Livet som konstnär vid en partikelaccelerator?
Konstnärsgillet i Finland publicerade i mars ett infopaket på internet under rubriken ”Hur man lever på bildkonst”. Rubriken träffar mitt i prick både gällande tid och sak. Varje konstnär är för egen del tvungen att hitta svaret på denna fråga, eftersom varken kallelse eller iver duger som betalningsmedel i matbutiken. Enligt forskningen kommer konstnärernas inkomster från många olika källor, varav löner nämns först. Detta är intressant, eftersom det finns ytterst få arbetsplatser för bildkonstnärer. Såvitt jag vet finns inga ordinarie tjänster och knappt några andra snuttjobb än uppdragen som länskonstnär. Man antar alltså att bildkonstnärernas löneinkomster kommer från andra arbeten än den egna branschens.
Under de senaste åren har en viss förändring kunnat skönjas i denna situation. Kommuner, regioner och olika slags samfund har börjat anställa konstnärer genom projektfinansiering. Till exempel anställde Helsingfors stad åtta unga konstnärer år 2014 för att utveckla staden (Helsinki Creates Works) och i fjol anställde Helsingfors stads trafikverk HST en konstnär för att koordinera jubileumsårets Konstlinjen-program. För tillfället rekryteras konstnärer representerande flera olika konstarter till daghem i Helsingfors. I hela landet pågår dessutom olika projekt där konstnärer arbetar i nya slags omgivningar.
Ett tre månaders snuttjobb erbjuds en konstnär, oberoende av konstart, i Geneve och Liverpool. Arbetsgivare är Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN) i samarbete med Foundation for Art and Creative Technology (FACT) i Liverpool. Syftet med COLLIDE International Award som startades 2011 är att inte låta endast partiklar kollidera i CERN:s laboratorier och partikelacceleratorer, utan också människor inom vetenskap och konst. Konstnären kommer att arbeta tillsammans med CERN:s forskare. Residenspaketet omfattar 15 000 schweiziska franc (13 587,38 €), resor, logi och arbetsbudget.
Ur konstnärernas synvinkel är arbetets innehåll väsentligt i samarbetsprojekten. Vilka förväntningar har man på konstnären, vad förväntar sig konstnären av sin nya arbetsomgivning och hur får man dessa förväntningar att mötas så att de motiverar bägge parter? Detta kunde vara ett bra ögonblick att sammanställa gemensamma spelregler för konstnärers arbete utanför den traditionella konstvärlden. Allt går inte alltid som på Strömsö eller i CERN.
Katriina Rosavaara - Creative and Inclusive Finland / Helsingfors stad
Läs mer:
Arts@CERN - COLLIDE International Award