Karttasivulle

EKSPERIMENTA-
LISMIN LINJA


Adams
Aleatoriikka
Andriessen
Avantgarde
Cage
Cowell
Eksperimentalismi
Elektronimusiikki
Feldman
Futurismi
Glass
Hälyn estetiikka
Ives
Konkreettinen musiikki
Minimalismi
Modaalisuus
Notaatio
Partch
Polyrytmit
Populaarimusiikki-
taidemusiikki
Pärt
Reich
Sointiväri
Stockhausen
Tietokonemusiikki
Tonaalisuus
Varése
Äänimaisema

Karttasivulle

Haku

 
 

LOUIS ANDRIESSEN

(1939, Alankomaat)

Hollannin johtava nykysäveltäjä Louis Andriessen tuli kansainvälisesti tunnetuksi sävellyksestään De Staat ("Valtio", Platonin tekstiin, naisäänille ja suurelle yhtyeelle). Tämä ja muut 1970-luvulta lähtien syntyneet sävellykset edustavat tyyliä, jossa amerikkalaiselle minimalismille tyypillinen sävelkuvioiden toisto yhdistyy eurooppalaiselle taidemusiikille ominaiseen dynaamisuuteen.

Andriessenin musiikki soi amerikkalaista minimaalimusiikkia kirpeämmin ja jännitteisemmin: harmonia on melko kromaattista ja dissonoivaa, ja soitinkokoonpanona on usein suuri saksofonien, vaskien, sähköbassojen ja lyömäsoittimien muodostama suuryhtye.

Jyräävän voiman ja rytmisyyden (De Staat; De Snelheid orkesterille, 1983; De Stijl lausujalle, naisäänille ja suurelle yhtyeelle) lisäksi Andriessenin musiikissa on kauniin lyyrisiä ja kuulaita sävyjä (De Tijd naisäänille ja suurelle yhtyeelle, 1981; Dances sopraanolle ja kamariorkesterille, 1991).

Andriessen kuitenkin kaihtaa pateettista ’tunneilmaisua’ sekä romantiikan ja ekspressionismin subjektiivis-kerronnallista dramaturgiaa. Tässä hän muistuttaa suurta esikuvaansa Stravinskya, ja Andriessenin musiikki näyttäytyy eurooppalaisen modernismin ja romantiikan rinnalla klassistisena samalla tavalla kuin neoklassismi 1900-luvun alkupuolella.

Teoksia (mainittujen lisäksi):

Oopperat De Materie (1989) ja Peter Greenawayn kanssa yhteistyössä syntyneet Rosa (1994), Writing to Vermeer (1997)

Kuuntele

De Staat (1983)
De Stijl (1985)

jn

alkuun

  n