Creative Partnerships -ohjelma käynnistyi Iso-Britanniassa vuonna 2002. Innovatiivisia ja pitkäkestoisia kumppanuuksia koulujen ja luovien alojen ammattilaisten välillä ylläpitävä ohjelma on synnyttänyt poikkeuksellisen muutoksen jo yli 6000 koulussa.
Luoteis-Englantilaisen Curious Minds -organisaation toimitusjohtaja Chris May oivalsi aikoinaan, että parhaissa kouluissa taiteiden paikka on koulutuksen ytimessä. Lapset eivät opi, jos he eivät ole tyytyväisiä tai puitteet oppimiselle ovat huonot. Oppimisen perustana on emotionaalinen hyvinvointi.
Creative Partnerships -ohjelma uskoo, että jokaisella on oikeus luovan potentiaalinsa näkemiseen. Luovuus mahdollistaa asioiden rohkean yhdistelyn, ongelmanratkaisun, innovaatiot ja kriittisen pohdinnan. Luovuuden hyödyntäminen oppimisprosessissa voimaannuttaa nuoret näkemään muutoksen mahdollisuudet ja vahvistaa oppimisen motivaatiota sekä luottamusta tavoitteiden saavuttamiseen.
Curious Minds toteuttaa Creative Partnerships -ohjelmaa yli 170 koulussa. Chris May uskoo vankasti, että tulevina vuosina hallitukset panostavat entistä voimakkaammin nuorten luovaan kehitykseen. Myös työnantajat edellyttävät luovuuden mukanaan tuomia kykyjä yhä enemmän.
Ohjelman kaari koulussa alkaa valintaprosessista, joka karsii yli puolet hakijoista. Valituissa kouluissa työskentely käynnistyy luovan agentin kanssa: Creative Partnerships -ohjelman erityispiirre, luovat agentit, ovat kokeneita projektipäälliköitä ja oppimisen ammattilaisia jotka tuntevat koulun opintosuunnitelman läpikotaisin. He vievät muutoksen koulussa läpi, valitsevat taiteilijat projekteihin ja pitävät yllä kumppanuuksia ja verkostoja.
Koulu tekee yhdessä luovan agentin kanssa kehittämissuunnitelman, jossa avataan koulun kehittämisen painopisteet.
Kolmannessa vaiheessa tulevat mukaan lapset. He saavat vaikuttaa muun muassa siihen, kuka taiteilija heidän kanssaan tulee työskentelemään. Ohjelma kattaa ikävuodet neljästä 16:een. Luovuus ymmärretään laajasti: taiteilijoiden lisäksi lasten kanssa työskentelevät kokit, puutarhurit, tutkijat ja tieteilijät.
Oppimisprosessi on demokraattinen, kaikki työskentelevät yhdessä. Opettaja ei lähde luokkahuoneesta taiteilijan saapuessa. Lapsia kuunnellaan; he saavat itse kertoa, miten haluaisivat oppia.
Sitten on tekemisen vuoro. Kouluille on tarjolla kolme erilaista ohjelmaa, joiden pituus vaihtelee yhdestä kolmeen vuoteen.
Viides vaihe koostuu arvioinnista ja tuloksien juhlimisesta: lapset näyttävät mitä he ovat oppineet. Koulujen tapahtumilla on tärkeä rooli vanhempien sitouttamisessa lastensa oppimiseen.
Creative Partnerships -ohjelma on ollut menestys monista syistä. Ensimmäisen viiden vuoden jälkeen se uudistettiin opitun perusteella. Heikkoudet korjattiin ja ohjelmalle luotiin tarkat arviointikäytännöt.
Pitkäkestoiset ohjelmat punotaan koulun arkeen. Työntekijöillä on selkeät roolit. Yhteistyötä ja kumppanuuksia vaalitaan ja hyvinvointiin kiinnitetään suurta huomiota. Avainroolissa ovat taiteilijat: he auttavat ja rohkaisevat sekä opettajia että lapsia uusiin ratkaisuihin ja toimintaan.
– Creative Partnerships alkaa pienenä siemenenä nurkassa. Kolmessa vuodessa se kasvaa, muutos valtaa vähitellen koko koulun. Siivoojat, hallintohenkilökunta, ihmiset jotka eivät ennen ole edes puhuneet toisilleen, innostuvat ja keskittyvät oppimiseen, koulun päätarkoitukseen, kuvaa May ohjelmaa.
– Tärkeintä on oppia toimimaan yhdessä.
Chris May puhui Kolmannella lähteellä -konferenssissa Turussa 7.10.2010. Konferenssi huipensi Teatterikorkeakoulun Kokos-palveluiden hallinnoiman Kolmas lähde -hankkeen kolmivuotisen kauden. Konferenssissa julkaistu Kolmannella lähteellä -kirja on ladattavissa osoitteessa www.kolmaslahde.fi