Elinikäisen oppimisen ja digitalisaation työpajassa

Maanantaina 9.5.2016 käynnistyi Uusimaa-viikko teemanaan uusi työ. Viikko avattiin Musiikkitalossa tanskalaisen Uffe Elbækin keynote-puheenvuorolla ja paneelikeskustelulla. Iltapäivän ohjelma sisälsi kolme työpaja, joista yhden pidimme Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) Päivi Timosen kanssa. Aiheitamme olivat muun muassa elinikäinen oppiminen ja digitalisaatio. Työpajamme presentaatioaineisto löytyy tästä:

Päivi Timonen on Humakin lehtori ja verkkopedagogi, joka on vahvasti mukana Humakin Digikampus 2018 -projektissa. Digikampus oli yksi työpajassa käsitelty esimerkkitapaus, koska sen tavoitteena on tarjota opiskelijoille opintoja ja palveluja digitaalissa ympäristöissä sekä luoda verkkoon monipuolisia yhteistyötiloja.

Pääaiheena käsittelimme työpajassamme MOOCeja eli avoimia verkkokursseja, joita on pidetty yhtenä koulutuksen digitalisaation malliesimerkkinä. Jo useiden vuosien ajan on järjestetty verkkokursseja, joille kuka tahansa on voinut osallistua ja päästä näin osalliseksi arvostettujen oppilaitosten ja opettajien opetukseen. MOOCit ovat näin ollen yksi potentiaalinen väylä oman osaamisen kehittämiselle ja esimerkiksi työn ohessa opiskelulle. Oppilaitokset ovat tavoitelleet niiden avulla esimerkiksi näkyvyyttä, suurempia opiskelijamassoja ja kustannussäästöjä.

Yhtenä tehtävänä pyysimme osallistujia kertomaan, kuinka digitalisaatio näkyy heidän työssään, alallaan ja elämässään. Keskustelua käytiin muun muassa tiedonhankinnan ja ryhmätyön nopeutumisesta, digimurroksesta, joka tapahtui jo 35 vuotta sitten teollisuudessa, koulutuksen muuttumisesta ja oppimisen työläydestä.

Toinen esimerkkitapauksemme eli Distanssi-hankkeessa keväällä 2016 järjestetty Digitaalisen nuorisotyön perusteet -cMOOC-kokonaisuus herätti kiinnostusta ja keskustelua. Kyseessä on kaikille avoin, yhteisöllinen verkkokurssi, jonka tavoitteena on aktivoida osallistujien välistä vuorovaikutusta ja vertaisoppimista. Kokemustemme mukaan onnistuimme tämän toteutuksen myötä osaltamme vastaamaan Suomen nuorisoalan täydennyskoulutustarpeeseen.

Työpajassa osallistujat saivat myös tutustua kansainväliseen avointen verkkokurssien tarjontaan ja etsiä itseään kiinnostavia kursseja. Osallistujien löytämät aiheet olivat monipuolisia ja käsittelivät muun muassa yrittäjyyttä, valokuvausta, englannin kieltä sekä koodaamista.

Kiitos kaikille työpajaosallistujille, toivottavasti saitte ideoita oman työnne kehittämiseen ja ammatillisen kehittymisen ja oppimisen tukemiseen.

Jussi Linkola, projektisuunnittelija, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Ämnesord