2022 videoinstallation
Taiteilijan teos on esillä Valkoisessa studiossa, Mylly-rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa.
Real art has the capacity to make us nervous. By reducing the work of art to its content and then interpreting that, one tames the work of art. Interpretation makes art manageable, comfortable.
In place of a hermeneutics we need an erotics of art.
— Susan Sontag
En kvinna med långt grått hår rör sig till musiken, hennes händer är höjda i luften och ögonen slutna. Hon har en mossgrön klänning på sig. Från platsen där jag betraktar henne ser hon uppfylld ut. Salig. Hänförd. Det kunde vara en raveklubb, men jag befinner mig på en gudstjänst. Jag hör inte hemma här men jag känner en dragning. Till musiken, till gemenskapen, till församlingens hängivenhet. Det finns en lockelse i atmosfären. Men jag är osäker på dess skepnad. Då predikan börjar känner jag obehag. Det är här min fascination är centrerad. Mellan lockelse och obehag. Jag är förundrad över hur någon kan tro på någonting så starkt att den uppoffrar allt för sin sanning. Jag lyckades aldrig tro på älvorna så att jag såg dem. Tro på änglarna så att de visade sig för mig. Jag blev aldrig bortförd av ett UFO. Jag lyckades inte ens bli kristen efter konfirmationen. Jag frågar mig själv, kan jag då tro på konsten?
Taiteilija Anna-Sofia Nylund on syntynyt vuonna 1985 Pietarsaaressa.