Kaospilot och tre råd om framtidens arbete
Jag tycker om att föreställa mig hur arbetslivet kommer att se ut i framtiden. I framtiden arbetar robotar på byggen. I framtiden har informationsarbetare organiserat sig i globala nätverk där man delar på arbetet och pengarna. I framtiden finns A-L-L-T, också saker, på internet, och elektronisk kommunikation är snabbare och verkligare än någonsin förut. I framtiden är bilarna och flygplanen utsläppsfria, men de behövs knappt (se föregående mening). I framtiden är orättvisorna gällande global jämställdhet lösta. Jag kan föreställa mig allt detta, men jag kan inte se in i framtiden. Om jag klarar av att föreställa mig framtidens arbetsliv, kan jag kanske också vara med om att skapa det.
Hur kan man hjälpa en människa att föreställa sig en (god) framtid och ge henne beredskap att sätta igång och förverkliga den? Internationellt prisbelönade Kaospilot har utbildat ungdomar i Århus, Danmark, under 25 år. Ännu efter flera årtionden känns skolans verksamhetsidé fräsch och revolutionär: de studerande ska bli människor som förändrar världen. Vad kan vi lära oss av Kaospilots filosofi?
1. Anpassa dig inte, utan förändra
Arbetslivet förändras snabbare än utbildningen hinner svara på dess behov. Utbildningens mål är ofta att göra de studerande till professionella inom en viss bransch. Men tänk om den branschen om tio år inte existerar längre? Inom många branscher har automatiseringen lett till att arbetstagarna bytts ut mot maskiner. Digitaliseringen och robotiseringen fortsätter samma utveckling. Kaospilot vänder situationen upp och ner: studerande utbildas inte för att bli arbetskraft utan förändringskraft. Låt oss skapa en ny framtid, där nya businessidéer, verksamhetsmodeller och arbetsplatser uppstår!
2. Titta ut och bygg broar till samhället
En kliché som ofta upprepas är att man lär sig genom att göra. Studerande behöver ändå inte utföra sina övningar isolerade från resten av världen. Då skolarbetet är betydelsefullt även utanför läroanstaltens väggar växer motivationen för de studerande. Genom sitt eget arbete kan studerande också vara till nytta för en större grupp människor, det omgivande samfundet. Studerande vid Kaospilot lär sig genom att göra saker tillsammans med andra. De stärker sitt eget kunnande och utvecklar samtidigt den omgivande världen. Brobygget mellan studierna och världen utanför skolan hjälper till att förkorta det stora hoppet från studierna till arbetslivet. Låt oss riva skolornas väggar!
3. Gör arbete som har ett (gott) syfte
Arbeta och slit för ditt dagliga bröd.
Visst, visst, men för de flesta av oss har arbetet också en annan innebörd: det ger livet både innehåll och betydelse. Under ett dygn tar arbetet minst en tredjedel av vår tid, alltså spelar det rätt stor roll i hurudan sinnesstämning vi beger oss till arbetsplatsen varje morgon. Forskning bekräftar känslan av att det känns bra att göra gott. Man blir lycklig av att hjälpa andra. Bakom Kaospilots filosofi finns viljan att skapa en positiv förändring. Studerande lär sig att fråga sig själva vilket inflytande det egna arbetet har. Förstå att det arbete du utför påverkar världen som omger dig – inte bara hur tjock din plånbok är.
Kaisa Larjomaa, informatör, Creative and Inclusive Finland
Den internationellt respekterade tänkaren och opinionsbildaren Uffe Elbæk, grundare av Kaospilot, talade vid seminariet Framtidens arbete på Musikhuset 9.5.