Utvecklingsprojekt
Creative and Inclusive Finland fungerar som ett paraply för de projekt som förverkligas via ESF-finansieringsprogrammet. Här är de projekt som vi koordinerar.
Kreativt kunnande
Immateriell egendom som företagsresurs (Aineeton omaisuus yritysten voimavaraksi / Mahdollistajat)
Immateriell egendom som företagsresurs (Aineeton omaisuus yritysten voimavaraksi / Mahdollistajat)
Projektet har avslutats våren 2017.
Immateriell egendom som företagsresurs -projektets marknadsföringsnamn är Mahdollistajat (Göra möjligt) IPR-agentträningsprogram
IPR-agentträningsprogrammet Mahdollistajat (Göra möjligt) inleddes i oktober 2015 och avslutas i december 2016. I september valdes 25 professionella i olika åldrar och med olika bakgrund till det riksomfattande träningsprogrammet.
Inom träningsprogrammet ligger fokus på mångsidigt utnyttjande av immaterialla rättigheter, speciella drag inom agent- och manageryrket, licensiering, brainstorming, utveckling av samarbete mellan företag, pitch, finansieringsansökningar, utveckling av företagarskap och företagaridentitet, produktifiering och kommunikation. Det riksomfattande ESF-projektet Immateriell egendom som företagsresurs arrangerar också experteseminarier inom licensieringsverksamhet för företag och deras jurister, samt hjälper företag att hitta nya öppningar genom att på uppdrag av dem utveckla produktutvecklings- och samarbetsidéer som passar som licensieringspilotprojekt.
Förverkligas av
Cursor Oy
CCF – Culture Creative Fund
CCF – Culture Creative Fund
Inom CCF-projektet utvecklar och förverklingar Humak, Mesenaatti.me och Fundu Ab lösningar för hur företag, producenter och experter inom den kreativa branschen kunde förstärka sitt eget finansieringskunnande samt hitta mångsidiga finansieringsmöjligheter för att finansiera produktioner och projekt på den internationella marknaden. Inom projektet förverkligas olika pilot- och kommersialiseringsprojekt inom finansieringsanskaffning för aktörer inom branschen. Dessutom erbjuds utbildning och handledning i mångsidig användning av olika finansieringsverktyg som en del av producentens arbete inom kreativa branscher.
Huvudansvarig
Humanistiska yrkeshögskolan (Humak)
Delansvariga
Mesenaatti.me
Fundu Ab
Mer information
www | facebook
CityDrivers
CityDrivers
Målet för projektet CityDrivers är att förbättra den kreativa branschens färdighet att erbjuda tjänster som bygger på tjänstedesign och samskapande. Inom ramen för projektet ordnas gratis utbildning och seminarier samt workshoppar om metoder för att designa och samskapa tjänster i huvudstadsregionen, Birkaland och Sydöstra Finland mellan september 2017 och april 2019. Genom projektet vill man främja nätverkande och samarbete både inom den kreativa branschen och mellan den kreativa branschen och andra branscher. Som en del av projektet uppstår dokumenterade, verklighetsbaserade berättelser om hur den kreativa branschens aktörer kan hjälpa aktörer i andra branscher att utveckla sin affärsverksamhet.
Huvudansvarig
Laurea-ammattikorkeakoulu
Delansvariga
Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK)
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk)
Teollisuustaiteen Liitto Ornamo ry (Ornamo)
Design or Die – nya värden och ny konkurrenskraft genom skapande kunnande
Design or Die – nya värden och ny konkurrenskraft genom skapande kunnande
Projektets syfte är att i ökande mån identifiera möjligheter inom formgivning och skapande kunnande samt utnyttja dem som konkurrensfaktor tillsammans med företag, samfund och strategiska nätverk inom olika branscher. Skapande kunnande och formgivning ses inom projektet som omfattande och strategiska metoder för att stärka värdeskapandet och konkurrenskraften inom samhället och näringslivet. Inom projektet stärks samarbetet inom de skapande branscherna samt i nätverk mellan olika aktörer genom att utnyttja många olika slags verksamhetsmodeller – och kunnande baserade på dessa. Projektet strävar efter att öka sysselsättningen av professionella, amatörer och studerande inom de skapande branscherna.
Huvudansvarig
Lahtis yrkeshögskola, Formgivningsinstitutet
Delansvariga
Förbundet för industriell konst Ornamo
Lapplands universitet, fakulteten för konst och formgivning
Kolsänka Design Studio (Hiilinielu Design Studio)
Kolsänka Design Studio (Hiilinielu Design Studio)
Inom projektet Kolsänka Design Studio utvecklas samarbetet och förståelsen mellan skogsbiobranschen och de kreativa branscherna för att utveckla näringsverksamheten. Målet är att främja nya innovationer samt kommersialisering inom skogsbiobranschen med hjälp av kunnande från de kreativa branscherna. Inom projektet utvecklas en sektorsövergripande modell som utnyttjar tjänstedesign. Kolsänka Design Studio är en modell för produkt- och tjänsteinnovationer inom skogsbiobranschen och baserar sig på ett samarbete mellan företag och sektorsövergripande studerandegrupper.
Huvudansvarig
Tammerfors yrkeshögskola
Delansvariga
Lahtis yrkeshögskola
Design Forum Finland
HYPE – Gränsöverskridande utbildning inom serious games (Rajat ylittävä hyötypelikoulutus)
HYPE – Gränsöverskridande utbildning inom serious games (Rajat ylittävä hyötypelikoulutus)
Inom projektet skapas nya handlingssätt och verksamhetsmodeller för att inom nyttospelsfältet skapa en utbildning som överskrider gränser mellan utbildningsstadier, branscher och organisationer samt skräddarsys för näringslivets behov, utnyttjande den frihet i tid och rum som möjliggjorts av digitaliseringen. I utvecklingen av utbildningen uppmärksammas speciellt möjligheterna till livslångt lärande och utökning av det individuella kunskapskapitalet. Det yttersta syftet är att utnyttja spelteknologi och spelmässighet överlag för att 1) skapa och förverkliga nya behovsbaserade innovationer, 2) förbättra sysselsättningsläget för aktörer i de skapande branscherna, 3) skapa ny företagsverksamhet samt 4) förbättra livskvalitet och välbefinnande. Även om nyttospelens potential har erkänts är utbildningsutbudet inom ämnet ännu bristfälligt. Inom projektet skapas sätt att kombinera, komplettera och rationalisera nyttospelsutbildningen, som på riksomfattande nivå är splittrad. För att undvika överlappande utbildningsutbud och överutbildning som under ”IT-boomen” ligger fokus på att utnyttja och komplettera den riksomfattande nätutbildning och det utbildningsnätverk som redan existerar, samt att skapa verksamhetsmodeller för att gemensamt förverkliga utbildning, med hjälp av ett pilotprojekt i Satakunta, gränsöverskridande i fråga om utbildningsstadier samt sektor- och organisationsgränser.
Huvudansvarig
Satakunta yrkeshögskola
Delansvariga
Sataedu
Tammerfors tekniska universitet
#HYPEkoulutus
Välmåendeförmedlingen (Hyvinvoinnin välitystoimisto)
Välmåendeförmedlingen (Hyvinvoinnin välitystoimisto)
Välmåendeförmedlingen är ett nätverk för kunnande och innovationer. Målet är att utveckla produktionen av och marknaden för engagerande och delaktiggörande konst genom att sammanföra konstnärer och producenter samt professionella inom social- och hälsovårdsbranschen. Förmedlingen är ett multidisciplinärt expert- och förmedlingsnätverk för engagerande konst, som utbildar, nätverkar, understöder, ger råd och utvecklar det engagerande konstfältet samt sammankopplar utbud och efterfrågan. Välmåendeförmedlingens uppgift är att påverka både på regional och riksomfattande nivå. På lång sikt är målet att etablera engagerande konsttjänster i social- och hälsovårdsstrukturerna.
Huvudansvarig
Finlands Humanistiska yrkeshögskola Ab
Delansvariga
Åbo yrkeshögskola
Saimaa yrkeshögskola Ab
Institutionen för konst- och kulturforskning vid Jyväskylä universitet
Innovation Resource Moderating Tool (IRM-Tool)
Innovation Resource Moderating Tool (IRM-Tool)
Flera projekt har fokuserat på innovation och på att ta med skapande branscher i innovationsprocessen. Projekten har ofta haft sin tyngdpunkt i idégenererandet. Detta projekt skiljer sig i att fokus ligger på innovationsprocessens senare skeden samt på mer osynliga faktorer. IRM-Tool skapar ett verktyg för att stöda möten under vilka man arbetar med t.ex. problemlösning. Samtidigt gör verktyget arbetet med innovationer mer alldaglig, till en vanlig del av arbetet. Målet med IRM-verktyget är att skapa ett teoribaserat verktyg för att underlätta samarbete kring innovation och problemlösning. Verktyget skapas t.ex. under workshops/problemlösningstillfällen i vilka olika aktörer, s.s. skapande branscher och skeppsbyggnadsindustrin, deltar. Projektet har två egentliga målgrupper; skapande branscher och varvsindustrin.
Huvudansvarig
Yrkeshögskolan Novia
Delansvariga
Turun ammattikorkeakoulu
Åbo Akademi
I samarbete med
Meyer Turku
Att göra kulturtjänster tillgängliga för turister – utveckling av rutterna för kulturturism (Kulttuuripalvelut saavutettavaksi matkailijoille – kulttuurimatkailureittien kehittäminen)
Att göra kulturtjänster tillgängliga för turister – utveckling av rutterna för kulturturism (Kulttuuripalvelut saavutettavaksi matkailijoille – kulttuurimatkailureittien kehittäminen)
Målet för projektet är att utveckla kulturinnehållet och turisttjänsterna i anslutning till turistvägar och kulturinriktade rutter i samarbete med lokala aktörer och kunskapsnät. Innehållskunskap och tjänstedesign som för samman kulturella och skapande branscher medför helt nya arbetsmöjligheter. Genom att upprätta nätverk mellan flera branscher och utveckla intäktsmodellernas strukturer stöder man också kontinuiteten i ruttverksamheten.
Som ett resultat av projektet sammanställs en handbok för ruttverksamhet som kommer att publiceras på nätet. Handboken innehåller analyser och beskrivningar av lösningar på de utmaningar som skapandet av nätverk för ruttverksamhet och kontinuiteten i verksamheten medför. Handboken utformas i samarbete med de berörda aktörerna under fyra workshoppar som ordnas inom ramen för projektet. Den presenteras för aktörerna under ett lanseringsevenemang våren 2018. Målet för den gemensamma beredningsprocessen är också att förbereda de nationella aktörerna för internationell verksamhet, t.ex. att ingå som ett led i Europarådets kulturrutter.
Huvudansvarig
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Projektet genomförs i samarbete med arkitektbyrån Arkkitehtitoimisto Marianne Lehtimäki.
LicenseUp − Affärsverksamhet baserad på immateriella rättigheter (LicenseUp − Liiketoimintaa aineettomista oikeuksista)
LicenseUp − Affärsverksamhet baserad på immateriella rättigheter (LicenseUp − Liiketoimintaa aineettomista oikeuksista)
Målet för projektet LicenseUp är att förbättra verksamhetsförutsättningarna och omsättningen för företag i de kreativa branscherna, framför allt i AV- och spelbranschen, genom att utveckla deras förmåga att utnyttja sitt immateriella kapital. Avsikten är också att göra företrädare för regionala utvecklarorganisationer förtrogna med ämnet, för att också den vägen nå företag i hela landet. Med hjälp av projektet vill man dessutom mäta vilket genomslag utnyttjandet av de immateriella rättigheterna får och utforma en rekommendation om fortsatta åtgärder för de offentliga aktörerna.
Huvudansvarig
Turku Science Park Ab
Kreativ Resa (Luova Matka)
Kreativ Resa (Luova Matka)
Syftet med projektet Kreativ Resa är att via de kreativa branscherna åstadkomma nytt innehåll för resebranschens produkter. För att uppnå resultat behövs förmedling mellan turism och de kreativa branscherna i form av en kulturreseproducent som verkar konkret på lokal nivå samt stöd för produktutvecklingsarbetet i Culture creators -team: utbildning, forskningsresultat och nya verksamhetsmodeller. Inom projektet siktar man också på att skapa verksamhetsmodeller för internationell marknadsföring i samarbete mellan exportorganisationer inom turism och kreativa branscherna.
Förverkligas av
Finpro Ab
Serious Games Platform for Business and Education - SeGaBu
Serious Games Platform for Business and Education - SeGaBu
Projektets mål är att producera ny och innovativ utbildning för serious games-branschen som webbaserade studier. Den serious games-kurshelhet som planeras strävar efter att förnya och utveckla forskningsbaserade undervisningsinnehåll som tar fasta på spelbarhet och serious games, innehåll som i högre grad än i nuläge tar i beaktande de behov företagen inom branschen har. Inom detta projekt skapas dessutom förutsättningar för att förverkliga en gemensam digital distributionskanal för serious games -branschen. Grunden till speldistributionskanalen byggs upp genom att kartlägga existerande lösningar och praxis samt planera en samarbetsmodell som knyter samman företagsvärldens behov och undervisningen i serious games.
Huvudansvarig
Kajana Yrkeshögskola Ab
Delansvariga
Uleåborgs Yrkeshögskola Ab
Uleåborgs universitet
Tammerfors Yrkeshögskola Ab
Konstnärers utkomst och intäktsmodeller (TaideART)
Konstnärers utkomst och intäktsmodeller (TaideART)
Att inom andra branscher utnyttja de kreativa branschernas kunnande, produkter och tjänster har blivit en betydande konkurrensfaktor. Kommersialisering, presentation av den egna konsten och tillämpning av fungerande verksamhetsmodeller kräver kunskaper som inte direkt är kopplade till konstutövning och den skapande processen. Dessa kunskaper stöder konstnärens framgång och är därför oumbärliga, men eftersom de står utanför själva konsten kan de utvecklas först efter det konstnärliga baskunnandet. Konstnärers utkomst och intäktsmodeller (TaideART) är ett gemensamt projekt för sex yrkeshögskolor. Under projektets lopp utvecklas olika pilotprojekt för kommersialiseringsmetoder och produktmodeller för konstnärer i samarbete med arbetslivet (företag, kommuner och föreningar medverkar) och med olika konstbranscher.
Huvudansvarig
Åbo yrkeshögskola
Delansvariga
Lapplands yrkeshögskola
Saimaa yrkeshögskola
Satakunta yrkeshögskola
Tammerfors yrkeshögskola
Yrkeshögskolan Novia
Berättelser i spelform − en verksamhetsmodell för att skapa berättelser och produkter av museimaterial samt sporra till samarbete (Tarinat peliin)
Berättelser i spelform − en verksamhetsmodell för att skapa berättelser och produkter av museimaterial samt sporra till samarbete (Tarinat peliin)
Med hjälp av projektet för man samman museernas berättelser med kunnandet inom spelbranschen. Målet med projektet är att experter inom spelbranschen ska kunna använda museernas kulturarv på ett mångsidigt sätt, så att museimaterialet kan utvecklas till intressanta digitala spelapplikationer som bygger på berättelserna. Målet nås genom att man förbättrar dialogen mellan yrkesfolk inom museibranschen och spelbranschen samt erbjuder utbildning både på nätet och i form av närundervisning. Samtidigt ökar man spelbranschens kunskaper om och intresse för att använda det rika material som kulturarvet erbjuder. Museerna får ny information och kunskap om de egenskaper hos museimiljöerna som lämpar sig för spel.
Huvudansvarig
Finlands museiförbund
Delansvarig
Kajaanin ammattikorkeakoulu
#tarinatpeliin
Fixa Fyrk Vol. 2 (Tuunaa Tuottoa Vol.2)
Fixa Fyrk Vol. 2 (Tuunaa Tuottoa Vol.2)
Projektet har avslutats sommaren 2017.
På basis av erfarenheterna från ett pilotprojekt i Västnyland förverkligas på fem orter ett servicenätverk för de kreativa branscherna. Representanter för de kreativa branscherna i hela landet bildar ett Fixarnätverk, inom vilket man lär sig skapa en behovsbaserad, flexibelt skräddarsydd servicepalett för sektorsövergripande företagskunder. Syftet är att få fram serviceprodukter byggda på ett nytt sätt – målet är att öka omsättningen och lönsamheten såväl inom de kreativa branscherna som inom målföretagen, samt skapa helt ny företagsverksamhet inom den kreativa ekonomin.
Novago är huvudansvarig i Västnyland och leder den riksomfattande verksamheten. Övriga partners och regioner är: Posintra Ab (Östnyland), Into Seinäjoki (Sydösterbotten), Miksei Mikkeli (Södra Savolax) och Yrkeshögskolan Humak (Mellersta Finland). I varje region förverkligas egna företagsgrupper. Till dessa väljs 10–15 företag inom de kreativa branscherna samt 2–4 målföretag. Fixarnätverket bygger upp tjänster som berikar dessa företags verksamhet.
Huvudansvarig
Novago Yrityskehitys Oy (Novago Företagsutveckling Ab)
Delansvariga
Posintra Oy
Into Seinäjoki
Miksei Mikkeli
Yrkeshögskolan Humak
Kunnande genom att engagera
Combo
Combo
Combo utvecklar nya verksamhetssätt, beredskap och metoder som stöder ungdomars delaktighet och välmående samt förmåga att binda sig till arbetslivet. Projektet producerar också information om projektåtgärdernas effektivitet visavi ungdomars delaktighet, välmående och arbetslivsfärdigheter. Inom projektet skapas nya samarbeten mellan verksamma inom kultur-, biblioteks-, motions- och ungdomsarbetet samt läroinrättningar och organisationer, vilket stärker ungdomarnas förmåga att binda sig till studie- och arbetslivsstigar.
Huvudansvarig
Arbetshälsoinstitutet
Delansvariga
SAKU rf
Fimu rf
Yrkeshögskolan Haaga-Helia
Dickursby teater- och cirkusskola
ERNOD - Ungdomar med specialbehov och stödande av delaktighet i den digitala eran (Erityisnuoret ja digiajan osallisuus)
ERNOD - Ungdomar med specialbehov och stödande av delaktighet i den digitala eran (Erityisnuoret ja digiajan osallisuus)
Projektet har avslutats hösten 2017.
Projektet utvecklar digitala metoder för mediepåverkan och -fostran samt former av sektorsövergripande samarbete med yrkesläroanstalter, bibliotek och tredje sektorn. Det mest centrala inom verksamheten är att arrangera mediepåverkansklubbar för specialgrupper. I verkstäder lär sig de unga teknik för mediepåverkan, innehållsproduktion, s.k. mångläskunnighet och socialt samarbete. Inom projektet förverkligas också ett pilotprojekt med en form av ungdomsarbete på webben ”Live-Homework-Help” samt översättning av webbplatser till teckenspråk och lättläst språk ur medborgarpåverkans- och delaktighetssynvinkel. Dessutom skolas instruktörer verksamma bland ungdomar.
Huvudansvarig
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Delansvariga
Finlands Humanistiska Yrkeshögskola Ab
S:t Michels stadsbibliotek
Kouvola stadsbibliotek – landskapsbibliotek
Finlands Ungdomsföreningar rf
Festivalbörsen (Festivaalipörssi)
Festivalbörsen (Festivaalipörssi)
Festivalbörsen förser ungdomar med volontäruppdrag vid olika festivaler. Projektet erbjuder ungdomarna utbildning och en stödperson för volontäruppdragen. Syftet är att stöda festivalers verksamhet och förstärka ungdomars arbetslivskunskaper. Man kan anmäla sig till festivalbörsen på projektets webbplats.
Förverkligas av
Humanistiska yrkeshögskolan
Gott Sällskap – Att engagera unga i föreningsverksamhet (Hyvää Seuraa - Nuorten osallistaminen seuratoimintaan)
Gott Sällskap – Att engagera unga i föreningsverksamhet (Hyvää Seuraa - Nuorten osallistaminen seuratoimintaan)
Syftet med projektet Hyvää Seuraa – Gott Sällskap – Att engagera unga i föreningsverksamhet är att engagera ungdomar som studerar vid yrkesläroanstalter i lokal föreningsverksamhet, såväl för att röra på sig samt för att delta, påverka och lära sig som frivilliga i idrotts- och studentföreningar. Inom ramen för projektet inleds på tio orter ett samarbete mellan fotbollsförening och yrkesläroanstalt. Målet är att främja de ungas välmående och erbjuda erfarenheter av delaktighet i en lokal verksamhetsmiljö, nära ungdomarna. Med hjälp av förutseende, engagerande sätt att närma sig ungdomarna stöds deras förmåga att hantera sitt liv, främjas studiemotivationen och arbetslivsfärdigheterna förstärks. Projektet förverkligas av de riksomfattande organisationerna Finlands Bollförbund och Finlands yrkesstuderandes förbund SAKKI rf, samt tio fotbollsföreningar.
Huvudansvarig
Finlands Bollförbund
Delansvariga
Finlands yrkesstuderandes förbund – SAKKI rf
Ilves rf
FC Jazz Juniorit rf
HIFK Soccer rf
TPS Juniorijalkapallo rf
Understödsföreningen för Kuopion Palloseuras juniorer rf
Helsingfors Fotbollsklubb rf
Rovaniemen Palloseura rf
Mikkelin Palloilijat rf
KPV:n juniorit rf
Espoon Palloseura rf
www | instagram | facebook
#hyvääfutisseuraa
Lianen – surfa smidigt i ungdomsdjungeln
Lianen – surfa smidigt i ungdomsdjungeln
(Liaani – Sujuvaa surffailua nuoruuden viidakossa)
Inom projektet utvecklas redskap för att stöda engagerande verksamhet och identifiera kunnande. Utvecklingsarbetet är riktat till yrkesstuderande i övergångsskedet till utbildning på andra stadiet och till deras hobby- och inlärningsmiljöer. Centrala faktorer är att identifiera serviceprodukter samt att utveckla, utvärdera och flytta dem in i nya miljöer med hjälp av servicedesign. De utvecklas i samarbete mellan hobbyorganisationer, läroinrättningar och ungdomana själva. Inom projektet förverkligas en projektram, med hjälp av vilken man främjar serviceprodukternas resultat och förflyttning från en miljö till en annan.
Huvudansvarig
Yrkeshögskolan Metropolia Ab
Delansvariga
Åbo universitet, Brahea-centret
Tavastlands yrkeshögskola Ab
Kiipulastiftelsen / Kiipula yrkesinstitut
Vanda Nicehearts rf
Kalliola ungdomar rf / Pojkarnas hus
Sydvästra Finlands Motion och Idrott rf
Min grej – Vår framtid (Mun juttu – Meidän tulevaisuus)
Min grej – Vår framtid (Mun juttu – Meidän tulevaisuus)
Syftet med projektet Min grej – vår framtid är att främja ungdomars välmående och stöda dem att söka sig till utbildning och arbetsliv. Som metoder används konst, kultur, motion och naturupplevelser.
Bakgrunden till projektet är oron för att ungdomsarbetslösheten växer och att det krävs stöd i utbildningens övergångsskeden samt i övergången till arbetslivet. Brister i delaktighet, livskontroll och välmående kan leda till svag studiemotivation samt hindra ungdomar att söka sig till utbildning eller arbetsliv.
I projektet Min grej främjar man speciellt ungdomars hobbyer, skolgång och studier. Genom olika verkstäder stöder man unga att söka sig till arbete, att delta och känna sig delaktig. Å andra sidan strävar man efter att bygga upp ett nytt samarbetsnätverk mellan professionella som arbetar med ungdomar, ett nätverk som överskrider sektorgränser.
Huvudansvarig
Helsingfors universitet
Delansvariga
Helsingfors universitet
K. H. Renlunds museum – Mellersta Österbottens landskapsmuseum
Konstuniversitetet
Lahtisregionens miljötjänster
Outward Bound Finland rf
Finlands idrottsinstitut
Uleåborgs universitet
Kajana yrkeshögskola
Villmanstrands tekniska universitet
De osynliga – ungdomars digiberättelser (Näkymättömät – Nuorten digitarinat)
De osynliga – ungdomars digiberättelser (Näkymättömät – Nuorten digitarinat)
Projektet De osynliga utvecklar en verksamhetsmodell som strävar efter att engagera ungdomar i fara att marginaliseras och stöda deras förmåga att verka i ett digitaliserat samhälle. Inom projektet bygger man upp en aktiv dialog mellan bibliotek, ungdomsarbete och utbildningsorganisationer, och strävar efter att stärka ungdomarnas identitet och göra deras framtidsutsikter klarare. De osynliga använder sig av olika uttryckssätt och webbverktyg och söker efter en riksomfattande modell, som främjar ungdomars förmåga att söka sig till arbetslivet och till studier. Projektet förverkligas av yrkeshögskolorna i Åbo och Seinäjoki samt Jyväskylä universitet, i samarbete med biblioteken på respektive ort. De osynliga verkar aktivt på alla tre orter. Projektets viktigaste mål är att finna de unga, inspirera dem till digitala berättelser, erbjuda ungdomarna ett kollektiv och göra det möjligt för dem att framföra sin egen historia. Dessutom strävar De osynliga efter att främja möten mellan bibliotek och ungdomsarbete, öka dialogen mellan olika parter, lyfta fram bägges starka sidor och fundera kring naturliga roller att arbeta tillsammans för att stöda ungdomar i fara att marginaliseras.
Huvudansvarig
Åbo yrkeshögskola
Delansvariga
Seinäjoki yrkeshögskola
Jyväskylä universitet
www | facebook | twitter | instagram | youtube
#näkymättömät
Engagerande och motionsinriktad teater (Osallistava ja liikunnallinen teatteri)
Engagerande och motionsinriktad teater (Osallistava ja liikunnallinen teatteri)
Inom projektet strävar man efter att nå 15–25-åriga ungdomar i utmanande livssituationer. De uppmanas till aktivt medborgarskap samt till att föra fram sitt eget kunnande. Ungdomarna planerar och förverkligar gemensamma produktioner med professionella aktörer. Målet är att skapa nya verksamhetsmodeller för att kombinera utövande konst och motion. Projektet finansieras av ESF, har inletts i november 2016 och fortsätter till mars 2019.
Huvudansvarig
Diakoniyrkeshögskolan Ab
Delansvariga
Kainuun Liikunta rf
Kalliolan Nuoret rf
Kajana stadsteater
Q-teatern
WAU rf
Mer information
www | instagram
#ilmaiseitseäsi
Lära sig via frivilligt arbete (Vapaaehtoisena oppimassa)
Lära sig via frivilligt arbete (Vapaaehtoisena oppimassa)
Projektet har avslutats sommaren 2016.
Inom pilotprojektet Lära sig via frivilligt arbete provar man på volontärverksamhet för ungdomar på projektbasis, genom att i Finland tillämpa modellen Localise Programme, utvecklad i Irland av organisationen Localise. Inom detta projekt planerar och förverkligar 2–4 ungdomsgrupper (sammanlagt 60 unga) vid Omnias och Keudas yrkesinstitut ett volontärprojekt tillsammans med lärare eller instruktör. Experimentet är riktat till ungdomar i förberedande yrkesutbildning, som söker livsriktning och ännu saknar klara framtidsplaner.
Huvudansvarig
Nuorten Akatemia