Läksytuki valtakunnalliseksi palveluksi ja mediavaikuttamisen keinojen kokeilemista
ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuus -hankkeen loppuseminaarista 8.8.2017 päällimmäiseksi mieleeni jäi yhteinen tekeminen mediavaikuttamisen alueella sekä hankkeessa pilotoitu läksytuki.
Mediavaikuttamiseen saimme hypätä mukaan suoraan tekemisen kautta tapahtuman aluksi. Itsenäisesti ja yhdessä pienryhmissä teimme tehtäviä, joita hankkeessa on toteutettu erityisnuorten kanssa Mediaklubeissa. Ideoita, menetelmiä ja tehtäviä löytyy hankkeen loppujulkaisussa. Tunnelmia ja nuorten tuotoksia klubeista voit nähdä muun muassa Mediaklubin tilillä Instagramissa. Rohkeasti vain kokeilemaan!
Läksytuki on vapaaehtoisuuteen ja vertaisoppimiseen perustuvaa tukea, jota korkeakouluopiskelijat antavat nuorille verkossa.
Hankkeessa tehdyt pienimuotoiset kokeilut ovat onnistuneet hyvin ja nuorten palaute oli positiivista. Läksytuki on auttanut nuoria itse opiskelussa, mutta se on myös ollut tärkeä paikka toisen nuoren kohtaamiselle. Yhden maanhanmuuttajanuoren palaute oli: ”Ajattelen, että haluan jutella suomalaisten kanssa, jotta näen millaisia suomalaisia on. En ole jutellut aiemmin suomalaisen nuoren kanssa. Kyllä se aluksi jännitti kovasti nähdä se toinen siellä ruudun takana ja kun oli suomalainen. On musta nyt helpompi kohdata suomalainen. Kun näin millainen on, niin on helpompi kohdatakkin.”
Yhteisöpedagogiopiskelija Ada-Maria Tirkkonen teki opinnäytetyönsä maahanmuuttajanuorten kokemuksista läksypalvelun käyttämisestä. Lue Tirkkosen blogikirjoitus aiheesta.
Hankkeen projektipäällikkö Sanna Lappalainen ehdottikin, että läksypalvelua lähdetään jatkokehittämään pysyväksi valtakunnalliseksi palveluksi kuten Tanskassa on tehty.
Riikka Wallin, tuottaja, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Creative and Inclusive Finland