaann_v7lauluharj]

@ Kuuntele V7:n eri käännöksiä ja niiden purkauksia toonikasoinnulle

[Soiva esimerkki, jossa kaikki V7:n eri käännökset tyypillisine purkauksineen]

Dissonanssiharjoitus

Tarkkaile laulaessasi, mitkä stemmasi sävelet kuulostavat erityisen jännitteisiltä. Etsi nuottikuvasta dissonoivia intervalleja ja tarkastele niiden purkauksia.

Dominanttiseptimisoinnun purkauksessa septimisävel (asteikon 4. sävel) liikkuu sekunnin alaspäin. Johtosävel eli asteikon 7. sävel liikkuu tavallisesti — mutta ei välttämättä — perussäveleen. Kiinnitä erityistä huomiota tilanteisiin, joissa septimisävel tai johtosävel on bassossa. (§Linkki: vakaat ja epävakaat sävelet).

V:n, VII:n ja V7:n käännöksien avulla voidaan laatia sujuvia ja melodisesti mielekkäitä bassolinjoja — pelkkien pohjamuotoisten dominanttien ja toonikoiden vuorottelu kuulostaa helposti kömpelöltä ja yksitoikkoiselta. Lisäksi pohjamuotoisen dominantin ja toonikan yhdistelmä voi kuulostaa turhan "päättävältä" keskellä säettä.

Kuuntele, miltä edellinen neliääninen esimerkki kuulostaa pelkillä pohjamuotoisilla soinnuilla soinnutettuna: [Soiva esimerkki: "I–V-versio" neliäänisestä esimerkistä.]

Sointubongaus

Etsi duuripienseptimisointuja omasta soitto-ohjelmistostasi ja tutki, mihin sointuihin ne purkautuvat. Minkä sävellajien dominanttiseptimisointuja nämä ovat?


Tulostettava versio