Nyfiken på projekt? Nätverksdagen på Gamla Studenthuset
Projektet Creative and Inclusive Finland koordinerar projekt inom programlinje 4. Detta innebär projekt inom utbildning, yrkeskompetens och livslångt lärande. Dessa stöder alla hållbar tillväxt och jobb vilka är övergripande tyngdpunktsområden inom EUs programperiod. Genom kreativt kunnande och delaktighet vill man förhindra utslagning och höja sysselsättningsgraden, speciellt bland unga. Här följer en kort presentation av de projekt som nu är igång inom programlinjen. Via länkarna kan man hitta mer info om projekten och deras åtgärder.
Hyvää seuraa | Gott Sällskap – Att engagera unga i föreningsverksamhet, yrkesskolestuderande i tio städer är med och utvecklar fotbollsklubbarnas verksamhet. De introduceras i frivilligverksamet och får arbetslivserfarenhet. http://bit.ly/2plPpVm
HYPE – Inom projektet skapas nya handlingssätt och verksamhetsmodeller för att inom nyttospelsfältet skapa en utbildning som överskrider gränser mellan utbildningsstadier, branscher och organisationer samt skräddarsys för näringslivets behov. Detta görs genom att nyttja den frihet i tid och rum som möjliggjorts av digitaliseringen.http://bit.ly/2pM5Xph
Design or Die – Projektets syfte är att i ökande mån identifiera möjligheter inom formgivning och skapande branscher samt att nyttja dem som konkurrensfaktor tillsammans med företag, samfund och strategiska nätverk inom olika branscher. http://bit.ly/2oYPewh
Osallistava ja liikunnallinen teatteri | Engagerande och motionsinriktad teater – Genom drama, teater och idrott ihop strävar man efter att nå 15–25-åriga ungdomar i utmanande livssituationer. De uppmuntras till aktivt medborgarskap samt till att föra fram sitt eget kunnande. http://bit.ly/2obOars
Culture Creative Fund – Projektet erbjuder lösningar för hur konstnärer, företagare, producenter och experter inom den kreativa branschen kan förstärka sitt eget finansieringskunnande och produktifiera sitt konstnärliga arbete. http://bit.ly/2otGU6A
Festaripörssi | Festivalbörsen – Unga i fara för utslagning kopplas till festivalfältet som frivilligarbetare. De utbildas och handleds, arbetar på festivaler och får arbetsintyg och lär känna unga studerande inom sociala området och inom kulturproduktion. http://bit.ly/2p371nU
Mun juttu – meidän tulevaisuus | Min grej – vår framtid – Projektet aktiverar ungdomar genom konst och uteliv. Ett exempel är Vierumäki idrottsinstitut som är med och har utvecklat ett arbetssätt genom vilket unga äventyrspedagoger stöder unga nyinflyttade att lära sig hur man kan röra sig och njuta av Finlands natur. De gör utfärder, klättrar, paddlar, hugger ved och gör upp eld tillsammans. De genomför också liknande upplevelser med specialklasser. Lärarna har fortsatt ta ut specialklassernas elever i naturen efter denna goda erfarenhet. http://bit.ly/2oxwvpr
Liaani – surfa smidigt i ungdomsdjungeln. Inom projektet utvecklas redskap för att stöda engagerande verksamhet och identifiera kunnande. Utvecklingsarbetet är riktat till yrkesstuderande i övergångsskedet till utbildning på andra stadiet och till deras hobby- och inlärningsmiljöer.De har utvecklat ett utvärderingsverktyg som alla kan använda. http://bit.ly/2oRkH4U
COMBO – Yrkes- och hobbybibliotek. Ett verktyg som utvecklats inom COMBO-projektet är Ammatti- ja harrastekirjastot | Yrkes- och hobbybibliotek med levande böcker. Människor med olika yrken deltar som levande böcker. Studiehandledare hämtar klaser av ungdomar till dessa levande bibliotek. http://bit.ly/2pZ5uwx
Tuunaa tuottoa | Fixa Fyrk vol. 2 – Representanter för de kreativa branscherna i hela landet bildar ett Fixarnätverk, inom vilket man lär sig skapa en behovsbaserad, flexibelt skräddarsydd servicepalett för sektorsövergripande företagskunder. Syftet är att få fram serviceprodukter byggda på ett nytt sätt – målet är att öka omsättningen och lönsamheten såväl inom de kreativa branscherna som inom målföretagen, samt skapa helt ny företagsverksamhet inom den kreativa ekonomin. http://bit.ly/2oYFpy4
Luova matka | Kreativ resa – Inom projektet har 35 kulturproducenter planerat kreativa turismprodukter av vilka 17 nu finns till försäljning. T.ex. Rug rag of Memories - vävning i Savolax, Take a break and escape to Krapi i Tusby träsk området. http://bit.ly/2ckOEmt
SeGaBU – Serious Games Platform for Business and Education – Projektets mål är att producera ny och innovativ utbildning för serious games-branschen som webbaserade studier. Det finns redan 3 studiehelheter. http://bit.ly/2pKZOqo
TaideART – ett projekt som behandlar olika sätt för konstnärer att förtjäna sitt levebröd genom konstutövande. De har bl.a. fört ihop konstnärer med kuratorstuderande och teknikstuderande för att skapa samarbeten. http://bit.ly/2pYWmrw
Näkymättömät | De osynliga – Ungas digitala berättelser. Projektet utvecklar en verksamhetsmodell som strävar efter att engagera ungdomar i fara att marginaliseras och stöda deras förmåga att verka i ett digitaliserat samhälle. Inom projektet bygger man upp en aktiv dialog mellan bibliotek, ungdomsarbete och utbildningsorganisationer, och stärker ungdomarnas identitet, förbättrar läs- och skrivkunskaper och göra deras framtidsutsikter klarare. http://bit.ly/2oRt6Fp
ERNOD – Ett projekt för att stöda delaktighet för ungdomar med specialbehov i den digitala eran. Projektet utvecklar digitala metoder för mediepåverkan och -fostran samt former av sektorsövergripande samarbete med yrkesläroanstalter, bibliotek och tredje sektorn. Det mest centrala inom verksamheten är att arrangera klubbar för specialgrupper kring mediepåverkan. I verkstäder lär sig de unga teknik för mediepåverkan, innehållsproduktion, mångläskunnighet och socialt samarbete. http://bit.ly/2pKSFXn
Hyvinvoinnin välitystoimisto | Välmåendeförmedlingen är ett nätverk för kunnande och innovationer. Målet är att utveckla produktionen av och marknaden för engagerande och delaktiggörande konst genom att sammanföra konstnärer och producenter samt professionella inom social- och hälsovårdsbranschen. http://bit.ly/2pLYtm7
Nya projekt som startar inom kort är bl.a.
LicenceUP – Projektet behandlar immateriell egendom som företagsresurs för spel/animation/audiovisuella branschen, företag, utvecklare och projektarbetare.
Innovation Resource Moderator – Projektet skapar ett innovationskluster av kreativa branschens aktörer och sjöfartsaktörer. Hur kan man utveckla arbetssätten inom varvsindustrin med hjälp av metoder från kreativa branschen?
City Drivers – Hur kan man köpa och sälja kreativt kunnande, dvs hur skapa en marknad för detta? Projektet innehåller gemensam fortbildning för kreativa branschens aktörer och möjliga beställare.
VR virtualverklighetens tillväxtprogram – Projektet stöder utvecklare av program inom vr - virtuell verklighet och kopplar ihop dem med finländska storföretag.
Tarinat peliin | Berättelser i spelform – Hur kan vi använda vårt kulturarv i digital form? Genom projektet vill man utreda hur muséernas innehåll kan komma i användning inom spelindustrin.
Veronika Ekman och Anki Hellberg-Sågfors
Luckan r.f, delgenomförare inom Creative and Inclusive Finland