Taitava pilotti navigoi läpi kaaoksen
Tanskalainen, kansainvälisesti arvostettu design- ja businesskoulu Kaospilot järjesti elokuussa Espoossa Masterclass-ohjelman, johon osallistui 24 koulutuksen kehittämisestä kiinnostunutta asiantuntijaa. Kaospilotin tavoitteena on tuottaa luovan pedagogiikkansa avulla sosiaalista muutosta ihmisille yhteistoiminnallisen työskentelyn kautta. Keräsin alle kolme suurinta koulutuksesta saamaani oppia.
1. Kaaos ei johda mihinkään, ellei joku ohjaa sitä
Koulutuksen aikana työskentelimme paljon vaihtuvissa ryhmissä. Saimme kokea, minkälaista on kaaos ryhmätilanteessa, ja opimme, miten kaaoksesta selvitään. Ensimmäisenä päivänä tutustuimme toisiimme, kävimme mukavuusalueemme rajoilla ja reflektoimme toiminnan merkitystä. Teimme mm. ryhmäharjoituksen, jossa jokaiselle annettiin paperilapulla ohje, miten rakentaa ryhmässä legorakennus. Ongelmana oli vain se, että ryhmätyön aikana ei saanut puhua ollenkaan, vaan yhteistyö piti hoitaa elehtimällä.
Minulla on edelleen mielikuva päässäni ensimmäisen päivän ryhmätehtävästä, jossa 12 ihmistä tuijotti hämmentyneinä toisiaan ja rakensi samaan aikaan legorakennusta. Siinä tilanteessa vaikutti, että tämä harjoitus ei tule menemään hyvin, kunnes koulutuksen vetäjä Thomas Gjerulff pysäytti työskentelymme ja pyysi meitä näyttämään toisillemme elehtien, onko työ valmis. Kaikkien mielestä ei ollut, mikä sai ryhmän tutkailemaan, mitä voisimme tehdä toisin. Lopputuloksena emme päässeet vieläkään täydelliseen suoritukseen, mutta tuo tutkailuhetki yhdisti meidän ryhmämme yrittämään entistä kovemmin.
2. Ideoiden ja visioiden pohtiminen yhdessä tuo uuden suunnan
Toisena päivänä keskityttiin osallistujien omiin ideoihin. Ne, joilla oli mielessään joku yhdessä jalostettava idea, pääsivät pitchauskilpailuun. Kolmen mielenkiintoisimman idean ympärille perustettiin ryhmät, joissa ideoita lähdettiin työstämään eteenpäin.
Tämän jälkeen rupesimme valituissa ryhmissä keskustelemaan ja työskentelemään, pohtien idean taustalla olevaa visiota. Meille esitettiin ”Vision Backcasting”-työkalu. Se osoittautui loistavaksi prosessityökaluksi, jolla voi paneutua ryhmän kanssa idean merkityksellisyyteen. Vision pohtiminen 8 hengen ryhmissä vei alussa ollutta ideaa aivan uuteen suuntaan, kun visiota käsiteltiin teema-alue kerrallaan ja jokainen pääsi sanomaan mielipiteensä. Työskentely vei visiota sellaiseen suuntaan, mihin yksi ihminen ei välttämättä olisi pystynyt.
3. Kiertävää johtajuutta ja avointa yhteistyötä
Työskentelyn edetessä oli positiivista, että pääsimme kokeilemaan ryhmän johtamista kukin vuorollamme. Taukojen aikana, tai muiden töiden ollessa kesken, Thomas kävi hakemassa seuraavat valitut johtajat ja selitti heille, miten ”Vision Backcasting”-prosessi etenee. Kiertävät johtajat nostivat ryhmien motivaatiota ja yhteisöllisyyden tunnetta, kun jokainen pysyi valppaana tietäen, että jossain vaiheessa saattaa tulla oma vuoro johtaa ja että omalla panoksella on vaikutus ryhmän lopputulokseen. Koulutuspäivien lopussa ryhmät esittelivät kolme valmiilta kuulostavaa tuotetta, jotka olivat päivää aikaisemmin olleet pelkkiä ideoita.
Kolmepäiväinen Kaospilot antoi menetelmineen loistavaa oppia siitä, miten rakentaa motivoitunut yhteistoiminnallinen tila, jossa kaikki voivat oppia toisiltaan johtajuudesta ja vision tärkeydestä prosessin edetessä. Oli mahtavaa nähdä, miten joukko koulutusalan asiantuntijoita onnistui kohtaamaan toisensa ja tekemään toisistaan vielä parempia avoimen yhteistyön kautta. Avoimuus näkyi kirkkaana viimeisenä päivänä, kun annoimme ryhmissä toisillemme palautteita: ”Mitä hyvää sinä toit ryhmällemme ja mitä sinä voisit tuoda vielä lisää?”.
Tapahtuman järjestäjänä oli varsin palkitsevaa kuulla hyvää ja rakentavaa palautetta eri koulutusalojen asiantuntijoilta. Perjantai loppui yhteiseen juhlahetkeen lämpimän auringon alla, josta kotiin lähti ryhmä rutkasti uusia ideoita saaneita osallistujia ja ensi kertaa Suomessa olleet Kaospilotin ohjaajat – lämpimien kiitosten kera.
Antti Leppilampi, projektityöntekijä, Creative and Inclusive Finland
Kaospilot toteutti Masterclass for Educators -ohjelman suomalaisille kehittäjille ja kouluttajille 9.–11.8.2017. Koulutus järjestettiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ja Creative and Inclusive Finlandin kutsusta. Kurssin sisällöstä vastasi Kaospilot. Lisää tietoa koulutuksesta löydät täältä.