Soittaminen
Jouhikon soittamisessa ei ole yhtä ”oikeaa” asentoa. Tärkeintä on,
että soittoasento on tuntuu luontevalta, rennolta. Soittimella on tasapainoinen
asento reisien välissä ja kädet liikkuvat luonnollisia reittejä.
Vasen käsi laitetaan käsiaukkoon. Eri säveliä saadaan
aikaan sormien selkäpuolilla kieltä lyhentämällä.
Sormen kovempi selkäpuoli antaa kieleen paremman soinnin. Sormien liikkeet
on hyvä pitää pieninä, sillä se helpottaa soittoa.
|
|
Jousta pidetään kiinni kuin kynää. Keskisormi ja nimetön
menevät jousen tangon ja jouhien väliin ja kiristävät jouhia.
Nopeissa jousituksissa pääasiassa vain käsivarsi ja ranne liikkuvat,
mutta pidemmissä jousenvedoissa koko käsi liikkuu.
Jousen käyttö on keskeisessä asemassa soiton soinnin ja svengin
suhteen. Sointiin vaikuttavat esimerkiksi se, millä kohtaa kieliä soitetaan:
lähempää tallaa ääni muuttuu kirkkaammaksi kuin keskemmältä soitettaessa.
Samoin jousen paino kieliä vasten vaikuttaa sointiin.
Jousella myös rytmitetään soittoa ja parannetaan tanssittavuutta.
Kun jalalla Iyödään lattiaan korollisten sävelten kohdalla
ja jousella korostetaan korotonta tahdinosaa, syntyy hyvin menevä rytmi.
Bordunakieli (d') antaa erikoisen luonteen jouhikon äänelle. Jousta
ei saa irrottaa kieliltä, muuten bordunaääni katkeaa.
Korukuviot ovat osa improvisointia. Korukuviolla koristellaan joitakin melodian
säveliä.
© Sibelius-Akatemia 2006
|