Peruskoulun tuntijakoa ollaan uudistamassa. Asiaa valmistellut työryhmä esitti kahta uutta oppiainetta, draamaa ja etiikkaa, joita opetettaisiin kaikille.
Teatterikorkeakoulu pitää tätä merkittävänä edistysaskeleena. Uuden oppiaineen sisältö on kuvattu laajasti siten, että se sisältää myös kehollisen ilmaisun ja tanssin. Taideopetuksen tason ja määrän kehittäminen kuuluu Teatterikorkeakoulun strategisiin tavoitteisiin.
– Esittävien taiteiden opetuksella on suuri merkitys lapsen ja nuoren hyvinvoinnille. Teatteri ja tanssi ovat kokonaisvaltaista toimintaa, jossa oppilaan keho ja mieli aktivoituvat ja integroituvat. Kehollisen toiminnan välityksellä ihminen voi ilmaista sellaisia kokemuksia, tunteita ja toiveita, joiden välittäminen kielen avulla on vaikeaa, kuvailee rehtori Paula Tuovinen.
Teatterikorkeakoulu on kouluttanut teatteri- ja tanssiopettajia maisteriohjelmissa vuodesta 1997.
– Teatterikorkeakoululla on teatteri- ja tanssipedagogiikan korkein asiantuntemus maassamme ja valmiudet ottaa päävastuu alan opettajankoulutuksesta. Teatterikorkeakoulussa tehdään alan tutkimus- ja kehitystyötä, jonka tuottamaa tietoa ja käytännön osaamista voidaan soveltaa välittömästi peruskoulun taideopetuksen kehittämisessä, Tuovinen jatkaa.
Tanssipedagogiikan professori Eeva Anttila korostaa, että lapset ja nuoret oppivat yhdessä toimien: kun ryhmä toimii ja keskustelee, vaihtaa kokemuksia ja näkemyksiä, se voi saavuttaa sellaista osaamista ja ymmärrystä, jota yksikään yksilö ei voi saavuttaa yksin.
– Kouluissa yhteisöllisen oppimisen mahdollisuudet ovat valtaisat, mutta suurelta osin hyödyntämättä.Taiten toteutettuna draama on uusi mahdollisuus kehittää koulua kohti toiminnallisuutta, yhteisöllisyyttä ja paikallisuutta. Omana oppiaineenaan draama vapautuu muiden oppiaineiden sisältöjen käsittelystä tarkastelemaan paikallisia, oppilaita kiinnostavia ilmiöitä. Draama on rohkea avaus, johon on syytä tarttua, Anttila sanoo.