Vi vill presentera fyra nya, påverkande projekt

Under vintern har fyra nya projekt inlett sin verksamhet, som var och en bidrar till att bygga ett mer kreativt och delaktigt Finland. Det finns totalt 39 anställda i projekten bland annat i organisationer, företag och utbildningsinstitutioner runtom i Finland.

Alla verksamma projekt under Creative and Inclusive Finland hittar du här: www.cifinland.fi/sv/hankkeet

Vi presenterar stolt följande nya projekt:

CCF – Culture Creative Fund

Inom CCF-projektet utvecklar och förverkligar Humak, Mesenaatti.me och Fundu Ab lösningar för hur företag, producenter och experter inom den kreativa branschen kunde förstärka sitt eget finansieringskunnande samt hitta mångsidiga finansieringsmöjligheter för produktioner och projekt på den internationella marknaden. Inom projektet förverkligas olika pilot- och kommersialiseringsprojekt inom finansieringsanskaffning för aktörer inom branschen. Dessutom erbjuds utbildning och handledning i mångsidig användning av olika finansieringsverktyg som en del av producentens arbete inom den kreativa branschen.

Design or Die – nya värden och ny konkurrenskraft genom skapande kunnande

Projektets syfte är att i öka identifiering av möjligheter inom formgivning och skapande kunnande samt utnyttja dem som konkurrensfaktor tillsammans med företag, samfund och strategiska nätverk inom olika branscher. Skapande kunnande och formgivning ses inom projektet som omfattande och strategiska metoder för att stärka värdeskapandet och konkurrenskraften inom samhället och näringslivet. Inom projektet stärks samarbetet inom de skapande branscherna samt i nätverk mellan olika aktörer genom att utnyttja många olika slags verksamhetsmodeller – och kunnande baserade på dessa. Projektet strävar efter att öka sysselsättningen av professionella, amatörer och studerande inom de skapande branscherna. Medverkande i projektet är Lahtis yrkeshögskola, Ornamo förbundet för industriell konst och Lapplands universitet.

HYPE – Gränsöverskridande utbildning inom serious games

Spelifiering – bara ett hype eller HYPE? Satakunta yrkeshögskola, Sataedu och Tammerfors tekniska universitet (Björneborgs avdelningen) vill genom sitt gemensamma projekt främja användningen av spelteknik och spelifiering för att skapa mera innovation, företagsverksamhet, arbete och välbefinnande. HYPE strävar efter att bygga på och komplettera det redan existerande riksomfattande nätutbildning och utbildningsnätverk. I Satakunta genomförs en gemensam pilotutbildning, som överstiger utbildningsnivåer liksom sektoriella och organisatoriska gränser.

Engagerande och motionsinriktad teater

Yrkeshögskolan Diakonia, Kainuun Liikunta rf, Kalliolan Nuoret rf, Kajana Stadsteater, Q-teatern och WAU rf strävar i sitt gemensamma projekt att nå 15–25-åriga ungdomar i utmanande livssituationer. De uppmanas till aktivt medborgarskap samt till att föra fram sitt eget kunnande. Ungdomarna planerar och förverkligar gemensamma produktioner med professionella aktörer. Målet är att skapa nya verksamhetsmodeller för att kombinera utövande av konst och idrott.