Photo: Creative Business Cup

CBC:n voittanut perhoskeidas nojaa faktatietoon

Kuvittele pihallesi rauhaisa parvi kirjavia perhosia. Ne vuoroin lehahtavat pieneen lentoon hentoja siipiään räpytellen ja vuoroin laskeutuvat kauniin design-perhoskeitaan äärelle ruokailemaan.

Eikö olekin rauhoittava ajatus? Ja miksei olisi: jo 10 minuutin luontokokemus laskee verenpainetta.

Perhosten lumoon ja tutkittuun tietoon luottaa Belightful Design Oy:n Miia Liesegang, jonka suunnittelema perhoskeidas nappasi ykköspaikan Creative Business Cup (CBC) Suomen finaalissa Porissa 13.7.2016.

Liesegangin ja hänen yhtiökumppaninsa Taina Tallalan liikeidea perustuu vankkaan taustatutkimukseen. Perhoskeitaan markkinat ovat maailmanlaajuiset: pian kaunis designesine roikkuu perhosia houkutellen englantilaisessa puutarhassa, suomalaisen vanhuksen ikkunan edustalla, aasialaisen kodin meditaatiovälineenä, yhdysvaltalaisen luonnonystävän takapihalla – missä vain!

”En ole mikään perhosfriikki. Törmäsin ns. perhosbaariin vuosia sitten erään toisen projektin yhteydessä. Aloin seurata markkinaa ja totesin, ettei siinä tapahdu mitään", kertoo Liesegang bisnesidean synnystä.

"Minulle tärkeitä ovat ilahduttavat hetket arjessa – niitä ei saa väheksyä. Ne hetket voivat tulla vaikkapa perhoskeitaan kautta.”

Tuotteen taustalla on myös huoli luonnon monimuotoisuudesta: viime vuosikymmeninä jopa puolet Euroopan perhosista on hävinnyt, ja monet lajit ovat kuolemassa sukupuuttoon.

Belightful Designin perhoskeidas eli Belighful Butterfly Feeder on saanut palkintoja myös muista kilpailuista. Liesegangin mielestä kilpailut ovatkin ehdottoman tärkeitä, sillä niissä syntyy uusia verkostoja.

”Voitot ovat todiste siitä, että joku muukin pitää liikeideaa varteenotettavana. Kun naisena puhuu perhosista, jotkut nauravat päin naamaa. Tunnustan, että se on kova paikka. Me olemme kuitenkin tehneet taustatyöt hyvin ja tämä on meille todellista liiketoimintaa”, Liesegang puuskahtaa.

Naureskelijoiden hymyn luulisi kyllä hyytyvän, kun Belightful Designin kaksikko porskuttaa. Yksi lähitulevaisuuden etapeista on syksyllä järjestettävä CBC:n kansainvälinen finaali Kööpenhaminassa.

Kööpenhaminaan lähtee Suomen osakilpailun koko kärkikolmikko. Toiseksi keskiviikkoisessa finaalissa ylsi Lovia Oy:n bisnesidea ”Lovia – jäljitettävää designia”, joka tähtää upeilla ekologisilla designasusteillaan maailman tunnetuimmaksi brändiksi alallaan vuosikymmenen loppuun mennessä. Kolmanneksi sijoittui Koepala Packaging Oy:n innovatiivinen Koepala Takeaway -ruokapakkaus, joka säästää materiaaleja ja toimii niin lautasena, kulhona kuin juoma-astianakin.

Yhteensä kilpailuun osallistui 22 bisnesideaa. Kärkiviisikko pitchasi finaalipäivän aamuna. Heistä jatkoon valikoitui kolme parasta, jotka pääsivät finaalin loppuhuipennukseen eli pitchaamaan Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM), Suomen Yrittäjien ja Akavan isännöimään lounastilaisuuteen.

”Tuomaristo oli yksimielinen siitä, että tämä oli hämmentävän tasokas pitchauskilpailu. Odotukseni ylittyivät sen osalta, miten hyvin osallistujat hoitivat pitchauksen, miten hyviä liikeideoita heillä on, miten valmiita liikeideoita ne ovat ja miten sitoutuneita tekijät ovat. Olen iloinen siitä, että kaikki katsovat ulospäin ja ovat valmiita valloittamaan maailman”, hehkuttaa tuomariston puheenjohtaja, TEM:n kansliapäällikkö Jari Gustafsson.

Maineen, kunnian ja Kööpenhaminan matkan lisäksi kärkikolmikko sai käteensä Suomen ensimmäiset innovaatiosetelit, kukin arvoltaan 5000 euroa. Tekesin lanseeraama kokeilu alkaa syksyllä.

”Kasvuhakuinen startup-yritys voi käyttää innovaatioseteliä esimerkiksi liiketoimintastrategian jalostamiseen, markkinointiin tai muotoiluun. Ylipäätään innovaatiosetelin tavoitteena on kannustaa yrityksiä käyttämään ulkopuolista asiantuntemusta”, kuvailee elinkeinoministeri Olli Rehn, CBC Suomi -kilpailun suojelija.

Entä mihin Belightful Design aikoo käyttää innovaatiosetelinsä?

”Harkitsemme sitä yhtiökumppanini kanssa. Ajatuksena on ollut tehdä pidemmän tähtäimen IPR-strategia, mihin tarvitsemme apuja. Ja vientisäädöksiin.”