Teatterikorkeakoulun ja Taideteollisen korkeakoulun elokuva- ja lavastustaiteen laitoksen yhteistyöllä on pitkät perinteet. Lavastuksen ja puvustuksen opiskelijat ovat vakiokalustoa opetusteatterin tuotannoissa.
Parhaillaan selvitetään, voidaanko yhteisopetukselle luoda toimintamalli, joka edistäisi monialaisia opintoja ja laadukasta opetusta yli korkeakoulu-, laitos- ja koulutusohjelmarajojen.
Taideyliopistojen toiminta-alusta (platform) olisi kotipaikka taiteen eri koulutusalojen yhteistyön toteuttamiselle. Se kokoaa kohtaamaan yhteisopetuksen, yhteisöllisyyden ja taiteellis-akateemisen yhteissuunnittelun keskiöissä. Se tuottaa viestintäkanavakseen yhteisen virtuaalisen kampuksen.
Toiminta-alustan tavoitteena on turvata opiskelijoiden asema monialaisessa opintoympäristössä. Myös opiskelijoiden liikkuvuutta edistetään luomalla hakutapa joustavalle opinto-oikeudelle.
– Yhteisopinnot luovat valmiuksia ymmärtää taiteilijana toimimisen maailmaa monialaisuudesta käsin, oman pääaineen ydinosaamisen hallinnan rinnalla. Vuorovaikutustilanteissa opiskelijat saavat kokemuksellista tutkimustietoa eri taiteenaloista toisiltaan, kertoo selvityksen koordinaattori Elisa Joro.
Samalla halutaan turvata myös hyvän opetuksen edellytykset ja uudet avaukset.
– Toiminta-alusta koordinoi ja ohjaa lukuvuoden ja pitkän tähtäimen opetussuunnittelua verkostossa. Yhteistyön kannalta on tärkeää, että opettajat kohtaavat, pohtivat erilaisia liittymäpintoja opetusalojen välillä sekä avaavat ja vertailevat opetuksen sisältöjä, Joro jatkaa.
Seuraavan kerran opettajat pääsevät kohtaamaan hankkeen järjestämässä yhteisessä opettajaseminaarissa, joka järjestetään TeaKissa 15.12.2011. Hankeselvitys valmistuu vuoden loppuun mennessä ja toiminta-alustaa voidaan hyödyntää lukuvuoden 2012–13 opinnoissa.