Hymyä huuleen! Creative Business Cup Suomen finalistit ja tuomarit pääsivät yhteiskuvaan elinkeinoministeri Olli Rehnin ja pikkuyrittäjien kanssa Porissa heinäkuussa 2016.

Design-perhoskeidas – maailman paras bisnesidea?

Creative Business Cupiin valmistautumista ei ole jätetty sattuman varaan

Creative Business Cup (CBC) huipentuu tänään sunnuntaina 20.11. alkavaan finaaliin. Maailman parhaat luovien alojen bisneideat kilpailevat voitosta 20.–21.11.2016 Kööpenhaminassa Tanskassa.

Suomea edustaa kilpailussa Belightful Design, joka voitti keväällä ja kesällä järjestetyn Suomen karsinnan. Kisan ensimmäisenä päivänä kaikki kansalliset voittajat pitchaavat tuomaristolle. Belightful Designin toimitusjohtaja Miia Liesegang esittelee bisnesidean ja vastaa myyntijohtaja Taina Tallalan kanssa sen jälkeen tuomareiden kysymyksiin.

Parhaat esitykset pääsevät maanantaiaamun semifinaaliin, josta tuomaristo valitsee iltapäivän finaaliin pitchaajat.

Pääsarjan lisäksi Suomea edustaa Lovia Oy, joka valmistaa designasusteita. Suomen CBC-karsinnassa toiseksi tullut Lovia osallistuu kovatasoiseen CBC Investors Pitch-kilpailuun, johon on valittu yhdeksän startupia. Karsinnan kolmonen Koepala Packaging on myös mukana Kööpenhamisessa tapaamassa sijoittajia.

”On hienoa, että tänä vuonna voimme tarjota useammalle startupille mahdollisuuden osallistua tapahtumaan”, iloitsee Creative Finlandin verkostojohtaja Anu-Katriina Perttunen.

Suomen edustajat ovat valmistautuneet kisaan pitkin syksyä. Lokakuun alkupuolella järjestettiin Liettuan Vilnassa viikonlopun mittainen Baltic-Nordic-bootcamp Pohjoismaiden ja Baltian maiden CBC-kisaajille.

”Bootcampin aikana muun muassa harjoiteltiin esiintymistä, äänenkäyttöä ja keskittymistä sekä tehtiin rentoutusharjoituksia. Kilpailijat saivat myös vinkkejä viestintään sekä kuulivat asiantuntijoilta, mitkä ovat hyvän pitchauksen elementit ja kuinka saadaan herätettyä yleisön tunteet”, Perttunen kertoo.

Bootcamp-sparrausviikonloppu järjestettiin nyt kolmatta kertaa. Aiemmat tapahtumat on järjestetty Virossa ja Ruotsissa.

”Lisäksi kisaajille on järjestetty marraskuun alussa esiintymisvalmentaja Niina Sainiuksen opastuksella muutaman tunnin sparraus, jossa saatiin viimeinen silaus esiintymiseen ja harjoiteltiin pitchaus kuntoon CBC-kisaa varten”, Perttunen kertoo.

Hän uskoo, että Belightful Designin perhoskeidas hurmaa tuomariston myös Kööpenhaminassa. Tuote nojaa vankkaan, kansanväliseen markkinatutkimukseen: se on paitsi suunniteltu tuottamaan iloa ja mielenrauhaa ihmisten arkeen, myös auttamaan uhanalaisia perhoslajeja.

Anu-Katriina Perttunen pitää Suomen edustajia varteenotettavina voittajaehdokkaina omissa sarjoissaan.

”Meillä on loistavat kilpailijat ja bisnesideat sekä rohkeat ja valloittavat esiintyjät. Myös suomalaista kannustusjoukkoa on runsaasti paikalla”, hän iloitsee.

Voit seurata tunnelmia sosiaalisessa mediassa:
#creativebusinesscup
#OsaajienSuomi
#belightfuldesign
#loviacollection
@koepala_events