Photo: Mightifier.com

Mahtisovellus nojaa lasten kokemuksiin ja huippudesigniin

Koulukiusaamista vähentävä Mightifier edustaa Suomea Creative Business Cup -finaalissa Tanskassa.

Kaikki sai alkunsa ystävän 40-vuotissynttäreillä. Mervi Pänkäläinen halusi yllättää synttärisankarin keräämällä juhlavierailta palautetta siitä, mikä tekee tästä ainutlaatuisen ja mahtavan ihmisen. Synttäriyllätyksen innoittamana ja pitkällisen kehittelyn tuloksena syntyi Mightifier-tablettisovellus.

OECD-järjestön mukaan kiusaaminen on globaalisti suurin uhka oppilaiden hyvinvoinnille. Hyvinvointia lisäämällä voidaan pitkällä aikavälillä myös parantaa oppimistuloksia. Tähän haasteeseen Mightifier vastaa.

Sovellus opettaa lapsia antamaan positiivista palautetta tovereilleen. Opettaja seuraa viestittelyä, mikä tekee virtuaalitilasta turvallisen ja kiusaamisesta vapaan. Käyttäjätesteissä on vuodatettu liikutuksen kyyneleitäkin, kun lapset ovat kehuneet toisiaan. Mightifierin käyttö vähensi kiusaamista merkittävästi, kertoo Pänkäläinen, yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja.

Sovellus on kerännyt useita palkintoja, ja maailmanvalloitus on alkamassa. Viimeisimpänä Mightifier pokkasi Creative Business Cupin (CBC) Suomen osakilpailun voiton ja samalla Suomen parhaan luovan bisnesidean tittelin. Marraskuussa Mightifier edustaa Suomea CBC-kilpailun kansainvälisessä finaalissa Kööpenhaminassa Tanskassa.

”Olemme niin innoissamme lähdössä Kööpenhaminaan! Eniten siellä kiinnostaa sijoittajakontaktit – ne ovat aina startupin mielessä”, Pänkäläinen toteaa.

Marraskuuta ei kuitenkaan odotella peukaloita pyöritellen. Elokuussa julkistetaan sopimus, jolla globaali lasten oppimateriaalitoimittaja lähtee myymään sovellusta Aasiassa. Syyskuussa Mightifier lähtee Slush Singapore -tapahtumaan osana Helsingin kaupungin delegaatiota.

Suunnitelmissa on myös rakentaa Mightifier aikuisille. Pänkäläinen kertoo, että sovelluksesta on ehdotettu versioita mm. armeijaan, vankilaan ja parisuhteiseen. Tulossa oleva yritysversio parantaa työelämän laatua ja tuottavuutta.

”Jos työpaikalla on pelottavaa, aivot ovat koko ajan alkukantaisessa tilassa: ’tappele tai juokse’! Miten silloin pystyy tekemään mitään järkeviä päätöksiä tai innovoimaan?”

Aikuisten versiota lähdetään tekemään samalla tavalla kuin alkuperäistä Mightifier-sovellusta: yhdessä käyttäjien kanssa. Mightifieria kehitettäessä lapset saivat vaikuttaa jopa sovelluksessa seikkaileviin hahmoihin.

”Alkujaan meillä oli pelkkä nalle, mutta lasten mielestä se oli vähän yksinäinen. Aikuisten mielestä nallelle olisi kelvannut kaveriksi toinen nalle, mutta lapset äänestivät kaveriksi linnun. Luonnostelimme neljä erilaista nallea ja lintua, joiden lasten mielestä parhaat ominaisuudet yhdisteltiin lopullisiksi hahmoiksi”, Pänkäläinen kuvailee prosessia.

Hahmot piirsi Anima Boutique, jonka portfoliossa on myös Kikattava kakkiainen -animaatio.

”Nyt kun kansainvälinen toimija on kiinnostunut meistä, on korkeatasoinen design entistäkin tärkeämpää”, toteaa Pänkäläinen, jonka oma tausta on brändinkehityksessä ja muutoshankkeissa.

 

Creative Business Cupin Suomen osakilpailu huipentui Helsingissä 9.8.2017 järjestettyyn finaaliin, jossa kisasi Mightifierin lisäksi kaksi muuta luovan alan bisnesideaa: Zenestar Wellness Studio ja KELOSOUND®. Creative Business Cup -finaali järjestetään Kööpenhaminassa 15.–16.11.2017. Finaalissa kilpailee yli 100 startup-yritystä kaikkialta maailmasta.