Kasvukipuinen luovien startuppien festivaali
Timantinkovia startup-yrittäjiä kaikkialta maailmasta ja peritanskalaista ”hyggeä”: Creative Business Cup (CBC) 2016 oli yhdistelmä rentoa yhdessäoloa ja vakavaa bisnespuhetta. Creative and Inclusive Finlandin tiedottaja Kaisa Larjomaa kävi Kööpenhaminassa tsekkaamassa, millaista on luovien startupien ”festareilla”, ja listasi neljä havaintoa.
1. Saksalainen voitti (lähes) kaiken
Kokonaiskilpailun voittaja Green City Solutions valmistaa kaupunkipuita (tai ehkä ennemmin veistoksia), joiden pinnalla kasvavat sammalet poistavat kaupunki-ilmasta epäpuhtauksia. Saksan edustaja kävi lavalla kolme kertaa palkintogaalan aikana. Sen lisäksi, että hänet kruunattiin luovan yrittäjyyden maailmanmestariksi, hän pokkasi Health Challenge ja Sustainable Living Challenge -kategorioiden voitot.
No, olihan siellä muitakin sarjoja. Kaikki voittajat löydät täältä.
2. Suomalainen voitti saksalaisen – oli siis käytännössä paras
Kovatasoisessa Investor Pitch -kilpailussa voiton otti suomalainen Lovia, joka valmistaa luksusasusteita kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista. Ammattisijoittajista koostunut tuomaristo lämpeni Lovian ideologialle, jossa yhdistyvät maailmanluokan bisnestavoitteet ja eettisyys. Etkö vielä tiedä, mitä toivot joululahjaksi? Très chic laukku kenties? Valitse suosikkisi Lovian mallistosta täältä!
Kyseisessä sarjassa kilpaili myös Green City Solutions, joka kuitenkin jäi Lovian taakse. Kaupunkipuu sitä paitsi tuskin mahtuu pukin rekeen.
3. Verkostot = timantteja
Vaikka CBC 2016 ei onnistunut saamaan aikaiseksi yleisöryntäystä, paikalla oli nousevien startuppien lisäksi potentiaalisia rahoittajia. Suomen CBC-karsinnan kärkikolmikko – Belightful Design, Lovia ja Koepala Packaging – sai kukin buukattua tapaamisen potentiaalisen rahoittajan kanssa. Suomea pääsarjassa edustaneen Belightful Designin Taina Tallala sanaili oivallisesti:
”Ikinä et tiedä, kenet tapaat! Se on se yllätysmomentti – vasta vuoden päästä saatat huomata, että jonkun henkilön tapaaminen olikin todella hyödyllistä!”
4. Uhrataanko luovuus kunnianhimon alttarilla?
Kaikkiaan neljännessä CBC:ssa osanottajamaita oli tänä vuonna noin 60. Tapaamani konkarit totesivat, että CBC on pyrkinyt laajentumaan koko maailman – ei pelkän Pohjolan tai Euroopan – tapahtumaksi. Nyt pääsarjan kärkikymmenikössä olivat muun muassa Japani, Etelä-Korea, Kiina ja Saudi-Arabia.
Mukana oli runsaasti bisnesideoita, joista ei pinnistelemälläkään löytänyt kytköstä luoville aloille, jotka oli jo nähty edellisvuoden kisassa tai joiden markkinapotentiaali oli täysin epärealistisesti arvioitu. Onko CBC laajenemisen myötä luopumassa periaatteistaan?
”Järjestäjien pitäisi miettiä, pidetäänkö nykysäännöistä kiinni vai luodaanko uusia kategorioita”, ehdotti tapahtuman ainoa suomalaistuomari, ammattisijoittaja Harri Koponen.
Kaisa Larjomaa, Creative and Inclusive Finland