Sibelius-Akatemia
Aleatori etusivu

Soittotehtäviä 2

Kertaa etydit

  • Laskeva kvinttisekvenssi
  • I - VI - II - V (I like the flowers)
  • mollin ja rinnakkaisduurin I ja V (Minka)
  • I - V7 --> V - I (Love me tender)

Harjoittele soitto-ohjelmisto

  1. Valitse näistä ja laulukirjojen lauluista soitto-ohjelmisto.
  2. Harjoittele säestykset sopivissa sävellajeissa. Jos mahdollista, laula samalla melodiaa tai pyydä toinen oppilas soittamaan sitä.

Ajomies / venäläinen

mollissa:
I6-5IVII V-7I-6 IVV7III- IVV7V-
IV46I6 V56IV V34IV6-5 II6VIIV kad46V7V I-

I5 tai I35 tarkoittaa pohjamuotoista I asteen sointua.

Auld lang syne / skotlantilainen

duurissa:
IVIIIVI-IV- IIIVIIIVVIVI-
I-IIVIV7 → IV- IIIVIIIVVIVI-

Come il candore / Niccoló Vaccaj

duurissa:
IV34-7I -6V56-7 → VV7IV7II6 II6V7VII6II6 V7I

Edelweiss / Richard Rogers

duurissa:
IV7IIV IVIIVVI V7IVIVmod kad46V I-
V-I- IVV7V- IV7IVIVmod kad46VI -

Hinajalaulu / Bruno Jubelsky (Tää outoa on tätä ymmärrä en)

duurissa:
IVIIIV7IVI IIVIV7 → IV IVmodIVIV7I

Ihahaa / Marjatta Meritähti

duurissa:
V7IV7 → VIV7 IV7 → VIFineIVI V7 → VIIVIV7 → V D.C. al Fine

Katinka / venäläinen: (Miska soutaa joella)

mollissa:
I-V7IIII-V7 → IIII-I-IV-V7I

Kultainen nuoruus / Kullervo Linna (Lapsena tuntenut murheita en)

duurissa:
I-I-V-I-I -I-V-I-
IIII IVIIIV7IVIIII IVIV7 → VI-

Lasten liikennelaulu / Georg Malmsten (Valppain mielin muista sä aina)

duurissa:
I-IVIIV IV-I- IVIV7V -
VIV6II -V6V- I-IVI V7V-
V-6I-6 V-2I6-5 V-6I-6 V-7I-

Metsämökin ikkuna / trad

duurissa:
IV-IIIIVII IIVIVIIIVI

Oh, when the saints / gospel song

duurissa:
I-I-IV7 → V -IV7 → IVIVmodI V7I-

Oravan pesä / P. J. Hannikainen: (Kas kuusen latvassa oksien alla)

duurissa:
IIII6V2I6 II6IVIIVVIIIVI II6kad46V7I

Paimenen syyslaulu / P. J. Hannikainen (Lehti puusta variseepi)

mollissa:
II6V7IVI V7 → IIIVIVI V7 → VIkad46VI-

Peipon pesä / Heikki Klemetti: (Koivun oksaan korkealle)

duurissa:
IVVIII6IVI -IIII6IVIII6 V7I-

Saarenmaan valssi / Raimond Valgre

duurissa:
I-V7----I V- → VIIIIVmodI V7 → V
IVIVIIIV IIIVIVVIIVIV I
IVIV → VIIVIVI

Senza l´amabile / Niccoló Vaccaj

duurissa:
I-V34- -7-I-
IIV46I -IIV46 I-
VII6V56 III6kad46 V7I-

Sininen uni / Tapio Rautavaara (Joka ilta kun lamppu sammuu)

mollissa:
IVI-VIIVV- IV7 → IIIVIIV7 → III-
VIV7 → IIIVVIIV V-VIIV7 → IIIIV V7I-

Soittajapaimen / suomalainen (Tein minä pillin pajupuusta)

mollissa:
I-VIIIIV → IIIIV I-I-IVI-

Vaarilla on saari / Marjatta Pokela

duurissa:
I-IVVI I-IVVI IV6VIIII6 IVI6VI

Ystäväni, tuttavani / suomalainen

duurissa:
I-IIV VIIIV7I

Nuotteja soitto-ohjelmiston kappaleista

  • Ajomies: Musica 7, ss. 116-117
  • Auld lang syne: Musica 7, s. 110, Lukion musiikki Opus 1, s. 131
  • Come il candore: Vaccaj: Metodo prattico
  • Edelweiss: Musiikin maailma 5-6, s. 247
  • Hinajalaulu: Koulun musiikki 1-2, s. 157
  • Ihahaa: Koulun musiikki 1-2, s. 13
  • Katinka
  • Kultainen nuoruus: Musica 7, ss. 66-67
  • Lasten liikennelaulu: Koulun musiikki 3-4, s. 6
  • Metsämökin ikkuna: Koulun musiikki 1-2, s. 13
  • Oh, when the saints: Musiikin maailma 5-6, s. 234
  • Oravan pesä: Koulun musiikki 1-2, s. 38
  • Paimenen syyslaulu: Koulun musiikki 1-2, s. 105, Musiikki 1-2, s. 88, Musiikin aika 3-4, s. 26
  • Peipon pesä: Koulun musiikki 1-2, s. 171, Musiikin aika 1-2, s. 41
  • Saarenmaan valssi: Musica 7, ss. 124-125
  • Senza l´amabile: Vaccaj: Metodo prattico
  • Sininen uni: Lukion musiikki Opus 1, s. 84, Koulun musiikki 3-4, s. 42, Musiikin aika 3-4, s.
  • Vaarilla on saari: Koulun musiikki 1-2, s. 86, Musiikin aika 1-2, s. 105
  • Ystäväni, tuttavani: Koulun musiikki 1-2, s. 80

Tulostettava versio