Luova hulluus saa kukkia CreMA-hakemuksessa – 10 uskomatonta bisnesideaa
Luovien alojen yrittäjille tarkoitetun CreMA-pilottirahoituksen haku on käynnissä 30.9.2017 saakka. Vuodesta 2012 jaettua tukea on myönnetty ja käytetty innovatiivisten ja välillä aika hurjienkin tuote- ja palveluideoiden kehittämiseen. Pyysimme Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksen (AVEK) Milla Moilasta kaivamaan arkistoistaan esimerkkejä kiinnostavista hankkeista.
CreMA-rahoituksella halutaan tukea aivan uusien innovaatioiden ja hieman kummallistenkin ideoiden kehittämistä, hakijan tarpeeseen vastaten. Vaatimuksena on, että luovan alan yrittäjän lisäksi hankkeessa on kumppanina yksi tai useampi jonkun muun alan yritys.
AVEKin tuotantoneuvoja Milla Moilanen kaivoi pyynnöstämme 10 erilaista ideaa, joiden kehittämistä on tuettu CreMA:lla. Älä kopioi – inspiroidu! Vain taivas on rajana, jos edes sekään.
1. ja 2. Elämyksiä markkinointiin lisätyn todellisuuden keinoin
Robust North Oy tekee gurujen peräänkuuluttamista elämyksistä ja virtuaalitodellisuudesta oikeaa liiketoimintaa. Arilyn-sovellusta on hyödynnetty mm. Linnanmäen kammottavan teemaviikon markkinoinnissa (katso video, jos uskallat!). Yritys on saanut CreMA-rahoitusta kahdesti.
Mitä? PlanAR-pilottihanke, jossa toteutettiin ja testattiin lisätyn todellisuuden palvelua suunnittelu- ja muotialan tarpeisiin // ArilynBrowser, logoista ja muista brändipinnoista käynnistyvä virtuaalinen käyttöliittymä mm. yritysten elämykselliseen markkinointiin
Milloin? 2014 ja 2015
Paljonko? 20 000 euroa + 16 380 euroa
3. Kiertotalous in action: vanhat lakanat designvaatteiksi
Mitä tapahtuu sairaalan lakanoille, kun ne on kulutettu puhki? Taukodesign Oy teki CreMA-rahalla projektin, jossa yhdessä pesula-alan yrityksen kanssa kehitettiin tuotantomalli terveydenhuoltoalan poistotekstiilien hyödyntämiseen. Mallia ollaan nyt viemässä myös ulkomaille.
Mitä? From hospital sheets to design dress
Milloin? 2014
Paljonko? 17 000 euroa
4. Ekologinen ja voiteeton lumilauta biokomposiitista
Treeform, vuoden arktinen yritys 2016, on hyödyntänyt CreMA-rahoitusta Ilahu-surffilaudan kehittämiseen. Ekologinen siteetön lauta on valmistettu kotimaisesta koivuviilusta ja biokomposiitista. Lauta soveltuu puuterilumille, mutta sen muotoilu perustuu surffilautoihin.
Mitä? ILAHU-FIBRIO – Puuterisurffilautojen prototypointi ja tuotteistaminen puu- ja biokomposiittiyhdistelmällä
Milloin? 2014
Paljonko? 15 000 euroa
5. Tuotantoyhtiön jäätävä innovaatio
Rovaniemeltä käsin toimiva Flatlight Films Oy on luonut asiakkailleen innovatiivisia viestintäkonsepteja mm. virtuaalitodellisuuden, panoraamahuoneen ja lennokkikuvauksen avulla. Nyt yritys kehittää CreMA-rahoituksen turvin valolla leikittelevää interaktiivista jääprojisointia.
Mitä? Valolla leikittelevä interaktiivinen jääprojisointi
Milloin? 2016
Paljonko? 19 000 euroa
6. Weldee-peli löytä potentiaaliset hitsaajat
Luulitko, että kuka tahansa voi ryhtyä hitsaajaksi? Luulit väärin! Hitsaajan ammatti vaatii tietynlaista käden motoriikkaa, johon kaikki eivät pysty. UX Vision Oy:n CreMA-tuella kehittelemä Weldee-peli pelillistää hitsaustekniikan oppimisen ja opettaa hallitsemaan käden motoriikkaa.
Mitä? Weldee - Käden liikkeen mittaus
Milloin? 2016
Paljonko? 14 040 euroa
7. Millainen koulukuva olisi, jos lapsi saisi päättää itse?
Jokainen meistä tarvitsee välillä itsetunnon kohotusta ja kauniita sanoja. Kun valokuvaaja ja kasvatuspedagogi löivät hynttyyt yhteen, syntyi lasten itsetuntoa kohottavia valokuvia. Studio Sariikka Oy kehittää #Schoolfie-konseptia nyt CreMA-tuen voimin ja lähtee myymään tuotetta, joka on jo herättänyt paljon kiinnostusta ennen markkinoille tuloaan.
Mitä? #Schoolfie – itsetuntoa vahvistava koulukuva
Milloin? 2016
Paljonko? 14 000 euroa
8. Menneisyyden kylähullut ja kansanparantajat heräsivät henkiin
Kuusankosken Toimintavoima Oy:n Kymijoki-antologia laittaa teatteriyleisönsä bussiin, joka vie osallistujat toiseen paikkaan ja aikaan. Elokuussa 2017 yleisö pääsi tutustumaan Kouvolan ja Iitin kylien edesmenneisiin ihmisiin ja heidän tarinoihinsa. Matkalla vierailtiin myös yhteistyökumppaneiden luona: paikallisissa designkaupoissa, kahviloissa ja gallerioissa.
Mitä? Kymijoki-antologia eli kulttuurimatka Kouvolan kyliin ja menneisiin tarinoihin
Milloin? 2016
Paljonko? 14 000 euroa
9. Voiko peli huomata dementian ennen lääkäriä?
Tigerhat Games kehittää CreMA-rahoituksella peliä, jonka avulla voi havaita muistihäiriöiden varhaiset merkit. Yritys hakee nyt kumppaneita myös masennuksen diagnosointiin ja hoitoon sekä masennuspotilaiden elämänhallintaan liittyvälle palvelulle. Kiinnostuitko? Yhteystiedot löydät firman nettisivuilta!
Mitä? Dementian aikaisen vaiheen tunnistaminen digitaalisten pelien avulla
Milloin? 2016
Paljonko? 15 000 euroa
10. Kesäillan riesasta designasusteiden raaka-aineeksi
Miksi sinä etelän mies huidot? Siksi, että aion tehdä hyttysistä bisnestä! Tämä saattaa olla CreMA:n historian lennokkain rahoitettu idea: gTIE Oy kehittää hyttysennahasta materiaalia, josta voidaan ommella designasusteita. Brändin innovatiivisia tuotteita on nähty mm. Bonon, Snoop Doggin ja Stefan Lindforsin päällä.
Mitä? Mosquito Skin hyttysennahka-innovaatio
Milloin? 2016
Paljonko? 20 000 euroa
Muista hakea CreMA-rahoitusta viimeistään 30.9.2017! Lisää tietoa löydät AVEKin verkkosivuilta.
Kaisa Larjomaa, tiedottaja, Creative and Inclusive Finland