Tanssi- ja liiketerapian perusopinnot käynnistyivät Teatterikorkeakoulussa Kokospalveluiden järjestäminä viime keväänä. Kahdenkymmenen hengen ryhmä tutustuu lähijaksoilla tanssiterapian teoriaan ja käytäntöön ja vie oppimaansa suoraan omaan työhönsä.
Maaliskuussa 2011 aloittaneessa ryhmässä ammattien kirjo on laaja. Tanssi- ja teatterialojen lisäksi mukana on väkeä sosiaali-, terveys-, liikunta- ja koulutusaloilta. Opiskelijavalinnoissa kiinnitettiin huomiota muun muassa keholliseen ilmaisuun ja valmiuksiin verbalisoida omaa tekemistä ryhmässä.
Tanssinopettaja Salli Berghäll hakeutui tanssiterapian koulutukseen saadakseen uutta katsantokantaa opetustyöhön. Kahden vuoden hoitovapaan jälkeen ideat oman työkentän jatkon rakentamiseen olivat tarpeen. Erityisopettaja Sinikka Lumiluoto halusi lisätyökaluja opetukseensa yläkoulun ilmaisutaidon ryhmissä. Teatteriilmaisun ohjaaja ja nukketeatteritaiteilija Pauliina Vesslin etsi välineitä erityisesti työhönsä oppimishäiriöistä kärsivien lasten parissa.
Fysioterapeutti Maiju Nieminen haki koulutukseen, koska häntä on aina kiinnostanut keho ja mieli kokonaisuutena. Hänen mukaansa fysioterapia jää usein vain kehoon. Toinen puoli unohtuu.
Nieminen työskentelee terveyskeskuksessa, asiakkainaan niin lapsia kuin vanhuksia. Oppimaansa hän on päässyt käyttämään työssä saman tien.
– Koulutus on antanut ammatillista varmuutta, ja herkistänyt sille, miten eri asiakkaille voi tarjota erilaisia näkökulmia. Ei kuvittelisi ensimmäiseksi, että parikymppiselle sähköasentajalle voisi tarjota Feldenkrais- menetelmiä, mutta niin kävi. Oman kropan kuuntelu ja vapaasta liikkeestä aloittaminen tuotti tulosta, ja lihasrelaksantit jäivät pian pois.
Myös työpaikalla ollaan hänen koulutuksestaan innoissaan, ja mikä tärkeintä, tukea on tullut siihen, että sitä saa työssä käyttää. Tanssinopettaja Berghäll on saanut sekä työkaluja luovempaan otteeseen opetustyössä että halua ruokkia oppilaiden luovuutta yhä enemmän.
– Rohkaista jokaista siihen, mikä itseä liikuttaa. Ettei tanssiminen olisi pelkkää jumppaa, hän kiteyttää.
– Tanssi- ja liiketerapiaa voidaan käyttää esimerkiksi mielenterveyskuntoutuksessa, neurologisessa kuntoutuksessa, erityispedagogiikassa, muistisairauksien parissa ja päihdetyössä, kertoo koulutuksen vastuuopettaja, tanssi- ja liiketerapeutti Helena Ryynänen.
Ryynänen on toiminut tanssiterapian parissa 20 vuotta. Aiemmin Teatterikorkean täydennyskoulutuksen piirissä on järjestetty kaksi pitkää ammatillista tanssi- ja liiketerapian koulutusta sekä lukuisia lyhyempiä kursseja. Kurssit ovat olleet aina täynnä.
Hänen mukaansa suurin osa osallistujista käyttää oppeja suoraan omaan työhönsä, esimerkiksi erityisliikuntaryhmissä. Perusopinnot eivät johda tutkintoon, mutta ovat edellytyksinä tanssiterapian ammatilliseen koulutukseen. Se antaa valmiudet tehdä tanssi- ja liiketerapian asiakastyötä.
Kiitos koulutuksen, monia kiinnostaisi jatkaa tanssiterapiaa ammattiin asti. Lähes kaikki osallistujat ovat nostaneet esiin sen, että koulutus on ollut antoisaa muutenkin kuin ammatillisessa mielessä. – Lähijaksojen jälkeen energiat ovat aina plussalla, tämä on ollut hyvin lataava juttu, arvioi Sinikka Lumiluoto.
Liikuntaneuvoja Nora Olenius naurahtaa, että ammatillisuuden laajenemisen lisäksi koulutus on ollut kasvu- ja terapiaprosessi itselle. Se on antanut sysäyksen suuntautua jatkossa tanssin maailmaan.
Lisätiedot: www.kokos.fi
Uuden tanssi- ja liiketerapian perusopintokokonaisuuden pääsykokeet ovat 26.-27.11.2011 Teatterikorkeakoulussa. Koulutus alkaa tammikuussa 2012. Kysy lisää: Erikoissuunnittelija Riitta Pasanen- Willberg, 050 324 3566, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.