Sibelius-Akatemia
Aleatori etusivu

Dominanttiseptimisointu

Kun dominanttisointuun (V) lisätään septimisävel, muodostuu dominanttiseptimisointu (V7). Dominanttiseptimisointu on dissonoiva sointu, joka pyrkii hyvin voimakkaasti etenemään toonikalle.

Etydi: Dominanttiseptimisointu

Kvinttisävel jätetään usein pois dominanttiseptimisoinnuista.

nuottiesimerkki

Säestä tuttuja lauluja

Säestä lastenlauluja ja soinnuttamiasi ohjelmistokappaleita niin, että lisäät osaan V asteen soinnuista septimin. Pyri soittamaan septimisoinnut ilman kvinttisäveltä, jolloin äänenkuljetus menee helpommin oikein. Katso mallia etydistä. Valitse sävellajit ja säestyskuviot soittotaitojesi mukaan.

V7 soinnutuksessa

Koska dominanttiseptimisointu pyrkii hyvin voimakkaasti toonikalle, on puolilopukkeessa parempi käyttää kolmisointumuotoista dominanttia (V).

Dominanttiseptimisoinnulta ei voi suoraan siirtyä dominanttikolmisoinnulle, koska tällöin septimi ei purkaudu ja dominantin teho väljähtyy. Sen sijaan septimisävel voidaan hyvin lisätä alunperin kolmisointumuotoiseen dominanttiin vahvistamaan sitä.

Mihin tämän tutun esimerkin dominanttisoinnuista voisi lisätä septimin?

nuottiesimerkki

Septimin purkaminen ja johtosävelen käsittely

Dominanttiseptimisoinnun purkauksessa septimisävel liikkuu aina sekunnilla alaspäin. Johtosävelellä on pyrkimys liikkua ylöspäin perussäveleen, mutta väliäänissä se voi liikkua myös alaspäin (toonikasoinnun kvinttisävelelle).

nuottiesimerkki

Säestyksen kirjoitus

  1. Soinnuta I ja V asteen soinnuilla käyttäen myös dominanttiseptimisointua.
  2. Täydennä säestys.

Saksalainen laulu (Jugend-Album)

nuottiesimerkki

Täydennystehtävä

Sävellä viulumelodia loppuun ja täydennä fagotin stemma.

Haydn: Sinfonia nro 97 (Hob. I:97), Menuetin Trio

nuottiesimerkki

Sovitus

  1. Merkitse sointuasteet.
  2. Kirjoita oma sovitus puhallin- tai jousiyhtyeelle. Säestyskuviota ja oktaavialoja saa käsitellä vapaasti.

Etydi E: op. 10 nro 3, tt. 1-5

nuottiesimerkki

nuottiesimerkki


Tulostettava versio