Ruotsalaisen Institutetteatteriryhmän ohjaaja Anders Carlsson piipahti Helsingissä helmikuussa kertomassa tulevasta yhteistyöstä TeaKin ruotsinkielisen näyttelijäntyön koulutuksen kanssa.
Uuden saksalaisen elokuvan pioneerin Rainer Werner Fassbinderin värikäs elämä ja elokuvat ovat innoittaneet Carlssonia jo pitkään.
–Olen jo kauan halunnut tuoda jonkun Fassbinderin töistä teatterilavalle, mutta en ole osannut päättää minkä niistä. Samaan aikaan tunsin, että taiteilija ja ilmiö nimeltä "Fassbinder" on isompi kuin yksikään hänen elokuvistaan tai muista töistään yksin, ja että olisi kiintoisaa löytää ei-draamallinen metodi hänen ja hänen tuotantonsa käsittelemiseen. Näin kehittyi idea teatteriesityksestä, jossa inspiraationa on Fassbinder kirjoittajana, mediailmiönä, yksityishenkilönä, rakastajana, näyttelijänä ja poliittisena ajattelijana. Tästä laajasta näkökulmasta on tarkoitus luoda kollaasiesitys tämän kevään ja syksyn aikana, kertoo Carlsson.
Yhteistyöprojektin keskeinen idea on antaa näyttelijäopiskelijoiden tutkia Fassbinderin rakkausnäkökulmaa sekä tutkia ja löytää epävarma, herkkä ja ruumiillinen tapa suunnata syntyneet kysymykset teatteriesitykseksi. Esityksen keskiössä on liveaspekti, ruumiillisuus ja näyttelijän läsnäolo. Koska varsinaista perinteistä käsikirjoitusta ei ole, esityksessä joudutaan kohtaamaan tuntematon lavalla ollessa.
– Tällainen projekti voi olla hyvin relevantti näyttelijäopiskelijoille, sillä se tutkii näyttelijän uutta, laajennettua roolia perinteisen draaman keinoin tapahtuvaa elämän esittämistä syvemmältä. Tämän takia otin yhteyttä TeaKin ruotsinkielisen näyttelijäntyön laitokseen, ja he pitivät ideastani. Koska tiesin, että tämäntapainen työskentelymetodi on hyvin konkreettisesti sidoksissa liikkeeseen, mukana on myös berliiniläinen tanssija-koreografi Andriana Seecker, livesäveltäjä Andreas Catjar ja niin ikään berliiniläinen dramaturgi Christoph Wirth.
Carlssonin mielestä Fassbinderillä on yhä relevantti sanoma politiikan yhdistymisestä seksuaalisuuteen ja siihen, miten "kaikki vallankumoukset alkavat makuuhuoneesta".
– Hän on myös itsekritiikin inspiroija väitteellään, että jokainen vallankumous kantaa tautia, joka sen on tarkoitus parantaa, ja että on taiteen rooli näyttää tarkemmin, kuinka oletetulla hyvällä moraalilla on kääntöpuolensa. Tätä kääntöpuolta tutkimme, kun käytämme englanninkielistä termiä "falling in love" siinä merkityksessä, että siinä pudotaan virtuaalisesta todelliseen. Postmoderni tietoisuutemme ja teoriamme, olkoon ne queer-, feministisiä tai muita teorioita eivät voi auttaa meitä "rakkauteen putoamisessa"; elämä on putoamista tiettyyn elämäntilanteeseen.
Rakkaus on Carlssonin mielestä kaikkea muuta kuin kevyt aihe käsiteltäväksi.
– Mielestäni hintavan ja sinänsä tehottoman median eli teatterin käyttämiseen täytyy olla vahva syy ja tuon syyn täytyy olla yhteydessä todelliseen yleisön kanssa jaettuun aika-tila -ulottuvuuteen. Tämän takia rakkaus on kunnollinen ja vakava teema teatteriin, onhan se traumanaiheuttaja meille kaikille myös arkielämässä.
Kollaasin ensi-ilta on alustavan suunnitelman mukaan marraskuussa.
Anders Carlsson valmistui Teaterhögskolan i Malmöstä vuonna 2000 ja perusti sen jälkeen kolmen opiskelutoverinsa kanssa Teater Terrierin. Vuonna 2008 perustettu Institutet on jatkumoa Teater Terrierille. Institutet on taiteilijoiden, tuottajien ja tutkijoiden verkosto, joka on toteuttanut noin 20 esitystä ja jolla on toimistot Malmössä ja Berliinissä.
– Pyrin määrittelemään itseni ja käsitykseni teatterista uudestaan koko ajan. En aina tiedä mihin olen menossa, mutta tiedän, mistä olen tulossa ja minne en halua palata.
Carlsson ei ole aikaisemmin tehnyt yhteistyötä Teatterikorkeakoulun kanssa, mutta on tutustunut moniin TeaKin opiskelijoihin Ladainha-projektinsa kautta Tukholman Dramatiska Högskolanissa vuonna 2006. Institutet tekee tänä vuonna yhteistyötä myös suomenruotsalaisen Nya Rampen -teatteriryhmän kanssa.