Käynnissä olevat hankkeet
Creative and Inclusive Finlandin toimintaan kuuluu Luovaa osaamista ja Osallistamalla osaamista -toimenpidekokonaisuuksien kautta rahoitettujen ESR-hankkeiden koordinointi ja aktivointi. Olemme tällä sivulla esitelleet "sateenvarjomme" alla olevat hankkeet. Lisätietoa hankkeesta saat klikkaamalla mustaa palkkia, jossa hankkeen nimi lukee.
Luovaa osaamista
Aineeton omaisuus yritysten voimavaraksi / Mahdollistajat
Aineeton omaisuus yritysten voimavaraksi / Mahdollistajat
Hanke on päättynyt keväällä 2017.
Aineeton omaisuus yritysten voimavaraksi -hankkeen markkinointinimi on Mahdollistajat IPR –agenttien valmennusohjelma
IPR-agenttien valmennusohjelma Mahdollistajat alkoi lokakuussa 2015 ja päättyy joulukuussa 2016. Valtakunnalliseen valmennusohjelmaan valittiin syyskuussa 25 eri taustaista ja ikäistä ammattilaista.
Valmennusohjelmassa paneudutaan aineettomien oikeuksien monipuoliseen hyödyntämiseen, agentin ja managerin ammatin erityspiirteisiin, lisensointiin, ideointiin, yritysten välisen yhteistyön kehittämiseen, pitchaukseen, rahoitushakemuksiin, yrittäjyyteen ja yrittäjäidentiteetin kehittymiseen, tuotteistukseen sekä viestintään. Aineeton omaisuus yritysten voimavaraksi valtakunnallinen ESR –hanke myös järjestää lisensointiliiketoiminnan asiantuntijaseminaareja yrityksille ja yhden lakimiehille, ja auttaa yrityksiä löytämään uusia avauksia etsimällä heille toimeksiannosta pilotteina sopivia lisensoitavia tuotekehitys- ja yhteistyöideoita.
Toteuttaja
Cursor Oy
Lisätietoja
CCF – Culture Creative Fund
CCF – Culture Creative Fund
Humak, Mesenaatti.me ja Fundu Oy kehittävät ja toteuttavat CCF-hankkeessa ratkaisuja siihen, kuinka luovan alan yritykset, tuottajat ja osaajat voivat vahvistaa omaa rahoitusosaamistaan ja löytää monipuolisia rahoitusratkaisuja tuotantojen ja projektien rahoittamiseksi kansainvälisillä markkinoilla. Hankkeessa toteutetaan alan toimijoiden rahoitushankinnan pilotteja ja kaupallistamisprojekteja sekä tarjotaan koulutuksia ja valmennusta erilaisten rahoitustyökalujen monipuoliseen käyttöön osana luovan alan tuottajuutta.
Päätoteuttaja
Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak)
Osatoteuttajat
Mesenaatti.me
Fundu Oy
Lisätietoja
CityDrivers
CityDrivers
CityDrivers-projektin tavoitteena on parantaa luovan alan osaajien valmiuksia tarjota palvelumuotoiluun ja yhteiskehittämiseen perustuvia palveluja. Projekti järjestää maksutonta koulutusta ja seminaareja sekä palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiä soveltavia työpajoja pääkaupunkiseudulla, Pirkanmaalla ja Kaakkois-Suomessa syyskuun 2017 ja huhtikuun 2019 välisenä aikana. Projekti pyrkii edistämään luovan alan osaajien sekä keskinäistä että muiden alojen kanssa tapahtuvaa verkottumista ja yhteistyötä. Osana hankkeen toimintaa syntyy dokumentoituja tositarinoita siitä, miten luovan alan toimijat voivat auttaa muita toimialoja liiketoimintansa kehittämisessä.
Päätoteuttaja
Laurea-ammattikorkeakoulu
Osatoteuttajat
Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK)
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk)
Teollisuustaiteen Liitto Ornamo ry (Ornamo)
Design or Die – luovasta osaamisesta uutta arvoa ja kilpailukykyä
Design or Die – luovasta osaamisesta uutta arvoa ja kilpailukykyä
Hankkeen tavoitteena on lisätä muotoilun ja luovan osaamisen mahdollisuuksien tunnistamista ja hyödyntämistä kilpailukykytekijänä eri toimialojen yritysten, yhteisöjen ja strategisten verkostojen kanssa. Luova osaaminen ja muotoilu nähdään hankkeessa laaja-alaisena ja strategisena keinona vahvistaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän arvonluontia ja kilpailukykyä. Hankkeessa vahvistetaan luovien alojen sisäistä ja eri toimijaverkostojen yhteistyötä hyödyntämällä monialaisia toimintatapoja- ja siihen perustuvaa osaamista. Hanke tähtää luovien alojen ammattilaisten, harrastajien ja opiskelijoiden työllistymisen edistämiseen.
Päätoteuttaja
Lahden ammattikorkeakoulu, Muotoiluinstituutti
Osatoteuttajat
Teollisuustaiteen Liitto Ornamo
Lapin yliopisto taiteiden tiedekunta
Lisätietoja
www
Hiilinielu Design Studio
Hiilinielu Design Studio
Hiilinielu Design Studio-hankkeessa kehitetään metsäbioalan ja luovien alojen osaajien yhteistyötä ja keskinäistä ymmärrystä toistensa toimialoista liiketoiminnan kehittämiseksi. Tavoite on edistää metsäbioalan uudenlaisten tuotteiden innovointia ja kaupallistamista luovien alojen osaamisen avulla. Hankkeessa kehitetään monialainen, palvelumuotoilua hyödyntävä Hiilinielu Design Studio-malli metsäbioalan tuote- ja palveluinnovoinnille, joka perustuu yritysten ja monialaisten opiskelijatiimien yhteistyöhön.
Päätoteuttaja
Tampereen ammattikorkeakoulu
Osatoteuttajat
Lahden ammattikorkeakoulu
Design Forum Finland
HYPE – Rajat ylittävä hyötypelikoulutus
HYPE – Rajat ylittävä hyötypelikoulutus
Hyötypeleillä on suuri potentiaali ratkaista monen toimialan haasteita ja toisaalta luoda uutta liiketoimintaa. Pelien kehittäminen vaatii monialaista osaamista, johon vastaavaa koulutustarjontaa on erittäin niukasti. HYPE kehittää työelämälähtöistä monialaista hyötypelikoulutusta. Hankkeessa keskitytään erityisesti hyvinvointialaan. HYPE-hankkeessa luodaan myös uusia toimintatapoja ja -malleja koulutusasteet, toimialarajat ja organisaatiorajat ylittävän hyötypelikoulutustarjonnan luomiseksi ja räätälöimiseksi elinkeinoelämän tarpeisiin digitalisaation mahdollistamaa ajasta ja paikasta riippumattomuutta hyödyntäen.
Päätoteuttaja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Osatoteuttajat
Sataedu
Tampereen teknillinen yliopisto
Lisätietoja
www
#HYPEkoulutus
Hyvinvoinnin Välitystoimisto
Hyvinvoinnin Välitystoimisto
Hyvinvoinnin Välitystoimiston tavoitteena on kehittää osallistavan taiteen tuotantoa ja markkinoita kokoamalla taiteilijat, tuottajat sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset yhteen. Se on moniammatillinen osallistavan taiteen asiantuntija- ja välitysverkosto, joka kouluttaa, verkostoi, tukee, neuvoo ja kehittää osallistavan taiteen kenttää sekä yhdistää tarjontaa ja kysyntää. Hyvinvoinnin välitystoimiston tehtävänä on alueellinen ja valtakunnallinen vaikuttaminen ja sen pitkän ajan tavoitteena on perustaa sisällöllisesti sekä taloudellisesti elinkelpoinen soveltavan taiteen välitystoimisto.
Päätoteuttaja
Humanistinen ammattikorkeakoulu Oy
Osatoteuttajat
Turun ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu Oy
Jyväskylän yliopiston Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos
Toteutuksessa mukana
Turun kaupunki
Jyväskylän kaupunki
Taiteen edistämiskeskus
Innovation Resource Moderating Tool (IRM-Tool)
Innovation Resource Moderating Tool (IRM-Tool)
IRM-Tool on innovaatiohanke, joka törmäyttää meriteollisuutta ja luovia aloja. Projektissa kehitetään konsepti/työkalu, jonka avulla innovaatioteoriat saadaan kenen tahansa hyödynnettäväksi konkreettisesti huolimatta ohjaavan henkilön tai kohderyhmän ammatillisesta taustasta. Projektissa kehitettävä työkalu pilotoidaan meriteollisuuden yritysten sekä luovan alan eri osaajien kanssa. Työkalun kehittämisessä hyödynnetään myös mm. palvelumuotoilun sekä media-alan osaamista. Projekti eroaa aiemmista rajapintainnovaatioiden kokeiluista ja pilotoinneista siinä, että se keskittyy erityisesti innovaatioprosessin loppuvaiheisiin, kuten konseptointi- ja lanseerausvaiheiseen. Projektista saadaan tietoa meriteollisuuden ja luovien alojen tarpeisiin sekä eri alojen koulutuksen kehittämiseen sekä koulutusviennin edistämiseen.
Päätoteuttaja
Yrkeshögskolan Novia
Osatoteuttajat
Turun ammattikorkeakoulu
Åbo Akademi
Yhteistyössä
Meyer Turku
Kulttuuripalvelut saavutettavaksi matkailijoille – kulttuurimatkailureittien kehittäminen
Kulttuuripalvelut saavutettavaksi matkailijoille – kulttuurimatkailureittien kehittäminen
Hankkeen tavoitteena on matkailuteiden ja kulttuuristen reittien kulttuurisisältöjen ja matkailupalvelujen kehittäminen yhteistyössä paikallisten toimijoiden ja osaamisverkostojen kanssa. Sisältöosaaminen, sekä kulttuurisia ja luovia aloja yhdistävä palvelumuotoilu, luovat uudenlaisia työmahdollisuuksia. Monialainen verkostoituminen ja ansaintalogiikan rakenteiden kehittäminen tukevat myös reittitoiminnan jatkuvuutta. Hankkeen tuloksena syntyvä, verkossa julkaistava, reittitoiminnan opas jäsentää ja mallintaa ratkaisuja reittitoiminnan verkostoitumiseen ja toiminnan jatkuvuuteen liittyviin haasteisiin. Opasta työstetään yhteistyössä toimijoiden kanssa neljässä hankkeen toteuttamassa työpajassa. Opas esitellään toimijoille julkistamistilaisuudessa keväällä 2018. Yhteisen valmennusprosessin tavoitteena on myös kansallisten toimijoiden valmentaminen kansainväliseen toimintaan, esimerkiksi osallistumaan jäsenenä Euroopan neuvoston kulttuurireitteihin.
Päätoteuttaja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Toteutetaan yhteistyössä Arkkitehtitoimisto Marianne Lehtimäen kanssa.
LicenseUp - Liiketoimintaa aineettomista oikeuksista
LicenseUp - Liiketoimintaa aineettomista oikeuksista
LicenseUp - Liiketoimintaa aineettomista oikeuksista -hankkeen tavoitteena on parantaa luovien alojen, erityisesti av- ja pelialan, yritysten toimintaedellytyksiä ja liikevaihtoa kehittämällä niiden taitoja hyödyntää aineetonta pääomaansa. Lisäksi tarkoituksen on perehdyttää myös alueellisia kehittäjäorganisaatioiden edustajia teemaan ja myös siten tavoittaa yrityksiä kautta maan. Hankkeen myötä pyritään myös mittaamaan aineettomien oikeuksien hyödyntämisen vaikuttavuutta sekä luomaan suositus julkisille tahoille jatkotoimenpiteistä.
Päätoteuttaja
Turku Science Park Oy
Luova matka
Luova matka
Luova Matka -hankkeen tavoitteena on synnyttää luovilta aloilta uusia sisältöjä matkailutuotteisiin. Tulosten saavuttamiseksi tarvitaan välittäjäksi matkailun ja luovien alojen välille konkreettinen paikallistasolla toimiva kulttuurimatkailutuottaja sekä tukea tuotekehitystyöhön Culture creators -tiimeissä: koulutusta, tutkimustietoa ja uusia toimintamalleja. Hankkeessa lähdetään myös luomaan toimintatapaa matkailun ja luovien alojen vientiorganisaatioiden yhteistyölle kansainväliseen markkinointiin.
Toteuttaja
Finpro Oy
Lisätietoja
www
Serious Games Platform for Business and Education - SeGaBu
Serious Games Platform for Business and Education - SeGaBu
Hankkeen tavoitteena on tuottaa uutta ja innovatiivista hyötypelialan koulutusta verkko-opintoina. Suunniteltavan hyötypelikurssikokonaisuuden päämäärä on uudistaa ja kehittää tutkimukseen perustuvia, pelillisyyteen ja hyötypeleihin tukeutuvia opetussisältöjä, jotka ottavat nykyistä paremmin huomioon alan yritysten tarpeet. Tässä hankkeessa luodaan lisäksi valmiuksia hyötypelialan yhtenäisen digitaalisen jakelukanavan toteutukselle. Pelien jakelukanavan perustaa rakennetaan kartoittamalla olemassa olevia ratkaisuja ja käytänteitä sekä suunnittelemalla yhteistyömalli, joka sitoo yhteen yritysmaailman tarpeet ja hyötypelialan opetuksen.
Päätoteuttaja
Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy
Osatoteuttajat
Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Oulun yliopisto
Tampereen Ammattikorkeakoulu Oy
Taiteilijan ansaintamallit, roolit ja toimeentulo (TaideART)
Taiteilijan ansaintamallit, roolit ja toimeentulo (TaideART)
Luovien alojen osaamisen, tuotteiden ja palvelujen hyödyntämisestä muilla aloilla on tullut merkittävä kilpailutekijä. Tuotteistaminen, oman taiteen esilletuominen ja toimivien toimintamallien soveltaminen vaativat taitoja, jotka eivät suoranaisesti liity taiteen tekemiseen ja luomisprosessiin. Ne tukevat taiteilijan menestystä ja ovat siksi välttämättömiä, mutta ovat taiteen ulkopuolisina taitoina kehitettävissä vasta taiteellisen perusosaamisen jälkeen. Taiteilijan ansaintamallit, roolit ja toimeentulo (TaideART) on kuuden ammattikorkeakoulun yhteinen hanke, jonka aikana kehitetään ja pilotoidaan taiteilijoille tuotteistamisen keinoja ja tuotemalleja yhteistyössä työelämän (mukana yrityksiä, kuntia ja yhdistyksiä) ja useiden eri taidealojen kanssa.
Päätoteuttaja
Turun ammattikorkeakoulu
Osatoteuttajat
Lapin ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulu
Yrkeshögskolan Novia
Tarinat peliin - toimintamalli museosisältöjen tarinallistamiseen, tuotteistamiseen ja yhteistyöhön
Tarinat peliin - toimintamalli museosisältöjen tarinallistamiseen, tuotteistamiseen ja yhteistyöhön
Hankkeessa saatetaan yhteen museoiden tarinat ja pelialan osaaminen. Hankkeen tavoite on museoiden kulttuuriperintösisältöjen avaaminen pelialan osaajien monipuoliseen käyttöön, jotta museoiden aineistoista voidaan kehittää kiinnostavia tarinoihin perustuvia pelillisiä digitaalisia sovelluksia. Tavoite saavutetaan lisäämällä museoalan ja pelialan ammattilaisten vuoropuhelua sekä tarjoamalla koulutusta sekä verkossa että lähiopetuksena. Samalla lisätään pelialan toimijoiden osaamista ja kiinnostusta rikkaan kulttuuriperintöaineiston käyttöä kohtaan. Museotoimijat saavat uutta tietoa ja osaamista liittyen museoympäristöjen pelillisiin ominaisuuksiin.
Päätoteuttaja
Museoliitto
Osatoteuttaja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
#tarinatpeliin
Tuunaa Tuottoa vol. 2
Tuunaa Tuottoa vol. 2
Hanke on päättynyt kesällä 2017.
Länsi-Uudellamaalla toteutetun pilottihankkeen kokemusten pohjalta toteutetaan viidellä eri alueella toimiva luovien alojen palveluverkostohanke. Valtakunnalliset luovien alojen osaajat muodostavat Tuunaajaverkoston, joka oppii luomaan monialaisille yritysasiakkaille tarvelähtöisen, joustavasti räätälöitävän palvelupaletin. Toiminnan tuloksena haetaan uudella tavalla rakennettuja palvelutuotteita – tavoitteena lisätä sekä luovien alojen että kohdeyritysten liikevaihtoa ja kannattavuutta, sekä luoda kokonaan uutta luovan talouden liiketoimintaa.
Novago toimii päätoteuttajana Länsi-Uudellamaalla ja valtakunnallisena veturina. Osatoteuttajien toiminnan myötä Tuunaa tuottoa vaikuttaa myös Itä-Uusimaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Etelä-Savossa ja Keski-Suomessa.
Päätoteuttaja
Novago Yrityskehitys Oy
Osatoteuttajat
Posintra Oy
Into Seinäjoki
Miksei Mikkeli
Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak)
Lisätietoja
Osallistamalla osaamista
Combo
Combo
Combossa kehitetään toimintatapoja, jotka tukevat nuorten osallisuutta, hyvinvointia ja työelämävalmiuksia. Ammatti- ja harrastekirjastot sekä työkykypassin mobiilisovelluksen kehittäminen ovat hankkeen keskeisiä toimintamuotoja. Nuorten osallisuutta ja hyvinvointia tuetaan myös liikunnallisin ja taidelähtöisin menetelmin. Lisäksi hanke kerää seurantatietoa nuorten osallisuudesta, hyvinvoinnista ja työelämävalmiuksista toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Hanke perustuu tiiviiseen yhteistyöhön kulttuuri-, kirjasto-, liikunta- ja nuorisoalan toimijoiden, oppilaitosten sekä järjestötoimijoiden välillä.
Päätoteuttaja
Työterveyslaitos
Osatoteuttajat
Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry
Suomen monikulttuurinen liikuntaliitto ry (Fimu)
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulu
#ComboHanke
ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuus
ERNOD – Erityisnuoret ja digiajan osallisuus
Hanke on päättynyt syksyllä 2017.
Osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuudet kuuluvat kaikille nuorille. ERNOD-hanke edistää nuorten yhdenvertaisuutta kehittämällä mediakasvatuksen ja -vaikuttamisen menetelmiä sekä monialaisen yhteistyön muotoja ammatillisten oppilaitosten, kirjastojen sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Hanke järjestää erityisryhmien nuorille mediavaikuttamistyöpajoja, joissa nuoret pääsevät treenaamaan digi- ja mediataitoja. Hankkeessa pilotoidaan myös vertaisoppimiseen pohjautuvaa virtuaalisen läksytuen mallia, toteutetaan viittoma- ja selkokielistä sisällöntuotantoa sekä koulutetaan nuorten kanssa toimivia.
Päätoteuttaja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Osatoteuttajat
Suomen Humanistinen Ammattikorkeakoulu Oy
Mikkelin kaupunginkirjasto
Kouvolan kaupungin kirjasto – maakuntakirjasto
Suomen Nuorisoseurat ry
Festaripörssi
Festaripörssi
Festaripörssi ohjaa nuoria vapaaehtoistehtäviin festareille. Hanke tarjoaa nuorille koulutuksen ja tukihenkilön vapaaehtoistehtäviin. Tarkoituksenna on tukea festivaalien toimintaa ja vahvistaa nuorten työelämätaitoja.
Toteuttaja
Humanistinen ammattikorkeakoulu HUMAK
Lisätietoja
Hyvää Seuraa - Nuorten osallistaminen seuratoimintaan
Hyvää Seuraa - Nuorten osallistaminen seuratoimintaan
Hyvää Seuraa - Nuorten osallistaminen seuratoimintaan -hankkeen tavoitteena on osallistaa ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat nuoret mukaan paikalliseen seuratoimintaan liikkumaan sekä osallistumaan, vaikuttamaan ja oppimaan vapaaehtoisina urheilu- ja opiskelijajärjestöissä. Hankkeessa käynnistetään kymmenellä paikkakunnalla jalkapalloseuran ja ammatillisen oppilaitoksen välinen yhteistyö. Tavoitteena on edistää nuorten hyvinvointia ja tarjota osallisuuden kokemuksia paikallisessa toimintaympäristössä, lähellä nuorta. Ennakoivalla, osallistavalla lähestymistavalla tuetaan nuorten elämänhallintataitoja, edistetään opiskelumotivaatiota sekä vahvistetaan työelämätaitoja. Hankkeen toteuttajina toimivat valtakunnalliset järjestöt, Suomen Palloliitto ja Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry, sekä kymmenen jalkapalloseuraa.
Päätoteuttaja
Suomen Palloliitto
Osatoteuttajat
Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – SAKKI ry
Ilves ry
FC Jazz Juniorit ry
HIFK Soccer rf
TPS Juniorijalkapallo ry
Kuopion Palloseuran Junioreiden kannatusyhdistys ry
Helsingin Jalkapalloklubi ry
Rovaniemen Palloseura ry
Mikkelin Palloilijat ry
KPV:n juniorit ry
Espoon Palloseura ry
Liaani – Sujuvaa surffailua nuoruuden viidakossa
Liaani – Sujuvaa surffailua nuoruuden viidakossa
Hankkeessa kehitetään välineitä tukemaan osallisuutta ja osaamisen tunnistamista. Kehittämistyö kohdentuu 2. asteen nivelvaiheissa olevien ammatillisten opiskelijoihin harrastus- ja oppimisympäristöihin. Keskeistä on toimivien palveluiden tunnistaminen, kehittäminen, arviointi ja siirtäminen uusiin ympäristöihin palvelumuotoilun avulla. Niitä kehitetään harrastejärjestöjen, oppilaitosten ja nuorten yhteistyössä. Hankkeessa tuotetaan arviointikehikko, jonka avulla kehitetään palveluita ja lisätään niiden tuloksellisuutta.
Päätoteuttaja
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Osatoteuttajat
Turun yliopiston Brahea-keskus
Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
Kiipulasäätiö / Kiipulan ammattiopisto
Vantaan Nicehearts ry
Kalliolan nuoret ry / Poikien talo
Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry
Mun juttu – Meidän tulevaisuus
Mun juttu – Meidän tulevaisuus
Mun juttu – meidän tulevaisuus -hankkeen tavoitteena on edistää nuorten hyvinvointia, tukea heidän hakeutumistaan koulutukseen ja työelämään. Keinoina käytetään taidetta, kulttuuria, liikuntaa ja luontoelämyksiä.
Hankkeen taustalla on huoli nuorten työttömyyden kasvusta sekä tuen tarve koulutuksen nivelvaiheissa ja työelämään siirtymisessä. Puutteet osallisuudessa, elämänhallinnassa ja hyvinvoinnissa voivat johtaa heikkoon opiskelumotivaatioon sekä estää koulutukseen tai työelämään hakeutumista.
Mun juttu -hankkeessa edistetään erityisesti nuorten harrastamista, koulunkäyntiä ja opiskelua. Työpajat edesauttavat työhön hakeutumista, osallistumista ja osallisuuden tunnetta. Toisaalta pyritään rakentamaan uudenlainen sektorirajat ylittävä yhteistyöverkosto nuorten kanssa toimivien ammattilaisten välille.
Päätoteuttaja
Helsingin yliopisto
Osatoteuttajat
Helsingin yliopisto
K. H. Renlundin museo - Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo
Taideyliopisto
Lahden seudun ympäristöpalvelut
Outward Bound Finland ry
Suomen urheiluopisto
Oulun yliopisto
Kajaanin ammattikorkeakoulu
Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Näkymättömät – Nuorten digitarinat
Näkymättömät – Nuorten digitarinat
Näkymättömät-hanke kehittää toimintamallia, jolla pyritään osallistamaan syrjäytymisvaarassa olevia nuoria ja tukemaan heidän kykyään toimia digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Hankkeessa rakennetaan yleisten kirjastojen, nuorisotyön ja koulutusorganisaatioiden välille aktiivista vuoropuhelua, jonka keskiössä on nuorten identiteetin vahvistaminen ja tulevaisuuskuvan kirkastaminen. Erilaisia ilmaisukeinoja ja verkkotyökaluja hyödyntävä Näkymättömät etsii valtakunnallisesti levitettävää mallia, jolla edistetään nuorten kykyä hakeutua työelämään ja opintoihin. Hankkeen toteuttajat ovat Turun AMK, Seinäjoen AMK ja Jyväskylän yliopisto, ja hankekumppaneita ovat kunkin paikkakunnan kirjastot. Näkymättömät toimii aktiivisesti kaikilla kolmella paikkakunnalla. Hankkeen tärkein tavoite on löytää nuoret, innostaa heitä digitarinointiin, tarjota nuorille yhteisö ja mahdollistaa oman tarinan esittäminen. Lisäksi Näkymättömät pyrkii edesauttamaan kirjaston ja nuorisotyön kohtaamista, lisäämällä dialogia toimijoiden välille, nostamalla esiin kummankin vahvuuksia ja miettimällä kummallekin luontevaa roolia toimia yhdessä syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tukemiseksi.
Päätoteuttaja
Turun ammattikorkeakoulu
Osatoteuttajat
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Jyväskylän yliopisto
Lisätietoja
www | facebook | twitter | instagram | youtube
#näkymättömät
Osallistava ja liikunnallinen teatteri
Osallistava ja liikunnallinen teatteri
Hankkeessa pyritään tavoittamaan 15–25-vuotiaita haasteellisissa elämäntilanteissa olevia nuoria, ja heitä kannustetaan aktiiviseen kansalaisuuteen sekä tuomaan esille omaa osaamistaan. Nuoret suunnittelevat ja toteuttavat yhteisiä produktiota ammattilaisten kanssa. Tavoitteena on luoda uusia toimintamalleja esittävän taiteen ja liikunnan yhdistämiseen.
Toimintaa järjestetään pääkaupunkiseudulla, Kajaanissa, Oulussa ja Rovaniemellä. ESR-rahoitteinen hanke on alkanut marraskuussa 2016 ja loppuu maaliskuussa 2019.
Päätoteuttaja
Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy
Osatoteuttajat
Kainuun Liikunta ry
Kalliolan Nuoret
Kajaanin kaupunginteatteri
Q-teatteri
WAU ry
Vapaaehtoisena oppimassa
Vapaaehtoisena oppimassa
Hanke on päättynyt kesällä 2016.
Vapaaehtoisena oppimassa -kokeiluhankkeessa kokeillaan nuorten projektimaista vapaaehtoistoimintaa soveltamalla Suomeen irlantilaisen Localise-organisaation kehittämää Localise Programme -mallia. Hankkeessa 2-4 nuorten ryhmää (yhteensä 60 nuorta) Omnian ja Keudan ammattiopistoista suunnittelee ja toteuttaa vapaaehtoisprojektin yhdessä opettajan tai ohjaajan kanssa. Kokeilu on suunnattu ammatillisessa valmentavassa koulutuksessa oleville nuorille, jotka etsivät suuntaa omalle elämälleen ja joilla ei ole vielä selkeitä tulevaisuuden suunnitelmia.
Päätoteuttaja
Nuorten Akatemia
Lisätietoja
www | menetelmäopas | youtube